کاهش 25 درصدی سیگاری‌ها


کاهش 25 درصدی سیگاری‌ها

ترک سیگار در هر سنی مزایای زیادی برای سلامتی و افزایش طول عمر به همراه دارد.

شواهد قابل‌توجهی در مورد فواید طولانی‌مدت ترک سیگار ارائه شده و مزایای ترک سیگار برای افراد در هر سنی گسترده است.

به نقل از ارث، امید به زندگی برای افرادی که سیگار را ترک می‌کنند در عرض یک دهه پس از ترک سیگار به امید به زندگی افرادی مبدل می‌شود که هرگز سیگار نمی‌کشند و نیمی از این مزیت در ۳ سال اول خواهد بود.

این تحقیق توسط محققان دانشگاه تورنتو انجام شد و نشان می‌دهد، افرادی که قبل از رسیدن به ۴۰ سالگی سیگار را ترک می‌کنند، می‌توانند تقریباً به اندازه افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، زندگی کنند.

محققان این بررسی اظهار کردند که ترک سیگار در کاهش خطر مرگ مؤثر است و مردم می‌توانند به سرعت از این مزایا بهره ببرند.

این تحقیق ۱.۵ میلیون بزرگسال را در چهار کشور ایالات‌متحده، بریتانیا، کانادا و نروژ در یک بازه زمانی ۱۵ ساله ردیابی کرد.

نتایج نشان داد که احتمال مرگ افراد سیگاری ۴۰ تا ۷۹ ساله تقریباً سه برابر بیشتر از همتایان غیرسیگاری خود است که به‌طور موثر طول‌ عمر آنها را بین ۱۲ تا ۱۳ سال کاهش می‌دهد.

افرادی که سیگار را ترک کردند، خطر مرگ خود را به ۱.۳ برابر افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشیدند، کاهش دادند. حتی افرادی که کمتر از سه سال سیگار را ترک کرده بودند، افزایش امید به زندگی را تا ۶ سال مشاهده کردند.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که برای ترک سیگار، به خصوص در میانسالی، خیلی دیر شده است اما این نتایج با این خط فکری مخالف است. هیچ وقت دیر نیست، تاثیر آن سریع است و شما می‌توانید خطر ابتلا به بیماری‌های اصلی را با زندگی طولانی‌تر و بهتر کاهش دهید.

نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که کاهش خطر مرگ‌ومیر به ویژه در مرگ‌های ناشی از بیماری‌های عروقی و سرطان قابل‌توجه است. در حالی که سیگاری‌های سابق نیز شاهد کاهش مرگ‌و میر ناشی از بیماری‌های تنفسی بودند، این بهبود به احتمال زیاد به دلیل آسیب طولانی‌مدت ریه، اندکی کمتر مشهود بود.

با توجه به حدود ۶۰ میلیون سیگاری در کشورهای شرکت‌کننده در مطالعه و بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان و البته با وجود کاهش بیش از ۲۵ درصدی نرخ جهانی مصرف سیگار از سال ۱۹۹۰، سیگار همچنان یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر قابل پیشگیری است.

مقاله کامل در مجله NEJM Evidence منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل روز معلم | عکس تبریک روز معلم