سخنگوی شورای نگهبان: دادن وعده خارج از اختیارات داوطلبان جرم است


سخنگوی شورای نگهبان: دادن وعده خارج از اختیارات داوطلبان جرم است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در قانون انتخابات در اصلاحیه اخیر برخی موارد مانند وعده های خارج از دایره اختیارات جرم انگاری شده است .

سخنگوی شورای نگهبان: دادن وعده خارج از اختیارات داوطلبان جرم است

به گزارش راهبرد معاصر؛ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در دانشگاه صنعتی شریف گفت: آنچه که مهم است مردم هستند که اراده میکنند وانتخاب می کنند و آنچه که ما در عمل میبینیم دشمنان درصدد ناامیدسازی مردم هستند.


وی افزود: باید نقاط قوت و ضعف را با یکدیگر دید اما گاهی اوقات عدم بیان نقاط قوت باعث ندیدن آن ها و گاها باعث ضعف می شود.گاه به دلیل بیان نکردن نقاط قوت ابهامات مختلفی پیش می آید نباید بگذاریم اینطور شود تا جامعه به سمت دلسردی نرود.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نقش دانشجویان گفت: دانشجو باید مختصات خود را در این مجاهدت و جبهه حق تعریف بکند . دانشجو نباید اجازه دهد جبهه حق توسط عده ای مصادره شود. ویژگی اصلی جریان دانشجو حق طلب و عدالت طلب بودن است و باید خودش را برای آینده نزدیک اداره کشور آماده کند.


طحان نظیف ادامه داد: اینکه دانشجو بی تفاوت باشد و به خمودگی میل بکند خواسته دشمنان است. طبیعتا دانشجو باید همواره یک قدم از جامعه جلوتر باشد و پاسخ پرسش های فردای جامعه را امروز مطالبه کند. در فضای انتخابات نیز اینگونه است. این مطالبات صحیح جریان های دانشجویی است که هدایتگر جریان های سیاسی است. داشنجو اصولا انقلاب را می شناسد و برای حفظ آن ها مجاهدت می کند و از هیچکدام کوتاه نمی آید.


سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با وعده های خارج از اختیارات قانونی کاندیدا ها تصریح کرد: در قانون انتخابات در اصلاحیه اخیر برخی موارد مانند وعده های خارج از دایره اختیارات جرم انگاری شده است اما آنچه مهم است این است که مردم اگر نقش دستگاه های مختلف را بشناسند اجازه نمی دهند کسی وعده ای خارج از اختیارات قانونی و دروغین بدهد و از آن جلوگیری میکند چون این وعده ها طبق اصلاحیه قانون جرم است.


وی گفت: طبیعتا قانون باید مسیر خود را برود و پیش بینی هارا داشته باشد اما دانشجو باید این نقش آفرینی را داشته باشد که نگذارد حرفی که درست نیست زده شود.


طحان نظیف در رابطه با نقش دانشجویان در انتخابات گفت: دانشجو در انتخابات بی طرف نیست اما سیاهی لشکر هم نیست؛ دانشجو همراه شیفتگان خدمت است و به دنبال کسانی است که برای اداره کشور حرفی دارند.


وی ادامه داد: اگر قرار است مشکلات ما حل شود باید این مسیر هارا طی کنیم و جریان دانشجویی باید این نقش ها مانند معرفی نخبگان و معرفی و شناسایی مشکلات را ایفا کنند و هیچ اشکالی ندارد جریان دانشجویی مشکلات را رصد بکند و ارائه راهکار بدهد.
سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اهمیت پرداختن به فرهنگ انتخاباتی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که نیاز است به آن بیشتر پرداخته شود فرهنگ انتخاباتی است که فقط با قانون اصلاح نمیشود قانون باید باشد اما همه چیز هم به قانون باز نمیگردد و این موضوع هم جز موضوعاتی است که در کنار قانون نهاد های مرجع و فرهنگ ساز باید در آن نقش ایفا کند و این موضوع وقتی اتفاق می افتد که با دغدغه وارد این عرصه شویم.


وی ادامه داد: وقتی به فرهنگ انتخاباتی اشاره می کنیم همه اعم از مجری و ناظر باید مسئولیت خود را به درستی انجان دهند تا نتیجه آن یک مجلس خوب و قوی و مجلسی که در جهت حمایت از مردم حرکت کند را تشکیل دهند.
طحان نظیف در رابطه با تنوع داوطلبان انتخاباتی گفت: به ازای هر کرسی بیش از ۵۲ نفر می توانند رقابت کنند از طرفی فهرست هایی هم که بیرون می آید تنوع در داوطلبان را نشان میدهد و همواره این موضوع مورد توجه است که شورای نگهبان هیچ نگاه جانب دارانه ای ندارد اما قانون بسیار مهم است.مکرر مثال هایی است که داوطلب موضعی را برای عدم تایید صلاحیت خود بیان کرده است که به طور واقع این دلیل رد او نیست و شورا دلیل دیگری را برای رد صلاحیت به فرد بیان کرده است.


وی افزود: خروجی صندوق های رای در طول سالیان انقلاب نشان دهنده آن است که طیف های مختلفی بر سر قدرت حضور داشته اند.


سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با دلیل رد صلاحیت برخی افراد گفت: دلایل عدم تایید را با خود افراد در میان می گذاریم و قانون مارا مکلف به این موضوع کرده است ؛ در همین ایام گذشته حدود ۸۰۰۰ هزار ملاقات و تماس و ارتباط داشتیم و در حد توانمان سعی بر اطلاع رسانی داشته ایم.


وی افزود: ما سامانه ای به نام سامانه جامع نظرات شورای نگهبان داریم که این سامانه شفافیت شورای نگهبان است که هر طرح و لایحه ای در ابتدای انقلاب تا کنون آمده است در این سامانه قرار داده شده است و مشروع مذاکرات شورای نگهبان نیز در ان وجود دارد.


سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما همواره سعی کردیم معیارمان قانون باشد البته در تبیین تلاشمان را بیشتر کردیم. امیدواریم در یازدهم اسفند ماه یک انتخابات باشکوه و پر شوری را دارا باشیم./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستو صالحی: امیر تتلو را یک بار در تهران دیدم/ در ترکیه فحشم داد