«سرود» وارد کتب درسی می‌شود؟


«سرود» وارد کتب درسی می‌شود؟

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره ایجاد تنوع در سرودها، تاکید کرد: برای ایجاد تحول در سرودها، باید از ظرفیت کتب درسی استفاده کرد که به دنبال این موضوع هستیم، اما ما به ایدئولوژی خود هم افتخار می‌کنیم و باید به این منظور هم سرود بسازیم. کیفیت آثار فوق العاده است و برگزاری سرود‌ها دستوری نیست، از این رو حوزه سرود طی دو سال گذشته پیشرفت خوبی داشته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش که همراه با فرهاد قائمیان دبیر جشنواره امام رضا (ع) در نشست خبری جشنواره ملی سرود رضوی شرکت کرده بود، می‌گوید که از ظرفیت تربیتی سرود غفلت شده است و باید برای ایجاد تحول در سرودها، از ظرفیت کتب درسی استفاده شود.

به گزارش ایسنا، فرهاد قائمیان _ دبیر جشنواره بین‌المللی امام‌رضا (ع) در تشریح برنامه‌های جشنواره ملی سرود رضوی گفت: حوزه سرودِ جشنواره امام رضا (ع) در سه بخش همگانی، رقابتی و اجرای میدانی یا خیابانی برگزار می‌شود که مهلت ارسال آثار در بخش همگانی و رقابتی تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ است و مقرر شده تا اختتامیه این دو بخش در دهه ولایت برگزار شود. مهلت ارسال آثار میدانی نیز تا ۲۵ فروردین ماه سال آتی و اختتامیه آن نیز همزمان با دهه کرامت خواهد بود. پیش‌بینی این است که مراسم اختتامیه در هر سه بخش در مشهد مقدس برگزار شود.

وی که نشست خبری جشنواره بین‌المللی امام‌رضا (ع) و سیزدهمین جشنواره ملی سرود رضوی سخن می‌گفت، افزود: سال گذشته با توجه به استقبال دانش‌آموزان حدود ۳۶ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام و مشارکت داشتند که در قالب ۴۳۰ گروه در سه سه بخش ذکر شده بوده است.

قائمیان با تقدیر از همکاری وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: رویکرد ما امسال مبتنی بر تمرکز بر فضای تربیتی و توجه به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی برای مربیان سرود است. در رابطه با تولیدات آثار رضوی نیز با بنیاد امام رضا (ع) هماهنگی‌هایی انجام شده است تا در رابطه با دانش آموزان این تولیدات را به ثمر برسانیم.

دانش‌آموز با اجبار سر کلاس می‌رود، اما با اختیار در فعالیت هنری شرکت می‌کند

در ادامه این نشست خبری که پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه در ساختمان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، حجت‌الاسلام پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: موضوع هم‌فزایی از دغدغه‌های جدی ما است؛ اعتقاد ما این است که دانش‌آموز متعلق به وزارت آموزش و پرورش نیست، دانش‌آموز متعلق به حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی است و این‌ها امانتی در دست ما هستند و زمانی می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم که همه دستگاه‌ها پای کار تربیت بیایند.

وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پروش نقش همه را برای دانش آموز در ۶ ساحت مشخص کرده است و مدرسه را کانون تربیتی محله می‌داند و فقط قرار نیست در ساعات درسی و صرفا با کتاب درسی دانش‌آموز رشد کند بلکه در فضای غیر رسمی، اختیاری، فرهنگی و هنری دانش‌آموز رشد بیشتری خواهد داشت. امروز اگر دانش‌آموز با اجبار سر کلاس درس حاضر می‌شود، ولی با اختیار در فضای فرهنگی و هنری شرکت می‌کند و قاعدتا اثرپذیری بیشتری خواهد داشت؛ بنابراین هنر، رساترین و سریع‌ترین ابزار برای انتقال مفهوم به دانش‌آموز است.

او با تاکید بر اینکه سرود بستری عمیق و دقیق است که امروز مورد غفلت واقع شده است، تصریح کرد: معلم پرورشی تراز کسی است که بتواند از ابزار‌هایی مانند سرود برای رشد دانش‌آموز استفاده کند. سرود تجلی کار یک مربی تربیتی در مدرسه است و ما تا حد زیادی می‌توانیم از ظرفیت سرود برای کار تربیتی استفاده کنیم. سرود ظرفیتی عظیم است که به جشنواره فجر هم اضافه شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: در سراسر مبانی سند تحول بنیادین یک کلمه واحد به نام «تربیت» آمده و قرار است از جشنواره سرود هم استفاده تربیتی کنیم. راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال تجلی این گروه‌های سرود بود و در مسیر هر مجموعه غرفه‌دار یک گروه سرود دانش‌آموزی داشت.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۶ هزار دانش آموز از جشنواره سرود رضوی استقبال کردند، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که امسال این آمار مشارکت، افزایش چشمگیری داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره ایجاد تنوع در سرودها، تاکید کرد: برای ایجاد تحول در سرودها، باید از ظرفیت کتب درسی استفاده کرد که به دنبال این موضوع هستیم، اما ما به ایدئولوژی خود هم افتخار می‌کنیم و باید به این منظور هم سرود بسازیم. کیفیت آثار فوق العاده است و برگزاری سرود‌ها دستوری نیست، از این رو حوزه سرود طی دو سال گذشته پیشرفت خوبی داشته است.

جزئیات برگزاری جشنواره ملی سرود رضوی

در ادامه این مراسم، مجتبی ذبیحی _ دبیر جشنواره سرود رضوی در بخش پایانی این نشست خبری با اشاره به اینکه موضوع جشنواره در مدح امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت احمدابن‌موسی (ع) است، گفت: جشنواره امسال با شعار «معین‌الضعفا» برگزار می‌شود و آثار باید از طریق سایت شمس طوس ارسال شود. در این حوزه ۸ تولید داشتیم که چند روز آینده رونمایی خواهد شد. سعی کردیم در تولیدات از ظرفیت استان‌ها و ملودی‌های محلی استفاده کنیم چنانچه از استان‌های لرستان، خوزستان، زنجان، کرمانشاه، مازندران و چهارمحال و بختیاری سرود‌های رضوی با ملودی‌ها و لهجه‌های محلی داشتیم.

وی افزود: دو کار فارسی هم داریم که ویژه پسران را در مشهد و ویژه دختران هم در استان گلستان تولید می‌شود.

او تاکید کرد: بخش ویژه‌ای که امسال به جشنواره اضافه شده، آرای مردمی است که مردم انتخاب کنند کدام گروه در بخش خیابانی برگزیده شود. در بخش رقابتی نیز دختران و پسران و متوسطه اول و دوم جداگانه داوری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره کاملا دانش‌آموزی است، بیان کرد: در بخش همگانی سعی ما بر داوری عادلانه است به همین منظور تمام پایه‌ها جداگانه داوری می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی