ایمپلنت و لمینت چه تفاوت‌هایی دارند؟


ایمپلنت و لمینت چه تفاوت‌هایی دارند؟

موارد استفاده از ایمپلنت و لمینت در صورتی که دندان‌های سالمی دارید اما از مشکلات زیبایی مثل وجود فاصله جزئی بین دندانی، تغییر رنگ دندان‌ها، بی‌نظمی دندانی، لب پر شدگی دندان و... رنج...

موارد استفاده از ایمپلنت و لمینت

در صورتی که دندان‌های سالمی دارید اما از مشکلات زیبایی مثل وجود فاصله جزئی بین دندانی، تغییر رنگ دندان‌ها، بی‌نظمی دندانی، لب پر شدگی دندان و... رنج می‌برید، بهترین گزینه استفاده از لمینت دندان است در حالی که از ایمپلنت دندان برای مشکلات حادتری چون جایگزینی دندان‌های از دست رفته، لق شدن دندان‌ها، تحلیل اسخوان فک و عقب رفتگی لثه استفاده می‌شود.

آشنایی با ایمپلنت دندان

ایمپلنت یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. افرادی که به هر دلیلی مانند کشیدن دندان، تصادف و حادثه، یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند، می‌توانند کاشت ایمپلنت دندان را به عنوان جایگزین مناسبی برای دندان خود در نظر بگیرند. ایمپلنت دندان از نظر کارایی و ظاهر کاملا مشابه دندان‌های طبیعی است. شما می‌توانید در بلاگ ایمپلنت دندان چیست؟ به طور مفصل در مورد این روش اطلاعات بدست آورید.

اجزای ایمپلنت دندان

به طور کلی ایمپلنت از سه قسمت به نام‌های فیکسچر، اباتمنت و تاج دندان تشکیل شده است که قسمت فیکسچر از جنس تیتانیوم ساخته شده و سازگاری بالایی با بافت دهان و لثه داشته و به عنوان ریشه دندان نقش مهمی را ایفا می‌نماید. دندانپزشک متخصص از طریق جراحی، پایه تیتانیومی را در استخوان فک قرار داده و پس از اینکه با استخوان فک به خوبی جوش خورد، یک تاج که کاملا مشابه دندان طبیعی است، را روی آن قرار می‌دهد.

معرفی لمینت دندان

ایمپلنت و لمینت چه تفاوت‌هایی دارند؟

لمینت دندان در واقع نوعی از خدمات زیبایی دندانپرشکی است که متخصص به کمک آن می‌تواند انواع لکه‌های دندانی، فاصله بین دندان‌ها، به هم ریختگی و شکستگی‌های جزئی را بر طرف نماید. در واقع لمینت دندان پوسته نازکی است که روی سطح دندان نصب گردیده و باعث اصلاح طرح لبخند و سفید شدن دندان‌ها می‌گردد. لمینت‎ها معمولا از جنس سرامیکی یا پرسلن تهیه می‌شوند.

حتما بخوانید : لمینت دندان چیست؟ + انواع و کاربرد

تفاوت‌های ایمپلنت و لمینت

از نظر علمی و اصولی مقایسه این دو روش اساسا غلط بوده و این دو متد برای کاربردها و درمان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با این وجود برای این که درک بهتری از موضوع پیدا کنید در ادامه شما را با تفاوت‌های این دو روش، بیشتر آشنا می‌کنیم.

1. کاربرد:

انواع لمینت دندان به عنوان یک روش زیبایی و درمانی بکار برده می‌شوند، در حالی که ایمپلنت یک متد کاملا درمانی و جهت رفع معضلات ناشی از عدم وجود دندان و از دست دادن آن است.

2. مدت زمان:

با توجه به ماهیت ایمپلنت، روند درمان می‌تواند به چندین نوبت در طی چند ماه نیاز داشته باشد. البته این پروسه در انواع ایمپلنت دندان می‌تواند متفاوت باشد. برای این که استخوان شما با فیکسچر ادغام شده و به طور دائمی در لثه شما باقی بماند، حداقل باید زمانی در حدود 3 الی 6 ماه را در نظر گرفت. همچنین برای بقیه مراحل درمان نیز به وقت و زمان کافی نیاز دارد تا پروسه بدون نقص انجام گردد. این در حالی است که معمولا لیمنت دندان تنها در 2 الی 3 جلسه و در یک بازه زمانی بین 2 الی 3 هفته به اتمام می‌رسد.

3. هزینه:

هر دو این روش‌ها جزو درمان‌های گران‌قیمت محسوب می‌گردند. قیمت لمینت دندان به میزان قابل توجهی تحت تاثیر تعداد لمینت‌های مورد نیاز و نوع آن بستگی دارد. معمولا با توجه به عرض لبخند، تعداد واحدهای لمینت مشخص می‌گردد. همچنین هزینه ایمپلنت دندان نیز علاوه بر نوع و کیفیت متریال مورد استفاده به تعداد دندان‌هایی که از دست رفته و نیاز به جایگزینی دارد، بستگی داشته و به طور کلی متد ایمپلنت بسیار گران‌تر از روش لمینت دندان است.

4. دوام و ماندگاری:

ونیرهای پرسلن معمولا با رعایت نکات مراقبتی می‌توانند بین 15 الی 20 سال ماندگاری داشته باشند. باید دقت نمائید که لمینت دندان دائمی نبوده و هر چه در نگهداری و مواظبت از آن‌ها تلاش کنید، می‌توانید انتظار دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشید. این در حالی است که ایمپلنت دندان دائمی بوده و در صورت نگهداری درست می‌تواند تا آخر عمر استحکام خود را حفظ نماید.

5. شرایط بیمار:

وضعیت سلامت دهان و دندان شما در انجام انواع لمینت دندان بسیار موثر است، اگر دندان‌های شما از سلامت خوبی برخوردار نباشند، متخصص دندانپزشک نمی‌تواند از لمینت دندان استفاده نماید و باید اول نسبت به برطرف کردن مشکلات و آسیب‌های دندان‌های شما اقدام نموده و سپس از ونیرهای دندانی استفاده نماید. این در حالی است که برای کاشت ایمپلنت تنها سلامت استخوان فک اهمیت دارد و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

6. جنس مواد:

جنس لمینت دندان عموما از مواد سرامیکی یا پرسلن بوده در حالی که ایمپلنت دندان از تیتانیوم ساخته شده است.

مقایسه مزایای این دو روش

برای قیاس بهتر باید مزایای این دو روش را بیان کنیم:

مزایای ایمپلنت دندان

  • بدون آسیب دیدن دندان‌‌های مجاور می‌توان یک یا چند دندان از دست رفته را جایگزین کرد.
  • باعث زیباتر شدن لبخند شما می‌گردد.
  • مشکلات جویدن و هضم غذا بر طرف می‌شوند.
  • فرم صورت را بهبود می‌بخشد.

مزایای لمینت دندان

  • رفع نواقص دندانی اعم از فواصل بین دندان‌ها، شکستگی دندان و ...
  • اصلاح طرح لبخند و زیباتر شدن ظاهر دندان‌ها
  • سفید و مرتب شدن دندان

کاندیدای مناسب این روش‌ها

افراد مناسب برای لیمنت دندان، کسانی هستند که دندان‌‌ها و لثه‌های نسبتا سالمی داشته و می‌خواهند ظاهر لبخند خود را بهبود ببخشند. اما برای انجام ایمپلنت دندان فردی که دچار یک یا چند دندان از دست رفته است و هنوز استخوان کافی در آن ناحیه دارد، گزینه مناسبی است.

کلام آخر

ایمپلنت دندان جزو درمانی‌هایی است که اگر به درستی از آن مراقبت شود، می‌تواند نیاز بیمار راتا پایان عمر برطرف نماید. امروزه این روش درمانی موفقیت بیش از 95 درصد داشته و مزایای بسیاری برای سلامت دهان از خود نشان داده است. همچنین لمینت دندان جزو متدهای زیبایی و درمانی بوده و در صورتی که به خوبی بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، می‌تواند به عنوان یک روش مناسب برای بر طرف کردن نواقص دندان‌‎ها محسوب گردد.


ایمپلنت و لمینت چه تفاوت‌هایی دارند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی