کشف اطلاعات تازه از زندگی مردی که در دانمارک سلاخی شد


کشف اطلاعات تازه از زندگی مردی که در دانمارک سلاخی شد

مرد ویتروپی (Vittrup Man) نام یک اسکلت متعلق به عصر حجر است که از یک باتلاق زغال‌ سنگ نارس در شمال غربی دانمارک به دست آمده است و باستان‌شناسان قدمت آن را بین ۳۳۰۰ تا ۳۱۰۰ قبل از میلاد تخمین زده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، تکه تکه بودن بقایای این اسکلت، از جمله داشتن جمجمه شکسته، نشان می‌دهد که او در یک مراسم آئینی کشته شده است. مراسمی که در آن زمان در این منطقه رایج به شمار می‌رفت.

به نقل از یورونیوز، آندرس فیشر و همکارانش در دانشگاه گوتنبرگ سوئد دی‌ان‌ای این قربانی را مورد مطالعه قرار دادند و آن را با دی‌ان‌ای اسکلت‌های دیگر همان منطقه و معاصر آن مقایسه کردند تا بتوانند شواهد بیشتری را برای بازسازی تاریخ زندگی این فرد عصر حجر به دست بیاورند.

مطالعات دی‌ان‌ای‌شناسی که بر روی مینای دندان این فرد انجام گرفت نشان داد که دوران کودکی این فرد در سواحل شبه‌جزیره اسکاندیناوی سپری شده است. تجزیه و تحلیل ژنتیکی همچنین بیانگر این بود که این فرد با انسان‌های میان‌سنگی ساکن نروژ و سوئد ارتباط داشته است.

پژوهشگران همچنین با تجزیه و تحلیل ایزوتوپی و پروتئین اضافی دندان‌ها و استخوان‌ها دریافتند که رژیم غذایی از غذاهای ساحلی (شامل ماهی و پستانداران دریایی) در کودکی به رژیم غذایی مزرعه (شامل شیر و گوشت گوسفند یا بز) در سال‌های بعدی زندگی فرد و احتمالا در سنین آخر نوجوانی او تغییر کرده است.

کشف اطلاعات تازه از زندگی مردی که در دانمارک سلاخی شد

به گفته دانشمندان، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مرد ویتروپی سال‌های اولیه خود را قبل از نقل مکان به یک جامعه کشاورزی در دانمارک در سرزمین‌های شمالی در جامعه‌ای شکارچی-گردآورنده زندگی می‌کرده است.

مشخص نیست چرا این فرد به منطقه جدید نقل مکان کرده است، اگرچه نویسندگان می‌گویند او ممکن است یک تاجر یا اسیر بوده باشد که در جامعه محلی ادغام شده است.

نویسندگان در مقاله خود نوشته‌اند: «طبق اطلاعات ما این اولین باری است که تحقیقات توانسته است تاریخ زندگی یک ساکن اروپای شمالی را با چنین درجه بالایی از جزئیات و در مدت زمانی طولانی ترسیم کند.»

به گفته محققان رازهای زیادی هنوز در مورد مرد ویتروپی باقی مانده است، با این حال یافته‌های جدید درباره تاریخچه زندگی جغرافیایی و رژیم غذایی او بینش جدیدی در مورد تعاملات بین جوامع میان‌سنگی و نوسنگی در اروپا ارائه می‌دهد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1873342

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج