بهترین جاهای دیدنی شمال تهران


تهران به‌عنوان پایتخت کشور، جاذبه های گردشگری و امکانات زیادی برای مسافران دارد. چنانچه تهران با جاذبه‌های طبیعی فراوان، موزه‌ها و مکان‌های تاریخی گوناگون و امکانات و خدمات رفاهی عالی با یک برنامه‌ریزی درست و مدون می‌تواند تبدیل به یک قطب گردشگری...

تهران به‌عنوان پایتخت کشور، جاذبه های گردشگری و امکانات زیادی برای مسافران دارد. چنانچه تهران با جاذبه‌های طبیعی فراوان، موزه‌ها و مکان‌های تاریخی گوناگون و امکانات و خدمات رفاهی عالی با یک برنامه‌ریزی درست و مدون می‌تواند تبدیل به یک قطب گردشگری بینظیر شود.کمااینکه این شهر با بیشترین تعداد اقامتگاه و هتل رتبه سوم بیشترین تعداد اقامتگاه پس از مشهد و مازندران را در میان استان‌های کشور دارد. در این مطلب می خواهیم شما را با بهترین جاهای دیدنی شمال تهران آشنا کنیم . با سیری در ایران همراه باشید.

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

میدان تجریش

یکی از بهترین و خوش آب‌وهواترین جاهای دیدنی شمال شرق تهران، میدان تجریش است. این منطقه، از قدیمی‌ترین مناطق شهر تهران به‌شمار می‌رود و به‌علت قرار گرفتن در دامنه رشته کوه البرز، همیشه دارای آب‌وهوای معتدل است.

این منطقه در منطقه ۱ شهرداری تهران و در انتهای خیابان ولیعصر واقع شده است. به‌دلیل قرار گرفتن این میدان در شمال تهران و مرکز شمیرانات، مهم‌ترین مکان‌های ‌تجاری این شهر نیز در این منطقه واقع شده است که شلوغی بیش از اندازه این مکان را به‌همراه داشته است. از مهم‌ترین مناطق گردشگری و زیارتی این منطقه می‌توان به امام‌زاده صالح و بازار تجریش اشاره کرد.

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

برای آشنایی بیشتر با شهر تهران پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در تهران را نیز مطالعه بفرمایید.

کاخ سعد آباد

یکی از خاص‌ترین مکان‌های شهر تهران، کاخ سعدآباد نام دارد. این منطقه با نام‌های دیگر باغ سعدآباد یا مجموعه سعدآباد نیز شناخته می‎شود که از لحاظ تاریخی به‌ دوران قاجار باز می‌گردد. کاخ سعدآباد در کوه پایه توچال و در دره همیشه سبز دربند قرار گرفته است، که باعث شده، در اکثر روزهای سال، از لحاظ آب‌و‌هوایی، فوق العاده باشد.

موقعیت این منطقه بسیار خاص است؛ زیرا از شمال با کوه‌های البرز، از مشرق با گلابدره، از مغرب با ولنجک و از جنوب با تجریش محاصره شده است. این کاخ که در زمان قاجار، محل سکونت شاهان این سلسله بوده، از ابتدا به وسعت الان خود نبوده و با گذشت زمان وسعت آن افزایش یافته است. به دلیل وسعت زیاد این منطقه، درب‌های زیادی برای آن تعبیه شده است.

این درب ها شامل موارد زیر است:نظامیه، که برای ورود رضا شاه استفاده می‌شد.زعفرانیه، خیابان دربند، که برای تردد محمدرضا شاه استفاده می‌شد. میدان دربند،دو درب در جعفر آباد، رودخانه، کاخ سفید.

آدرس: تهران ،خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران واقع در شهرستان شمیرانات است. این کاخ در دوره قاجار و پهلوی ساخته شده است. این کاخ در کنار روستایی که «گُرده وی» یا «گُرده به» خوانده می‌شد و در نیاوران قرار داشت به جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود ساخته شد.
در قدیم به دلیل وجود نیزار در این منطقه به نی آوران مشهور بود که امروزه بانام نیاوران از آن یاد می شود .این منطقه محل ییلاق فتحعلی خان قاجار بود. کوشک احمدشاهی آخرین بنایی است که در دوره قاجار ساخته شده است. ساخت این کاخ به دستور محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۳۷ آغاز گردید و در سال ۱۳۴۶ به پایان رسید. بنای این کاخ به مساحتی در حدود ۹۰۰۰ مترمربع در دو طبقه و یک نیم طبقه احداث و اوایل به عنوان محلی برای پذیرایی میهمانان خارجی در نظر گرفته شد، اما پس از پایان ساخت به محل سکونت محمدرضاشاه پهلوی و خانواده‌اش مختص شد.

آدرس: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

گلابدره

این دره از طرف غرب به امام زاده قاسم و از سمت شرق به دره در بند میرسد. این محله قدیمی و دره خوش آب و هوا برای ییلاق در شمال شرق تهران بسیار مناسب است. این دره با مسیر کوهستانی که دارهد همیشه پذیرای کوهنوردانیست که از آنجا می گذرند. گلابدره از محله‌های قدیمی در شهرستان شمیرانات است. در قدیم از این محله به نام محله امام زاده قاسم یادمی شد. دلیل نامگذاری گلابدره وجود فراوان درختان سیب گلاب در این دره بوده ‌است. ورودی کوه گلابدره دو مسیر خاکی عریض دارد که هر دو مسیر پس از حدود ۵۰۰ متر با یک پل به هم متصل می‌شوند.

گلابدره در ارتفاع ۱۸۰۰ متری دامنه جنوبی کوه‌ های البرز، از جنوب به بزرگراه شهید چمـران حد فاصل دو راهی هتل آزادی و بزرگراه مدرس و پل آیت الله صدر و از غرب به اراضی رودخانه درکـه و از شرق نیز به انتهای بزرگراه ارتش، کارخانه سیمان و منبع نفت شمال‌ شرق تهران محدود می‌شود.یک آبشار کوچک و بسیار قشنگ در آن قرار دارد. بوستان کوهپایه‌ای گلاب‌دره به مساحت ۲۲ هکتار است. این بوستان در دامنه کوه‌های پر از شیب و سنگی دربند قرار دارد. راه رسیدن به گلابدره, میدان تجریش و خیابان دربند است،که در بین راه خیابان گلابدره به طور واضح قابل دیدن است. از میدان تجریش با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توان از ابتدای خیابان اسداللهی به بوستان گلابدره رسید.

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

درکه

درکه یکی از محله‌هایی است که در شمال شهر تهران ، واقع شده است. درکه در نزدیکی محله‌های اوین و ولنجک قرار دارد. پناهگاه پلنگ چال در کوه‌های درکه و در مسیر صعود به قله توچال قرار دارد.محله سادات یکی از قدیمی ترین و معروف ترین محله های درکه است.بیشتر اهالی قدیمی درکه از نسل امامزاده سید محمد والی(ع) هستند. محله درکه شامل مسجد جامع، حسینیه، امام زاده، بازارچه است. درکه منطقه ایی توریستی و تفریحی است که همواره پذیرای کوهنوردان و کوه پیمایان است. بهترین زمان برای رفتن به درکه پنجشنبه و جمعه ها می باشد.

درکه یکی از بهترین مناطق برای طبیعت گردی های یک روزه است. رودخانه درکه مشرف به حصارک و از جنوب به اوین و سعادت آباد و از شمال به ارتفاعات توچال و شاه‌نشین محدود می‌باشد. ارتفاع آن بین ۱۵۹۰ متر در جنوبی‌ترین نقطه و ۳۹۴۴ متر توچال و طول دره نزدیک ۶ کیلومتر است. در گرمترین ماه های سال دمایی بین ۲۰تا۲۷درجه سانتی گراد دارد.
این محله مترو خور نیست ولی دارای خطوط اتوبوس رانی می باشد.

آدرس: با خط ۲۱۸ درکه به پایانه تجریش در مسیر خیابان درکه ، بلوار رشید الدین فضل الله ، خیابان مقدس اردبیلی ، خیابان ولیعصر میتوان به محله درکه رفت .

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

امام زاده قاسم

امام‌زاده قاسم منطقه‌ایست در شمال تجریش که در دامنه رشته کوه البرز و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری قرار دارد.امام زاده قاسم نوه ی امام حسن مجتبی و پدرزن عبدالعظیم حسنی است .پدر وی حسن بن زید بن حسن بن مجتبی است. امام‌زاده قاسم در شهر تهران و در شمال منطقه شمیران و در روستای «دژ علیا » قرار دارد. یکی از مهم‌ترین جلوه های این منطقه، زیارتی بودن این منطقه است که باعث می‌شود مردم به آن منطقه سفر کنند

بنای این امام زاده هشت ضلعی است دیواره های این امام زاده از آجر و گنبد امام زاده از کاشی ساخته شده است. در زمان شاه تهماسب صفوی صندوقی با تاریخ ۹۶۳ هـ. ق بر روی مرقد امام زاده قاسم قرار گرفته است. ساختمان اصلی در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و ایوان این بنا به سمت قبله قرار گرفته است. در ضلع جنوبی بنای قدیمی طاق های دوران صفویه قابل دیدن است. قبرستان امام زاده قاسم به صورت پلکانی در زمین های اطراف قرار گرفته است. “بنا به قول دیگر در کتاب مقتل آقا ملا دربندی، سر قاسم فرزند امام حسن مجتبی تنها سری بود که وارد ایران شد و به ری آورده شد.

پیرزنی که صاحب این خانه (بارگاه فعلی امام‌زاده قاسم) است این سر را در ازای کیسه زر برای یک شب به امانت گرفته و آن را در گوشه‌ای از این خانه دفن کرد و خود در گوشه‌ای پنهان شد. مأمورین آمدند و او را یافته و کشتند، اما سر را نیافتند. تا زمانی که امام‌زاده قاسم، یعنی قاسم بن الحسن بن زید بن الحسن، نوه برادر قاسم معروف کربلا به زیارت سر عموی خویش آمده و در این مکان که تحت تعقیب بود، کشته می‌شود. اکنون در این مکان بزرگ هم سر قاسم وجود دارد و هم امام‌زاده قاسم.
آدرس:تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، خیابان گلابدره، میدان امامزاده قاسم، خیابان بانی

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

امام زاده داوود

این ارامگاه زیبا در انتهای جاده امام زاده داوود در بخش کن واقع شده است. زیارتگاهی که در دوره صفویان ساخته شده و در دوره فتحعلی شاه توسعه یافته است که به واسطه یازده جد به امام دوم شیعیان میرسد. بنای اولیه امام زاده داوود سالها پیش و در اثر سیل ازبین رفت و بنای فعلی جایگزین آن شد. حرم هشت ضلعی کنونی و سرداب زیر آن در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. از ویژگی های این امام زاده وجود مرقد در داخل سرداب است. گفته می‌شود که وی و برخی دیگر از بستگانش در همراهی امام هشتم شیعیان به ایران آمده و شهید شدند. سال تولد ایشان در حدود ۴۴۰ هجری قمری و شهادت‌شان در حدود سال ۴۸۰ هجری قمری برآورد شده است.

آدرس:تهران، بخش مرکزی کن، جاده سولقان

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

باغ موزه فردوس تهران

در دوران پادشاهی قاجار بناهای تاریخی زیادی در ایران و تهران ساخته شده که یکی از این آثار برجسته باغ موزه فردوس از معروف‌ترین باغ موزه های تهران است که با گذشت زمان مالکان بسیاری دیده است. باغ موزه فردوس موزه سینما یکی از موزه های تهران را در خود جای داده است، به همین علت بازدیدکنندگان بسیاری از عرصه سینما و دوستداران فیلم و تئاتر دارد. موزه سینما بخش های دیدنی بسیاری دارد که می‌توانید با رفتن به آنجا از آنها بازدید داشته باشید.

بخش های مختلف موزه سینمای باغ فردوس: تالار آغازگران، تالار معاصران، تالار نام آوران، تالار بین‌الملل، تماشاخانه، خانه فرهاد، اتاق علی حاتمی، سینمای کودک و نوجوان، سینمای دفاع مقدس، بخش صدا و دوبله.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بعد از سه راه زعفرانیه، نرسیده به تجریش، باغ فردوس تهران

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

امامزاده صالح (ع) تهران

امامزاده صالح در خیابان ولیعصر یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های ایران واقع شده و از اماکن زیارتی تهران است، این امامزاده مرقد یکی از برادران امام رضا است که در منطقه شمیرانات و میدان تجریش واقع شده و به دلیل نزدیکی به بازار بزرگ تجریش افراد بسیاری برای زیارت به این مکان مذهبی می‌آیند.

فضای داخلی امامزاده صالح بسیار معنوی و دلنشین است و آرامش خاصی دارد، بنای اصلی امامزاده در قرن پنجم ساخته شده که در زمان حمله مغول به طور کامل تخریب شده و در قرن هفتم در دوران ایلخانی به دستور غازان خان بنای امامزاده مرمت و از نو ساخته شد در زمان صفویان و قاجار نیز بناهای جدیدی به آن اضافه شده است.

آدرس: تهران، میدان تجریش، حرم امامزاده صالح (ع)

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

مجموعه توچال تهران

یکی از مکان های دیدنی شمال تهران مجموعه توچال است که بهترین مکان برای فرار از شلوغی و آلودگی پایتخت محسوب می‌شود. مجموعه تفریحی توچال تهران به خاطر وجود بام توچال اکثر مواقع شلوغ است، همچنین افرادی که قصد کوه‌نوردی دارند این مکان را برای شروع انتخاب می‌کنند.مسیر بام توچال از مسیرهای کوهنوردی تهران به قله کلکچال است. مجموعه توچال در زمستان به خاطر پیست اسکی طرفداران زیادی دارد، علاوه بر اسکی در توچال تفریحات متنوع زیادی وجود دارد.

تفریحات مجموعه توچال عبارتند از : تله کابین، تله سیژ چشمه، اسنوموبیل، سورتمه، پیست اسکی، کیوب کلاب، زیپ لاین، باشگاه تیراندازی با کمان، بانجی جامپینگ، شبیه ساز وی آر،سقوط آزاد.

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه فرهنگی توچال

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

حیات وحش دارآباد تهران

یکی از کامل‌ترین مراکز حیات وحش کشور حیات وحش دارآباد است که علاوه بر گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب و متنوع یک موزه تخصصی در زمینه طبیعت و حیات وحش نیز دارد که از جالب‌ترین موزه های تهران است. در این مجموعه علاوه بر بازدید می‌توانید آموزش‌هایی درباره حیات وحش، طبیعت و همچنین جانوران تاکسیدرمی ببینید.

تفریحات حیات وحش دارآباد عبارتند از :باغ وحش،سینمای ۶ بعدی، آمفی تئاتر، سینمای روباز، دامپزشکی، دکترلند،رویا پارک، رصدخانه، هیومن پارک.

آدرس: تهران، میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه، حیات وحش دار آباد

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

دربند تهران

یکی از جاهای دیدنی شمال تهران که طرفداران بسیار زیادی دارد دربند است که هوای بسیار مطبوع و دلپذیری دارد.دربند با چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی که به مناظر اطراف دارد باعث شده تا رستوران های بسیاری در این منطقه فعالیت داشته باشند که این رستوران ها با غذاهای لذیذی که در منو دارند مشتریان زیادی را پذیرا هستند. دربند به خاطر آب و هوای مساعد و گردشگرپذیر بودن رستوران های بسیاری دارد.

دربند در گذشته یک روستا از روستاهای اطراف تهران در شمال تهران بوده که به دلیل آب و هوای خوب محبوبیت خاصی بین گردشگران داشت و کم کم به یکی از جاهای دیدنی شمال تهران تبدیل شد، اکنون توریستان بسیاری برای گشت و گذار و تفریح روانه این مکان می‌شوند.

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، میدان سربند

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه در دوران قاجار متعلق به خاندان جمشید دولو بوده که بعدها به فرح پهلوی واگذار شده است. این پارک در ابتدا قرار بود به سرای سالمندان تبدیل شود، اما این طرح به اجرا در نیامد و تبدیل به یکی از باصفاترین پارک های تهران‌ شد و بخش های زیادی برای تفریح و بازدید گردشگران در پارک ایجاد شد. پارک جمشیدیه از بهترین جاهای دیدنی تهران در تمام فصول است که با وجود درختان زیادی که در این پارک وجود دارد، منظره های طبیعی آن بسیار رنگارنگ و زیبا می‌شود.

آدرس: تهران، خیابان شهید باهنر، انتهای خیابان امیدوار و فیضیه، پارک جمشیدیه تهران

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

پارک طالقانی تهران

یکی از پارک های زیبای تهران که در تپه‌های عباس آباد واقع شده پارک طالقانی است که منظره‌ای بسیار سرسبز و باصفایی دارد و یکی از دیدنی‌های جذاب پارک وجود پل طبیعت در آنجا است که افراد زیادی را جذب می‌کند.
پارک طالقانی به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات چشم انداز زیبایی به پایتخت دارد و هوایی بسیار پاکیزه دارد. این پارک به منظور کاهش آلودگی تهران احداث شده و از تفریحات رایگان تهران به شمار می‌آید که امکانات تفریحی زیادی برای گردشگران در آنجا تدارک دیده شده است.
آدرس: تهران، بزرگراه شهید حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس، پارک طالقانی

بهترین جاهای دیدنی شمال تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی