دانشمندان نوع جدیدی از آهن‌ربای «جادویی» کشف کرده‌اند


دانشمندان نوع جدیدی از آهن‌ربای «جادویی» کشف کرده‌اند

ایتنا - دانشمندان سرانجام وجود نوع جدیدی از آهن‌ربا را اثبات کردند که پیش از این ناممکن دانسته می‌شد.


گروهی که این پدیده را به نام «آلترمگنتیزم» کشف کرده است، می‌گوید از این آهن‌ربا می‌توان برای ساخت دستگاه‌های الکترونیکی کارآمدتر استفاده کرد.

آلترمگنت‌ها، پس از فرومگنت‌ها (یا به‌اصطلاح فرومغناطیس‌ها)، سومین شاخه مغناطیس را تشکیل می‌دهند - گونه‌ای که در یخچال‌های آشپزخانه پیدا می‌شود - و آنتی‌فرومگنت‌ها که نخستین بار لویی نیل، فیزیکدان فرانسوی، آن را در دهه ۱۹۳۰ شناسایی کرد.

اثبات تجربی وجود آلترمگنت‌ در مرکز تحقیقاتی منبع نور سوئیس (اس‌ال‌اس) با همکاری دانشمندان آکادمی علوم چک و موسسه پل شرر در سوئیس صورت گرفت.

آلترمگنتیزم یا آلترمغناطیس که تیمی در موسسه فیزیک در جمهوری چک و دانشگاه ماینتس در آلمان نخستین بار در ۲۰۱۹ نظریه‌ آن‌ را طرح کردند، می‌تواند در اشیای دردسترس و موجود پیدا شود.

توماس یونگ‌ویرت، استاد موسسه فیزیک آکادمی علوم چک که این مطالعه را سرپرستی کرده است، می‌گوید: «این جادوی آلترمگنت‌ها است.»

«چیزی که افراد تا پیش از پیش‌بینی‌های نظری اخیر فکر می‌کردند ناممکن است، در واقع ممکن است... و این چیزی نیست که فقط در چند ماده گمنام و ناشناخته وجود داشته باشد. این در بسیاری از بلورهایی که افراد به سادگی در کشوهای خود دارند، وجود دارد. به این مفهوم که اینک که ما آن را آشکار کرده‌ایم، بسیاری از افراد در سراسر دنیا قادر خواهند بود روی آن کار کنند و این، امکان کارایی گسترده‌ای برای آن فراهم می‌کند.»

پژوهشگران بر این باورند که این کشف، افزون بر هموار کردن راه برای نسل بعدی رایانه‌ها و لوازم الکترونیکی، درک ما را از فیزیک ماده متراکم نیز بهبود می‌بخشد، و این امر می‌تواند در زمینه رو‌به‌پیشرفت اسپینترونیک، نوآورانه باشد.

اسپینترونیک از ظرفیت بالقوه ایجاد انقلابی در محاسبات برخوردار است، زیرا بر استفاده از الکترون‌های باردار موجود در لوازم الکترونیکی استوار است و همچنین، از حالت اسپین الکترون‌ها برای انتقال اطلاعات بهره می‌گیرد.

جزئیات این پژوهش در مقاله‌ای با عنوان «ارتقای آلترمگنتیک تبهگنی اسپین کرامرز» که ۱۴ فوریه در مجله علمی نیچر منتشر شد، شرح داده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نظرات شهید مطهری درباره عفاف و حجاب راهگشاست