درآمد جدید شهرداری‌ها از محل عوارض نقل و انتقال املاک ابلاغ شد


درآمد جدید شهرداری‌ها از محل عوارض نقل و انتقال املاک ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی قانون اخذ عوارض شهرداری‌ها از محل نقل و انتقال املاک و دهک‌های مستثنا از آن را ابلاغ کرد.

به گزارش مشرق، محمد مخبر تصویبنامه ۱۸ بهمن هیأت وزیران با موضوع آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها (مصوب ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی) در خصوص اخذ عوارض از نقل و انتقال املاک و واریز آن به حساب شهرداری ها را به وزارت خانه های کشور، رفاه و اقتصاد و نیز کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی ابلاغ کرد.

متن کامل ماده ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها (مصوب ۱۴۰۱ مجلس) به شرح زیر است:

مالکان موظفند هنگام پرداخت مالیات ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم موضوع مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری به ترتیب ۲ و یک درصد به عنوان عوارض به حساب شهرداری محل واریز کنند.

تبصره- افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ناتوان از پرداخت، از پرداخت عوارض مذکور معاف هستند. آیین نامه اجرایی این تبصره که شامل نحوه تشخیص افراد موضوع این تبصره بر اساس سطح درآمد و دارایی آنهاست، توسط وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) تدوین می شود و حداکثر ظرف ۳ ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.

متن آیین‌نامه مصوب دولت چیست؟

بر اساس آنچه در نشست هیأت وزیران به تصویب رسیده و ابلاغ شده، سازمان امور مالیاتی مکلف است در هنگام دریافت مالیات نقل و انتقال املاک (موضوع ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم) از مالکان، عوارض ۲ درصدی نقل و انتقال قطعی املاک بر اساس مأخذ ارزش معاملاتی (موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم) و یک درصد از انتقال حق واگذاری املاک به مأخذ وجوه دریافتی را اخذ کرده و مستقیما به شهرداری محل منتقل کند. تعیین اینکه این عوارض به کدام از شهرداری های محل اختصاص می یابد، با وزارت کشور است.

ضمن اینکه افراد زیر از پرداخت این عوارض معافند:

اعضای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد

خانوارهای مشمول ۳ دهک اول جامعه بر اساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...