حقوق 7 میلیونی نومعلمان !


حقوق 7 میلیونی نومعلمان !

معلمان جدید‌الاستخدام علاوه بر محرومیت از رتبه‌بندی، با حقوق ۷ میلیون تومانی در مدارس تدریس می‌کنند و حق‌التدریس معلمان نیز که می‌تواند به ترمیم حقوق منجر شود از مهر ماه پرداخت نشده؛ با این میزان حقوق نباید توقع ورود نخبگان به آموزش و پرورش را داشت!

حقوق 7 میلیونی نومعلمان !

به گزارش راهبرد معاصر. رتبه‌بندی معلمان سرانجام پس از 10 سال انتظار در دولت سیزدهم اجرا شد، با وجود پایان فاز نخست رتبه‌بندی و تعیین رتبه معلمان اما هنوز هم برخی از آنها به ویژه معلمان جدیدالورود بدون رتبه هستند.

معلمان جدیدالورود از مهر امسال وارد مدارس شده و تدریس به دانش‌آموزان را عهده‌دار هستند اما همچنان از رتبه‌بندی محرومند.

معلم جوانی از استان مرکزی که در یکی از دبستان‌های روستایی توابع شهرستان شازند، تدریس می‌کند با گلایه از وضعیت حقوق اندک و محرومیت نومعلمان از رتبه‌بندی می‌گوید: اگر چه به معلمان جدید گفتند، مدارک خود را در سامانه رتبه‌بندی بارگذاری کنند اما تا به امروز هیچ خبری از رتبه‌بندی نومعلمان نیست و در سامانه مربوطه نیز درباره وضعیت نوشته «در حال بررسی توسط اداره»

به گفته او، نومعلمان با توجه به اینکه تازه‌ کار را شروع کرده‌اند، برای ارائه مدارک و مستندات مشکلات بسیاری داشتند.

این معلم با اشاره به حقوق پایین معلمان جدیدالورود می‌گوید: حقوق نومعلمان حدود 7 تا 7.5 میلیون تومان است، بنده 6 میلیون و 900 هزار تومان دریافتی دارم که این رقم در حکم 7 میلیون و 600 هزار تومان است؛ اگر مشمول رتبه‌بندی شویم، حقوق افزایش می‌یابد.

وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون در روستا تدریس می‌کنم و یک ساعت در مسیر هستم تا به مدرسه برسم، به همراه یکی دیگر از همکارانم برای رفت و آمد به مدرسه سرویس گرفته‌ایم و مشترکاً هر ماه سه میلیون تومان هزینه سرویس می‌دهیم.

معلم دیگری از استان خراسان شمالی می‌گوید: چون سال نخست فعالیتم بود، مدارک مورد نیاز برای رتبه‌بندی را نداشتم و زمانی که موفق به جمع‌آوری مدارک دوران دانشجویی شدم، فرصت بارگذاری مدارک در سایت بسته شد! رقم حقوقم در حکم، 8 میلیون و 500 هزار تومان است اما دریافتی‌ام 7 میلیون تومان است.

برای پیگیری وضعیت رتبه‌بندی نو معلمان، تماس‌های متعددی را با علی فرهادی؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش که همزمان سخنگوی این وزارتخانه است، داشتیم اما متأسفانه پاسخگوی تماس‌ها نبود.

رئیس مرکز منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش هم در این زمینه پاسخ نداد و مسئولیت پاسخگویی در این زمینه را به سخنگوی وزارت آموزش و پرورش واگذار کرد.

بابک نگاهداری؛ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم به تازگی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش، درباره محرومیت نومعلمان از رتبه‌بندی، حقوق پایین آنها و تأثیر آن در کاهش انگیزه معلمان هشدار داد.

در همین ارتباط محمد صادق عبدالهی؛ مدیر گروه آموزش‌وپرورش مرکز پژوهش‌های مجلس به تسنیم گفت: طبق شیوه‌نامه رتبه‌بندی یک معلم برای کسب رتبه یک باید 460 امتیاز کسب کند که بخشی از این امتیاز مربوط به تجربه است، معلمان جدیدالورود به دلیل نداشتن سابقه، امتیاز تجربه را کسب نمی‌کنند بنابراین امتیاز لازم برای رتبه یک را به دست نمی‌آورند.

وی افزود: طبق شیوه‌نامه رتبه‌بندی، 150 امتیاز برای صلاحیت‌های عمومی، 140 امتیاز برای صلاحیت تخصصی (برای نومعلمان امتیاز آزمون لحاظ می‌شود) و 120 امتیاز برای صلاحیت حرفه‌ای است که برای نومعلمان از طریق مصاحبه اولیه احصا می‌شود حتی اگر یک فرد، تمام این امتیازها را کسب کند به دلیل نداشتن 50 امتیاز مربوط به تجربه نمی‌تواند رتبه یک را به دست آورد.

مدیر گروه آموزش‌وپرورش مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: در قانون رتبه‌بندی تأکید شده که رتبه‌بندی برای تمام معلمان اجرا شود اما شیوه‌نامه آن مغایر با قانون تدوین شده و نیازمند اصلاح است.

عبدالهی با اشاره به اینکه در حال حاضر نومعلمان به دلیل محرومیت از رتبه‌بندی، 7 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، گفت: اگر رتبه‌بندی شامل آنها شود حدود 2.5 میلیون تومان به حقوقشان اضافه می‌شود، امتیازات فصل 10 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز به نومعلمان پرداخت نمی‌شود که در این رابطه آموزش و پرورش تخلف قانونی می‌کند.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند، مشکلات را حل کند و سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه هم باید در این زمینه پاسخگو باشند و به آموزش و پرورش کمک کنند.

مدیر گروه آموزش‌وپرورش مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه با این میزان حقوق نباید توقع ورود نخبگان به آموزش و پرورش را داشت، گفت: نومعلمان برای افزایش میزان حقوق خود، ساعات حق‌التدریس برداشته‌اند اما منابع مالی لازم برای پرداخت حق‌التدریس معلمان از سوی سازمان برنامه و بودجه هنوز تأمین نشده است و آنها از مهر ماه تا به امروز بابت حق‌التدریس هم رقمی دریافت نکرده‌اند!/ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج