معمای شکل گیری ارتش های داوطلبانه در چین/ آیا شی به عصر مائو بازمی گردد؟


معمای شکل گیری ارتش های داوطلبانه در چین/ آیا شی به عصر مائو بازمی گردد؟

اقتصادنیوز: شرکت های چینی دست به کاری زدند که از دهه 1970 به ندرت دیده شده: ایجاد ارتش های داوطلبانه. بر اساس تحلیل اختصاصی سی ان ان از گزارش های رسانه های دولتی، حداقل 16 شرکت بزرگ چینی، از جمله یک غول لبنیات خصوصی، در سال گذشته نیروهای جنگی ایجاد کرده اند.این واحدها که به عنوان ادارات نیروهای مسلح مردمی شناخته می شوند، متشکل از غیرنظامیانی هستند که مشاغل عادی دارند. آنها به عنوان یک نیروی ذخیره و کمکی برای ارتش چین، بزرگترین ارتش جهان، عمل می کنند و برای ماموریت های مختلف از پاسخ به بلایای طبیعی و کمک به حفظ "نظم اجتماعی" تا ارائه پشتیبانی در زمان جنگ در دسترس هستند.این نیروها که در حال حاضر در خارج از چین فعالیت ندارند، بیشتر با گارد ملی آمریکا قابل قیاس هستند تا جنبش شبه‌نظامی ، که به سازمان‌های شبه‌نظامی خصوصی اشاره می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز، تحلیلگران می گویند که تاسیس تیپ های شرکتی نگرانی های فزاینده پکن در مورد درگیری های احتمالی در خارج از کشور و همچنین ناآرامی های اجتماعی در داخل کشور را با سقوط اقتصاد برجسته می کند.چنین ساختاری همچنین به عنوان پاسخی به همه‌گیری و بخشی از تلاش‌های شی جین پینگ، رهبر چین برای تشدید کنترل حزب کمونیست بر جامعه، از جمله بخش شرکت‌ها، تلقی می‌شود.نیل توماس، یکی از همکاران سیاست چین در انجمن آسیایی گفت: «بازگشت شبه‌نظامیان شرکتی نشان‌دهنده تمرکز فزاینده شی بر نیاز به ادغام بهتر توسعه اقتصادی با امنیت ملی است، زیرا کشور با آینده دشوارتری از رشد آهسته‌تر و افزایش رقابت ژئوپلیتیکی مواجه است». او گفت: «شبه‌نظامیان شرکتی تحت رهبری نظامی می‌توانند به حزب کمونیست کمک کنند تا ناآرامی اجتماعی مانند اعتراضات مصرف‌کنندگان و اعتصابات کارکنان را به طور مؤثرتری سرکوب کند».

معمای شکل گیری ارتش های داوطلبانه در چین/ آیا شی به عصر مائو بازمی گردد؟

اقتصاد چین در سال 2023 5.2 درصد رشد کرد که کمی بهتر از هدف رسمی تعیینی پکن بود. اما این کشور با چالش های بی شماری از جمله رکود بی سابقه املاک، افزایش بیکاری جوانان، فشار کاهش تورم، افزایش بدهی های شرکت ها و افزایش فشار مالی در دولت های محلی مواجه است.به نظر می رسد با افزایش ناامیدی، اعتراضات در حال گسترش است. بر اساس داده های بولتن کارگری چین، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در هنگ کنگ که بر اعتراضات کارگران نظارت می کند، تعداد اعتصابات و تظاهرات کارگری در سال 2023 به 1794 افزایش یافت که نسبت به سال 2022، زمانی که 830 مورد ثبت شد، بیش از دو برابر شده است.درست بیش از یک سال پیش، معترضان با پلیس در بزرگترین کارخانه تولید آیفون در جهان در ژنگژو درگیر شدند.خارج از بخش شرکتی، واحدهای شبه نظامی اغلب توسط دولت های محلی و دانشگاه ها سازماندهی می شوند.

معمای شکل گیری ارتش های داوطلبانه در چین/ آیا شی به عصر مائو بازمی گردد؟

شرکت های دولتی در خدمت ارتش

شرکت هایی که تاکنون در طرح تجهیز شبه نظامیان شرکت های دولتی (SOE) مشارکت داشتند به طور مستقیم تحت مالکیت دولت های مرکزی یا منطقه ای هستند.اما در ماه دسامبر، Yili Group، پنجمین تولیدکننده بزرگ لبنیات در جهان، اولین شرکت بزرگ خصوصی چینی در تاریخ اخیر، واحد دپارتمان نیروهای مسلح خلق کرد.این شرکت تحت کنترل ایالت نیست، اما دولت محلی هوهوت، شهری که در آن مستقر است، بر اساس جدیدترین پرونده های مبادله ای، 8.5 درصد از سهام را در اختیار دارد.هیچ جزئیاتی در مورد قدرت نیرو یا جمعیت کارمندانی که به آن ملحق شده اند ارائه نکرد. طبق قانون خدمات نظامی چین، اعضای مرد شبه نظامیان باید 18 تا 35 سال سن داشته باشند. برای افراد با مهارت های خاص مقداری انعطاف وجود دارد. زنان نیز واجد شرایط عضویت هستند، اگرچه شرایط سنی در قانون پیش بینی نشده است.

واحد یلی تحت مدیریت مستقیم پادگان ارتش آزادیبخش خلق (PLA) در مغولستان داخلی، منطقه ای که شرکت در آن مستقر است، و کمیته حزب کمونیست دولت منطقه ای خواهد بود.هوانگ ژیکیانگ، معاون اجرایی منطقه خودمختار مغولستان داخلی، در مراسمی در این شهر گفت: این یگان برای ایجاد یک نیروی دفاع ملی مستقر در ییلی تشکیل شد که می تواند در زمان صلح خدمت کند، با شرایط اضطراری مقابله و در زمان جنگ پاسخ دهد. در ماه سپتامبر، گروه سرمایه گذاری شهرداری شانگهای، یک شرکت ساخت و ساز و توسعه املاک دولتی، واحد دپارتمان نیروهای مسلح خلق را راه اندازی کرد. به گفته جیفانگ دیلی، روزنامه رسمی حزب کمونیست در این شهر، پادگان ارتش خلق چین در شانگهای بر این ساختار نظارت خواهد کرد.بر اساس تحلیل سی ان ان از گزارش های رسانه های دولتی، حداقل 14 شرکت دولتی دیگر در سال گذشته همین کار را انجام داده اند.در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه اکتبر، سخنگوی وزارت دفاع گفت که فشار برای راه اندازی شبه نظامیان در شرکت های دولتی در راستای "تقویت توسعه دفاع ملی" است.

معمای شکل گیری ارتش های داوطلبانه در چین/ آیا شی به عصر مائو بازمی گردد؟

بازگشت به عصر مائو

به گفته تیموتی هیث، پژوهشگر ارشد دفاعی بین‌المللی در شرکت رند، احیای شبه‌نظامیان شرکتی احتمالاً ناشی از همه‌گیری کووید-19 و بحران اخیر در بخش املاک و مستغلات است.او گفت: «همه‌گیری کووید-19 می‌توانست در ایجاد انگیزه در رهبران مرکزی برای جستجوی سازمان‌ها و نیروهای مؤثرتر در جامعه که می‌توانند به مدیریت و هماهنگی پاسخ‌ها به شرایط اضطراری بزرگ ملی مانند همه‌گیری کمک کنند، نقش داشته باشد.»رکود چند ساله بازار ملک باعث اعتصاب گسترده وام مسکن شده است. از سال 2022، خریداران خشمگین خانه در بسیاری از شهرهای چین از پرداخت وام مسکن خود برای آپارتمان‌های ناتمام خودداری کرده‌اند، زیرا توسعه‌دهندگان با کمبود نقدینگی ساخت و ساز را به تأخیر انداختند یا آن را رها کردند.پیامدهای رکود املاک و مستغلات به بخش مالی سرایت کرده است و باعث شده که برخی از بانک‌های بزرگ در مورد محصولات سرمایه‌گذاری خود نکول کنند، که به نوبه خود اعرتاض های مردمی را که پول خود را از دست داده‌اند، برانگیخته است.هیت افزود، ایجاد مجدد دپارتمان‌های نیروهای مسلح مردمی نیز به تلاش‌های بزرگ شی برای بازسازی ارتش چین مرتبط است. رهبر چین هدف خود را برای "مدرن کردن" PLA و تبدیل آن به یک نیروی جنگی "کلاس جهانی" پنهان نکرده است.ویلی لام، عضو ارشد بنیاد جیمزتاون، به حس دژاوو اشاره می کند.او گفت: «ما شاهد احیای شعارهای کلیدی مائو هستیم - «جنگ مردم» و «همزیستی ارگانیک بخش‌های غیرنظامی و نظامی».

معمای شکل گیری ارتش های داوطلبانه در چین/ آیا شی به عصر مائو بازمی گردد؟

چنین گزاره ای ممکن است نشان دهنده تمایل پکن برای تشدید کنترل بیشتر بر جامعه و قرار دادن کشور در وضعیت جنگ باشد، درست مانند مائو در دهه های 1950 و 1960. لام گفت، در درازمدت، شی ممکن است برای تهاجم به تایوان آماده شود، زمانی که "بسیاری از چین نظامی شود" و افزود که شهرهای بزرگ می توانند به "مناطق نظامی" یا "بندر" تبدیل شوند.شی قول داده است که "اتحاد مجدد" نهایی جزیره با سرزمین اصلی "یک اجتناب ناپذیر تاریخی" است. حزب کمونیست حاکم چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است.لام گفت: «اگر تعداد بیشتری از شهروندان به عضویت شبه نظامیان خود درآیند، ظاهرا شور ملی گرایانه آنها افزایش خواهد یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان