مقام طالبان: میان افغانستان و پاکستان فقط یک خط فرضی وجود دارد


مقام طالبان: میان افغانستان و پاکستان فقط یک خط فرضی وجود دارد

معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات پاکستانی درباره مرز مورد مناقشه دو کشور گفت: مسئله «دیورند» به پیش از تشکیل کشور پاکستان بازمی‌گردد.

«شیرمحمد عباس استانکزی» معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقام‌های پاکستانی در رابطه با «خط دیورند» این خط فرضی یک چالش برجامانده از زمان انگلیس است و به پیش از تشکیل کشور پاکستان بازمی‌گردد.

استانکزی گفت: «دیورند یک خط فرضی است و این مشکل بین ما و پاکستان نیست، این مشکل انگلیسی‌های وقت است؛ مقام‌های پاکستانی دراین‌باره هر حرفی که می‌گویند، غیرقابل قبول است زیرا مسئله دیورند مربوط آن‌ها نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هنگام ترسیم این خط(دیورند)، هیچ کشوری به‌نام پاکستان وجود نداشت، افزود: وقتی خط فرضی دیورند ترسیم شد، پاکستانی وجود نداشت. پاکستان 50 سال پس از آن به وجود آمده و بنابراین نمی‌تواند دراین‌باره اظهارنظر کند.

این مقام ارشد طالبان پیش از این نیز در سالروز خروج ارتش شوروی از افغانستان گفته بود «میان افغانستان و پاکستان مرز رسمی وجود ندارد بلکه یک خط فرضی وجود دارد».

«جان اچکزی» وزیر اطلاع‌رسانی ایالت بلوچستان در واکنش به این اظهارات گفته بود حکومت کنونی افغانستان تاکنون موضع رسمی خود را درباره مرز «دیورند» به دولت اسلام‌آباد اعلام نکرده است.

وی همچنین تأکید کرده بود که مرز کنونی میان افغانستان و پاکستان مرز رسمی پذیرفته شده بین‌المللی دو کشور است، بنابراین به کار بردن عبارت «خط فرضی» عاقلانه نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو