آزمایش خون چگونه بیماری اسکیزوفرنی را پیش‌بینی می‌کند؟


آزمایش خون چگونه بیماری اسکیزوفرنی را پیش‌بینی می‌کند؟

ایتنا - دانشمندان از یک آزمایش خون جدید برای پیش‌بینی بیماری اسکیزوفرنی یا روان‌گسیختگی خبر می‌دهند. اسکیزوفرنی یک اختلال مغزی مزمن است که اغلب باعث هذیان، توهم و بیان سخنان پراکنده و آشفته می‌شود. 


این آزمایش که روز پنجشنبه در نشریه «روانپزشکی مولکولی» ارائه شد، خطر ابتلا به اسکیزوفرنی در افراد را ارزیابی می‌کند. این آزمایش از طریق تجزیه و تحلیل نشانگر‌های زیستی در خون، موثرترین درمان برای فرد مبتلا به این بیماری را مشخص می‌کند.

دکتر الکساندر نیکولسکو، نویسنده ارشد این پژوهش در دانشگاه ایندیانا، در بیانیه‌ای گفت: «تشخیص اسکیزوفرنی به‌ویژه در مراحل اولیه دشوار است. در عین حال، انتخاب درمان مناسب برای فرد مبتلا از همان ابتدا بسیار اهمیت دارد.»

نیکولسکو ادامه می‌دهد: «روان‌پریشی معمولا در نخستین سال‌های بزرگسالی یعنی یکی از دوران اصلی زندگی فرد، آغاز می‌شود. در افرادی که به لحاظ ژنتیکی‌ بیشتر مستعد این بیماری‌اند، استرس و مواد مخدر مانند ماری‌جوانا از عوامل تشدید‌کننده به شمار می‌روند و در صورتی که کنترل نشود، به مجموعه آسیب‌های بیولوژیکی، آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های روانی منتهی می‌شود.»

آزمایش خون چگونه بیماری اسکیزوفرنی را پیش‌بینی می‌کند؟


با توجه به آمارها، حدود ۳.۵ میلیون آمریکایی مبتلا به اسکیزوفرنی تشخیص داده شده‌اند که این بیماری در اغلب آن‌ها بین سال‌های آخر نوجوانی تا اوایل دهه ۳۰ بروز می‌کند.

محققان برای شناسایی نشانگرهای زیستی که پیش‌بینی‌کننده توهمات و هذیان‌های شدیدند و موجب بستری شدن بیماران در آسایشگاه روانی می‌شود، خون این بیماران مبتلا به اختلالات روانی را‌ که بیش از یک دهه تحت نظر بودند، بررسی کردند. آن‌ها سپس به بررسی این موضوع پرداختند که کدام نشانگر زیستی با کدام داروی خاص بهتر درمان می‌شود.

نیکولسکو در این زمینه می‌گوید: «خوشبختانه از نظر بیولوژیکی، برخی داروهای موجود در صورتی که مصرف آن‌ها زود و متناسب با بیمار شروع شوند، خیلی خوب عمل می‌کنند.»

او در ادامه بر اهمیت حمایت اجتماعی نیز تاکید کرد و گفت: «زمانی که داروها در دسترس‌اند، حمایت روانی هم بسیار یاری‌دهنده است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو