اتفاقی مهم برای دریاچه ارومیه پس از 50 سال!


اتفاقی مهم برای دریاچه ارومیه پس از 50 سال!

مهرنوشت:خالد رحمانی به لایروبی سد انحرافی یوسفکند مهاباد با استفاده از ماشین الات سنگین از جمله بیل مکانیکی دوزیست و بازو بلند اشاره کرد و گفت: لایروبی سد انحرافی یوسفکند پس از ۵۰ سال از سال...

مهرنوشت:خالد رحمانی به لایروبی سد انحرافی یوسفکند مهاباد با استفاده از ماشین الات سنگین از جمله بیل مکانیکی دوزیست و بازو بلند اشاره کرد و گفت: لایروبی سد انحرافی یوسفکند پس از ۵۰ سال از سال ۱۴۰۱ شروع و در سال جاری نیز ادامه داشته است و انجام این عملیات باعث افزایش حجم مخزن سد انحرافی و هدایت بهتر آب‌های سطحی و روان آب شهر به رودخانه مهاباد و در نهایت به دریاچه ارومیه شده است.

وی در ادامه به زهکشی اراضی پایین دست سد مهاباد اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای مصرف بهینه آب و کاهش مصرف آن و به تبع آن رهاسازی آب صرفه‌جویی شده به دریاچه ارومیه؛ سازمان جهاد کشاورزی با همکاری مدیریت منابع آب نسبت به اجرای طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در ۱۱۲۵ هکتار و همچنین نسبت به اجرای آبیاری تحت فشار در سطح شبکه به مساحت ۱۳۳۰ هکتار و بصورت خرده مالکی توسط خود کشاورزان و بهره‌برداران اقدام‌کرده‌است.

رحمانی طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار را شامل ۳۳۰ هکتار اراضی روستاهای دریاس و توت‌آغاج و ۳۱۰ هکتار اراضی روستای کوسه کهریزه و ۴۸۵ هکتار اراضی روستای قم‌قلعه اعلام کرد.

مدیر امور آب مهاباد ادامه داد: این موضوع باعث شده از سال ۱۳۹۳ تاکنون هر سال حدود ۱۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی و هر سال به پیکره دریاچه ارومیه روانه شود.

وی تصریح کرد: همچنین در سال ۱۳۹۷ بااستفاده از اعتبارات ستاد احیاء دریاچه ارومیه نسبت به لایروبی رودخانه گدار در محدوده روستاهای داشخانه (انتهای دشت) و لایروبی زهکش‌های اصلی و درجه ۱ و ۲ در دو ساحل چپ و راست شبکه آبیاری و زهکش دشت مهاباد اقدام شد که باعث جاری شدن آب‌های مازاد و تخصیص آن به دریاچه ارومیه شده است.


اتفاقی مهم برای دریاچه ارومیه پس از 50 سال!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی