ایروان: دریافت پیشنهادات تازه باکو برای توافق صلح


ایروان: دریافت پیشنهادات تازه باکو برای توافق صلح

رسانه‌های آذربایجانی گزارش کردند که ایروان بسته بعدی پیشنهادات توافق صلح ارمنستان-جمهوری آذربایجان را از باکو دریافت کرده است.

دبیر شورای امنیت ارمنستان از دریافت پیشنهادات تازه جمهوری آذربایجان برای توافق صلح دو کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های آذربایجانی گزارش کردند که ایروان بسته بعدی پیشنهادات توافق صلح ارمنستان-جمهوری آذربایجان را از باکو دریافت کرده است.

خبرگزاری آذری پرس (آپا) در این باره گزارش داد که «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان از دریافت این پیشنهادات خبر داد. گریگوریان همچنین گفت که پیش‌نویس توافق صلح در دیدار آتی وزرای امور خارجه دو کشور مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وزرای امور خارجه دو کشور، چند روز پیش در حاشیه نشست امنیتی مونیخ دیدار کردند که رسانه‌های آذربایجانی گزارش کردند طرفین به زودی برای مذاکره درباره توافق صلح دیدار خواهند کرد.

«الهام علی‌اف» رییس جمهور آذربایجان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و «اولاف شولتس»، صدر اعظم آلمان نیز در حاشیه این نشست دیداری سه‌جانبه داشتند.

پس از این دیدار، شولتس گفت که رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان وعده دادند که اختلافات را به طور مسالمت‌آمیز حل‌وفصل کنند. صدراعظم آلمان افزود که این کشور و اروپا آماده حمایت از روند صلح با «بیشترین توان» خود هستند.

همچنین، دولت ارمنستان در بیانیه‌ای درباره این دیدار اعلام کرد: دیدار سه‌جانبه پاشینیان، شولتس و علی‌اف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ انجام شد. روند برقراری روابط ارمنستان-جمهوری آذربایجان و اقداماتی با هدف تامین صلح و ثبات در این منطقه نیز مورد بحث قرار گرفت. توافق شد که فعالیت‌ها برای معاهده صلح ادامه پیدا کند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان درگیری طولانی‌مدتی بر سر منطقه قره‌باغ داشته‌اند. جمهوری آذربایجان در سپتامبر ۲۰۲۳ کنترل این منطقه را در دست گرفت که اکثر ساکنان بومی آن ارمنستانی بودند. در پی حمله جمهوری آذربایجان، بیشتر ساکنان بومی قره‌باغ به ارمنستان گریختند. مقامات قره‌باغ اعلام کردند که موجودیت این دولت به رسمیت شناخته‌نشده از ۱ ژانویه ۲۰۲۴ پایان خواهد یافت.

علی‌اف در یک فوریه ۲۰۲۴ گفته بود که معاهده صلح میان دو کشور تنها پس از اصلاحات در قانون اساسی ارمنستان امکان‌پذیر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر نیکی کریمی که شبیه مادرش است را دیده اید؟