بورس امروز/ تلاش های بانک مرکزی به جای دلار، در بورس جواب داد!


بورس امروز/ تلاش های بانک مرکزی به جای دلار، در بورس جواب داد!

با وجود تلاش های بانک مرکزی برای تثبیت قیمت دلار اما نرخ ارز در بازار رشد می کند.

بورس امروز/ تلاش های بانک مرکزی به جای دلار، در بورس جواب داد!

ولی در عوض بازار سرمایه از این اقدامات متضرر شده و روند کاهشی به خود گرفته است انگار بازارساز شوت رونالدینویی زده و با نگاه به بازار ارز بازار سرمایه را نشانه گرفته ، که این بازار این‌گونه زمینگیر شده است.


بانک مرکزی برای کنترلی بازار ارز اقداماتی را اتخاذ کرده است به عنوان مثال، برای جذب سپرده در حساب‌های بلندمدت و کاهش پول، گواهی سپرده خاص منتشر شد تا نقدینگی سیال جمع‌آوری شده و دارایی ها به جای بازار ارز و سکه و حساب های بانکی ترکیه جذب سیستم بانکی شوند، گفته شده از سیزدهم اسفندماه هم عرضه سکه امامی بدون تاریخ کلید می‌خورد، به نظر می‌رسد این اقدام نیز پس از انتخابات و در آستانه شب عید گام دیگربازارساز برای جذب نقدینگی و کنترل بازار است.


در چنین شرایطی بررسی ها از قیمت دلار نتیجه ای متفاوت را نشان می‌دهد آنچه روند قیمت‌ها در بازار ارز نشان‌می‌دهد آنست که قیمت‌ها در بازار ارز مطابق انتظار حرکت نکرده و در عوض سیاست‌هایی که بازارساز برای کنترل ارز اعمال کرد در بازار بورس جواب داد.

وضعیت قرمز در بازار سرمایه


چندی پیش احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از بسته احتمالی برای بورس خبر داد، مجید عشقی رییس سازمان بورس نیز وعده برگشت بازار و جبران زیان سهامداران را داد. ولی شرایط روز به روز برای سهامداران و بازار سرمایه در حال بدتر شدن است و ارزش معاملات خرد بازار سرمایه نشان می‌دهد که وضعیت اعتماد و سرمایه‌گذاری در بورس در وضعیت قرمز قراردارد. سیاست ‌گذاری‌های بانک مرکزی برای کنترل تورم در بورس جواب داده است. در حالی که بانک تجارت اعلام کرده است که انتشار گواهی سپرده خاص باعث تبدیل حساب‌های بانکی به این نوع سپرده ها شده است. در بازار سرمایه صندوق‌های درآمد ثابت برای رقابت با گواهی سپرده خاص اقدام به افزایش سطح سود خود به سی درصد و بالاتر کرده‌اند.

بازدهی صندوق‌های درامد ثابت بالا رفت


این اقدامات آخرین قطره‌های خون باقیمانده در رگ‌های بورس کشور را نیز به دنبال گرفتن درآمد بدون ریسک از بورس خارج می‌کند.

در چنین شرایطی که دلار و سکه هم سربالایی می روند به نظر می‌رسد عرضه سکه های بدون تاریخ هم به خروج پول از بازار سرمایه برای خرید سکه دامن بزند.

البته تنها اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و نقدینگی باعث این حال و روز خراب بازار سرمایه نشد.

کارایی اطلاعاتی بورس ضعیف شد


سقوط اردیبهشت‌ماه بورس و نامه‌ای که مشخص کرد بورس تهران به واسطه تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و اطلاعات پنهانی برخی از این اتفاق، سقوط کرده است اعتماد‌ها نسبت به بازار سرمایه را ضعیف کرد و کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه را زیر سوال برد.

مشکلات تامین نقدینگی شرکت‌ها، قیمت‌گذاری دستوری، بخشنامه‌های ناگهانی، ریسک‌های منطقه‌ای و انتخابات مجلس نیز در این برهه زمانی شرایط را برای بازار سرمایه سخت تر کرده است ، به طور کلی بازار سرمایه پیش از انتخابات غالبا دچار رکود می‌شود ولی حتی رکود فعلی بازار سرمایه متفاوت است و معلول علت‌هایی بیشتر از انتخابات است.

با این حال اگرچه بازار سرمایه شرایط خوبی ندارد ولی از معدود بازارهای جا مانده از تورم است که دیر یا زود باید خود را به سایر بازارها برساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید