اتاق فرار


دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : اتاق فرار اگرچه در دنیای‌واقعی حکایت یک بازی با چاشنی تعقیب و گریز و هیجان است در تالار شیشه‌ای، اما قصه پرغصه سرمایه‌هایی است که ذوب می‌شوند. با هر تصمیم علیه بازار سرمایه و اتخاذ هر سیاست انقباضی شاهد خروج موجی از نقدینگی هستیم و این اتفاق بورس را به اتاق فرار تبدیل‌ کرده‌است. از ابتدای زمستان امسال ۹هزار و ۲۶۱‌میلیارد‌تومان سرمایه از تالار شیشه‌ای خارج شده‌ و شاخص‌کل بورس و اوراق‌بهادار نیز با ثبت افت ۷.۲۷‌درصدی در این مدت عملکرد بسیار نامطلوبی را به‌نمایش گذاشته‌اند. دیروز نیز روز اسفباری برای اهالی بازار سرمایه بود. ۲۹۲‌میلیارد‌تومان پول از بازار خارج شد و ارزش معاملات نیز در سطح حداقلی ۳۰۸۷‌میلیارد‌تومانی ایستاد، درحالی‌که انتظار می‌رفت با وجود ضعف طرف تقاضا فشاری نیز از بابت عرضه نداشته باشیم، بورس در روز دوشنبه‌کار خود را با فشار شدید عرضه آغاز کرد و در نهایت شاخص‌کل بورس محدوده حمایتی دو‌میلیون و ۵۰‌هزار‌واحدی را نیز از دست داد. تحلیلگران مختلف با تاکید بر تحلیل‌پذیر نبودن بازار سرمایه در موقعیت فعلی انتظار حمایت عملی دولت از بازار سرمایه و بلند‌شدن صدای اعتراض سازمان بورس به وضعیت فعلی را دارند.

وقت حمایت عملی است

اتاق  فرار

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه کسانی که با وجود شرایط کنونی هنوز در بورس مانده‌اند باید تحسین شوند، گفت: درواقع این افراد در خط‌مقدم جنگ اقتصادی هستند اما شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده و نه‌تنها پاداشی داده نشده بلکه فعالان بازار سرمایه از تورم و تمامی بازارهای رقیب نیز عقب مانده‌اند. در شرایطی که کلیت بازار قرمزپوش است و ارزش پایین معاملات را شاهدیم، مثبت‌شدن سهام بزرگ و شاخص‌ساز به عصبانیت بیشتر بازار اضافه می‌کند. وی ادامه داد: بارها و بارها در مورد حمایت از بازار سرمایه صحبت‌شده اما در عمل به‌جای مشوق‌هایی برای سوق‌دادن سرمایه‌ها به این بازار با اقداماتی نظیر انتشار اوراق ۳۰‌درصدی مواجه بودیم و به این ترتیب نه‌تنها حمایتی نشده، بلکه باعث شدند فرار از بازار رقم بخورد و بی‌اعتمادی را شاهد باشیم.

این تحلیلگر درخصوص ریسک‌های متعدد بازار سرمایه گفت: نرخ دلار نیمایی همچنان در حال کنترل‌شدن است. قیمت شمش‌هایی که در حال عرضه برای کنترل قیمت طلا است با دلار 55هزار‌تومانی است اما از آن طرف نرخ دلار نیمایی هنوز پایین نگه داشته شده‌است. از طرفی شاهد نرخ‌گذاری دستوری هستیم که طی دو سال‌اخیر بلای جان تولیدکننده‌ها شده‌است. مخصوصا در گروه خودرویی اختلاف نرخ بازار و کارخانه به جیب دلالان می‌رود و مصرف‌کننده واقعی و تولیدکننده متضرر می‌شوند. وی ادامه داد: روز گذشته قیمت طلا و سکه تقریبا در سقف قبلی قرارگرفت و موقعیت خاصی داشتند و اگر کنترل نشوند، طبیعتا پول هوشمند به سمت آنها می‌رود.

در این میان عده‌ای می‌گویند بازار سرمایه فقط سهام نیست، زعفران ، طلا و... هم هست، درست است اما وضعیت اسفبار سهام این روزها قابل چشم‌پوشی نیست. رئیسی گفت: با وجود این شرایط در عمل حمایتی از بازار صورت‌نگرفته و فقط در حرف و صحبت شاهد این حمایت‌ها بودیم اما تا این اتفاق صورت نگیرد وضعیت به همین صورت خواهد بود. در حال‌حاضر اقداماتی مثل انتشار اوراق‌تبعی که سال‌گذشته برای پرتفوهای زیر 100‌میلیون صورت‌گرفت چنانچه مجددا تکرار شود، می‌تواند به وضعیت بازار کمک کند. کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی با دلار بازار آزاد و تجدیدنظر در سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

فرصتی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت

اتاق  فرار

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه در روز گذشته حدود 85‌درصد از نمادهای بازار سرمایه قرمزرنگ بسته شدند، گفت: در ماه‌های قبل شاید کمتر تحلیلگری فکر می‌کرد که با توجه به اتفاقات و رویدادهای اسفندماه یعنی انتخابات حمایت‌های واقعی در بازار شکل نگیرد، اما حمایت‌هایی که ما در هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم تنها یک‌سری اخبار درمانی بود. وی ادامه‌داد: در راستای انتشار اوراق 30‌درصدی که بانک‌مرکزی از اوایل بهمن ماه آن را آغاز کرد این سیگنال به بازار مخابره شد که دولت سیاست انقباضی دارد و همچنان به این سیاست‌های انقباضی دامن‌زدند. هرقدر این نرخ بالاتر برود منجر به کاهش ارزندگی شرکت‌های بورسی می‌شود چون بازارهای موازی مخصوصا بازار پول بازار ارزنده‌ای می‌شود. سماوی گفت: از سمت دیگر با توجه به اینکه شاخص‌ها ریزش‌های قیمتی خود را تجربه کردند و یک‌سری از سهم‌ها ریزش‌های کافی داشتند، سرمایه‌گذارانی که دید میان و بلندمدت دارند، حتما بازدهی بسیار خوبی با انتشار صورت‌های مالی سالانه که P/E گذشته‌نگر کاهش پیدا می‌کند کسب می‌کنند، پس این روزها می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذارانی باشد که دید بلندمدت و میان‌مدت دارند.

سکوت آزاردهنده سازمان بورس

اتاق  فرار

محمد خبری‌زاد، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز با تاکید بر اینکه اوضاع بازار سرمایه اسفناک است، گفت: روز گذشته برخلاف آنچه انتظار می‌رفت بازار خیلی منفی و پرعرضه شروع شد و می‌توان گفت نکته‌ای که همچنان در بازار مورد‌توجه است این است که پولی در بازار نیست و تقاضایی هم در بازار وجود ندارد. به‌رغم اینکه در بازار موازی ارز و و طلا بازهم شاهد شدت‌گرفتن تقاضا‌ها بودیم و هستیم اما در بازار سرمایه پولی وجود ندارد و اثرات گواهی‌سپرده 30‌درصدی کاملا در بازار سرمایه مشهود است و اثرات دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که سود شرکت‌ها را از شرکت‌ها خارج‌کرده کاملا مشخص است و باعث‌شده بازار روزبه‌روز روند کاهشی بیشتری به خود بگیرد و همه ناامید شوند.

وی ادامه داد: روز گذشته یکی از دلسرد‌کننده‌ترین روزهای تاریخ بازار سرمایه بود، چون بازار از نظر خیلی از نسبت‌ها به کف‌های تاریخی خود رسیده اما متاسفانه به این دلیل که همیتی وجود ندارد و بازار سرمایه در ساختار ذهنی تصمیم‌گیران اقتصادی جایگاهی ندارد، شاهدیم که بازار در این کف‌ها، کف‌های پایین‌تری را نیز تجربه می‌کند، ارزش معاملات خرد بسیار پایین است و همچنان شاهد خروج پول از سهم‌های مختلف و حتی از صندوق‌های درآمد ثابت هستیم و موج ناامیدی حتی به این صندوق‌ها هم رسیده‌است.

خبری‌زاد با تاکید بر اینکه وضعیت بسیار ناامیدکننده است، خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد متولیان امر حتی در سازمان بورس هم حضور ندارند؛ این‌ها افرادی هستند که متولی این بازارند و سکوت آنها خیلی به مذاق سهامدار خوش نمی‌آید. سهامدار باید بداند کسی که از جانب او با سیاستگذار و دولت و ارگان‌های دولتی در ارتباط است و با آنها تعامل می‌کند، دقیقا چه کاری انجام می‌دهد. در این شرایط سکوت سازمان بورس بسیار آزاردهنده است و امروز این نکته را خیلی از اهالی بازار گوشزد می‌کنند و نیاز است صدای اعتراض شفاف و مشخصی نسبت به سیاست‌های اخیر دولت و بانک‌مرکزی به گوش برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !