صعود گواهی طلای سرخ ادامه‌دار می‌شود؟


حمیده صادقی/کارشناس بازار مشتقه افزایش انتظارات تورمی و کاهش تولید زعفران در کشور زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اوج‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری بهای طلای سرخ در بازار داخل را فراهم کرد. به این ترتیب بهای هر گرم گواهی طلای سرخ ظرف روزهای اخیر به سقف ۸۰‌‌‌هزار تومان نیز رسید؛ این در حالی است که در سال گذشته قیمت زعفران بسیار کمتر بود. یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ این محصول، خشکسالی و تغییرات اقلیمی و تنش‌های دمایی بوده که به کاهش ۶۰درصدی برداشت زعفران در کشور انجامیده و در عین حال امسال نیز کشور بارش مناسبی نداشته است که این موضوع برداشت زعفران در سال زراعی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو را به شکل منفی تحت‌‌‌تاثیر قرار می‌دهد و از رشد بهای این کالا حمایت می‌کند.

در شرایط کنونی گواهی طلای سرخ موجود در انبارهای بورسی که سال گذشته به این بازار وارد شده بود، به دلیل عدم‌عرضه زعفران در حال خروج از انبارهای بورس است. البته این محصول به دلیل قدیمی شدن بهایی ارزان‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از محصول تازه‌‌‌وارد شده به بازار دارد.

از ۷۰تن ظرفیت محصول فقط ۴تن زعفران در انبارهای بورس پذیرش شده و موجود است و در عین حال انبارهای بورسی در حال پذیرش محصول جدید زعفران هستند. در سال گذشته در این زمان ۵۰تن زعفران پذیرفته شده بود، اما در حال حاضر ۹تن محصول پذیرش شده و پیش‌بینی رشد بهای طلای سرخ ظرف ماه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو باعث شده است تا بهای گواهی طلای سرخ رکوردهای قیمتی پی‌‌‌‌‌‌‌‌‌درپی را به ثبت برساند.

در حال حاضر اکثر صادر‌کنندگان متفق‌القول به خالی بودن انبارهای زعفران در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، چین و اتحادیه اروپا به عنوان هاب‌های صادراتی اشاره می‌کنند. البته شایان ذکر است با توجه به افزایش نرخ صادراتی این محصول تا محدوده ۱۷۰۰دلار شاهد مقاومت در خرید این ادویه ارزشمند هستیم که به کاهش ۱۵درصدی صادرات زعفران منتج شده و کمبود محصول و افزایش نرخ از عوامل اصلی کاهش صادرات است.

اتفاق دیگری که در حال وقوع است، این است که با توجه به منفی بودن شاخص بورس، جذابیت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های زعفران افزایش پیدا کرده و شاهد تزریق منابع جدید به این صندوق‌ها هستیم و با توجه به قوانین صندوق‌ها باید منابع تزریق‌شده بر روی این محصول سرمایه‌گذاری شود که این مهم خود محرک رشد قیمت خواهد بود.

در ماه گذشته زعفران تا محدوده ۱۷۰۰دلار رشد کرد که با افزایش نرخ دلار، ارزش دلاری این محصول به ۱۴۰۰دلار کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود با توجه به خروج زعفران از انبارهای بورس و فاکتورهای مطرح‌شده در گزارش فوق، زعفران سقف‌های قیمتی بالاتری را تجربه کند.

از طرفی با اتمام تعطیلات چین و ماه مبارک رمضان تقاضا در بازار داخلی تحریک خواهد شد و از طرف دیگر سفارش‌های کشورهای حوزه خلیج‌فارس بیشتر خواهد بود. همچنین سفارش‌های اروپا بیشتر خواهد شد که افزایش تقاضا و کمبود زعفران زمینه‌ساز رشد قیمت طلای سرخ خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک