پوتین: بایدن را به ترامپ ترجیح می‌دهم


پوتین: بایدن را به ترامپ ترجیح می‌دهم

«رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا "با تجربه‌تر، قابل پیش‌بینی‌تر و سیاستمداری قدیمی‌تر" است. ترجیح می‌دهم با بایدن کار کند.»

بر خلاف انتظار بسیاری از لیبرال‌ها در غرب، ولادیمیر پوتین رییس فدراسیون روسیه در اظهاراتی گفته که ترجیح می‌دهد جو بایدن به جای دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا باشد.

به گزارش عصرایران، پوتین روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون روسیه در پاسخ به سوالی درباره ترجیحش بین بایدن و ترامپ، بدون مکث و تردید گفت که رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا "با تجربه‌تر، قابل پیش‌بینی‌تر و سیاستمداری قدیمی‌تر" است و افزود ترجیح می‌دهد با بایدن کار کند.

رهبر روسیه در عین حال افزود: "ما با هر رئیس‌جمهوری که مردم آمریکا به او اعتماد کنند، کار خواهیم کرد. "

این اولین باری بود که پوتین درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی ایالات متحده صحبت می‌کرد، در زمانی که دولت اوکراین مشتاقانه منتظر است تا ببیند آیا مجلس نمایندگان آمریکا بسته کمکی حیاتی برای جنگ اوکراین را تصویب خواهد کرد یا خیر.

رییس فدراسیون روسیه همچنین نگرانی‌ها در مورد سن و سال و قوای ذهنی (بیماری احتمالی زوال عقل بایدن) بایدن را رد کرد و گفت که وی در دیداری در سال ۲۰۲۱ متوجه هیچ مشکلی با همتای آمریکایی خود نشده است.

او گفت: "حتی در آن زمان [سه سال پیش]مردم می‌گفتند که او بی کفایت است، اما من چیزی از این دست ندیدم. بله، او مدام به کاغذهایش نگاه می‌کرد، اما صادقانه بگویم، من هم همین کار را می‌کنم؛ بنابراین هیچ چیز عجیبی وجود نداشت. "

پوتین در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا از ترامپ تمجید کرده و او را نامزدی" برجسته و با استعداد" توصیف کرده بود. در آن زمان رقابت اصلی بین ترامپ و هیلاری کلینتون بود که در نهایت با پیروزی ترامپ به پایان رسید.

در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، همین تمجید پوتین دست مایه انتقاد طیف وسیعی از دموکرات‌ها شده بود و منتقدان ترامپ از جمله هیلاری کلینتون رقیب اصلی انتخاباتی اش، حتی او را به "عروسک دست آموز" پوتین برای تخریب دموکراسی آمریکا توصیف می‌کردند.

اظهارات دیروز پوتین در تمجید از بایدن، اما یک روز پس از آن بیان شد که بایدن از ترامپ به دلیل آنچه که "تعظیم در برابر دیکتاتور روسیه" می‌خواند، انتقاد کرد.

اوایل این هفته، ترامپ در یک گردهمایی با حامیانش گفت که روسیه را تشویق می‌کند تا به کشور‌هایی که به تعهدات خود در ناتو عمل نمی‌کنند حمله کند. این اظهارات موجی از شوک را به صفوف رهبران اروپایی وارد کرد.

منتقدان دموکرات ترامپ، او را به تمایل به همدردی با پوتین متهم می‌کنند. گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا بر دخالت روسیه در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا برای کمک به ترامپ و شکست هیلاری کلینتون، حکایت دارد. ادعایی که البته از سوی دولت روسیه رد می‌شود.

ترامپ اخیرا با قانونگذاران جمهوری خواه برای رای منفی به بسته کمک نظامی ۹۵.۳۴ میلیارد دلاری برای جنگ اوکراین، لابی کرده است.

ترامپ و جمع کثیری از سیاستمداران حزب جمهوریخواه، از منتقدان جدی سیاست‌های دولت بایدن در قبال جنگ اوکراین هستند و از کمک‌های بی حد و مرز نظامی و اقتصادی آمریکا به دولت "ولودمیر زلنسکی" رییس جمهوری اوکراین برای ادامه دادن به جنگ با روسیه، به شدت انتقاد می‌کنند و آن را خاصه خرجی از جیب مالیات دهندگان آمریکایی بدون دستیابی به یک نتیجه مشخص می‌دانند.

بایدن از منتقدان دیرینه پوتین بوده و او را حتی قبل از حمله به اوکراین "قاتل" می‌خواند. تحت دولت او، ایالات متحده از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، تقریبا نیمی از کل کمک‌های نظامی خارجی را به زرادخانه اوکراین ارایه کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !