دست بریتانیا در حمله موشکی به ایل-76 آشکار شد


دست بریتانیا در حمله موشکی به ایل-76 آشکار شد

موشک های هدایت شونده ضد هوایی مجتمع آمریکایی پاتریوت به این هواپیما ضربه زدند.

به گزارش اسپوتنیک، یک منبع آگاه به اسپوتنیک گفت که مستشاران بریتانیایی در کی‌یف مقصر کشته شدن اسرای جنگی و خدمه هواپیمای ایل-76 هستند که توسط موشک اوکراینی ساقط شده است.
وی گفت: "حمله به ایل-76 تحت فشار مستشاران انگلیسی بدون هماهنگی با ستاد پدافند هوایی در کی‌یف و بدون بررسی متقابل اطلاعات اضافی درباره حرکت هواپیماها بر فراز منطقه بلگورود انجام شد".
نیروهای مسلح اوکراین در 24 ژانویه، یک هواپیمای ترابری نظامی ایل-76 نیروی هوافضای روسیه را بر فراز منطقه بلگورود سرنگون کردند که در آن 65 اسیر اوکراینی برای تبادل با اسرای روسی در حال پرواز بودند. همه آنها و همچنین سه افسر روسی همراه و شش خدمه جان خود را از دست دادند.
مشخص شد که ارتش اوکراین با دو موشک از منطقه روستای لیپتسی منطقه خارکف به این هواپیما حمله کرده است. تحقیقات نشان داد که اینها موشک های هدایت شونده ضد هوایی "میم-104آ" ( MIM-104A) مجتمع آمریکایی پاتریوت هستند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این حادثه را جنایت کی‌یف علیه شهروندان خود خواند. به گفته وی، طرف اوکراینی می دانست که اسیران جنگی نیروهای مسلح اوکراین در هواپیمای ایل-76 هستند، با این وجود یا از روی سهل انگاری یا عمدی به آن ضربه زد.
وزارت امور خارجه روسیه متذکر شد که سقوط هواپیما، امکان دستیابی به حداقل برخی توافقات با کی‌یف را زیر علامت سوال بزرگی می‌برد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین