پایان بورس امروز 25 بهمن 1402 / بازار سهام، به اختلاف بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باخت


پایان بورس امروز 25 بهمن 1402 / بازار سهام، به اختلاف بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باخت

نقض وعده وزیر اقتصاد و خبر انتشار مجدد گواهی سپرده خاص 30 درصدی از سوی بانک مرکزی، بار دیگر بورس را سرخ پوش کرد و با شدت بیشتری بر زمین زد.

به گزارش تجارت‌نیوز، همان‌طور که در گزارش‌های پیشین اشاره شد، انتشار اوراق گواهی سپرده خاص سرمایه‌‎گذاری، یکی از دو ریسک عمده‌ای است که خریداران بازار سهام را مردد می‌کند. با وجود اینکه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد کشور، دو روز پیش اعلام کرده بود که عرضه این اوراق تمدید و تکرار نخواهد شد، روز گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای، بر ادامه استفاده از ابزارهای مختلف سیاست پولی از جمله اوراق گواهی سپرده خاص سرمایه‎‌گذاری برای طرح‌‎های دارای بازدهی بالا و پیشران کشور تاکید کرد.

این مواضع متضاد که حاکی از اختلاف وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در حوزه سیاست‌های پولی و مالی است، واکنش منفی بازار سهام را در پی داشت؛ به طوری که بازار بی‌اعتنا به حمایت‌های تکنیکالی خود در محدوده فعلی، به ادامه روند اصلاحی خود پرداخت.

عملکرد شاخص‌ها

پایان بورس امروز 25 بهمن 1402 / بازار سهام، به اختلاف بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باخت

معاملات بورس امروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت کندل روز معاملاتی گذشته خود رفتار کرد. به طوری که در پایان بورس امروز، شاخص کل با کاهش 11 هزار و 787 واحدی که معادل 0.56 درصد این شاخص است، روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و 78 هزار واحدی ایستاد.

در سوی دیگر ماجرا، جریان فروش در نمادهای کوچک و متوسط بازار شدیدتر بود و به همین واسطه دماسنج هم‌وزن تالار شیشه‌ای، اصلاح تندوتیزتری را تجربه کرد. به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس امروز، چهار هزار و 980 واحد که معادل 0.68 درصد این شاخص است، کاهش یافت و به سطح 727 هزار و 630 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران تا این لحظه از دادوستدهای روز جاری، حجم معاملات را هفت میلیارد و 400 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را چهار هزار و 251 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی

تراز ورود و خروج پول حقیقی، مانند روند روز گذشته در روز جاری هم منفی بود. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، 194 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که تا لحظه تنظیم این گزارش 28 میلیارد و 200 تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز، سه سهم اخابر، فنر و وبملت بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های وبملت، وپاسار و شستا به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

سصفها با افزایش 6.99 درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، سدشت نیز با افت 6.99 درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های اخابر، فنر و کرومیت تعلق گرفت. همچنین در جریان معاملات امروز سهم‌های کارا، فنر و آوند ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که پول هوشمند از نمادهای تفارس، خساپا و ثفارس خارج شده است.

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های خلنت، شپاس و چافست رقم خورد. همچنین نماد وپاسار در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد سرود بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق