بانک مرکزی؛ بزرگترین ریسک بورس! / بازار سهام به تحرکات دلار نیمایی چشم دوخته است


بانک مرکزی؛ بزرگترین ریسک بورس! / بازار سهام به تحرکات دلار نیمایی چشم دوخته است

نماگرهای سهامی از ابتدای بهمن‌ماه، سه هفته متوالی را نزولی پشت سر گذاشتند. اما آیا این روند تا پایان سال ادامه دارد؟ احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، دو ریسک عمده این روزهای بازار سهام را بیان کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با اصلاح قیمتی نسبتا شدیدی که بازار در بهمن‌ماه طی کرد، قیمت روی تابلو نمادها در سطوح ارزنده‌ای قرار گرفته است. با این وجود بازار همچنان از نبود جریان نقدینگی رنج می‌برد و خریداران محتاطانه گام بر‌می‌دارند.

خریداران سهام منتظر افزایش قیمت دلار نیمایی هستند

احمد اشتیاقی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، در بررسی ریسک‌های بازار سهام بیان کرد: «در حال حاضر، ریسک‌های بازار سهام عمدتا به سیاست‌های دولت و بی‌اعتمادی که از آن نشات می‌گیرد، باز می‌گردد. یکی از این ریسک‌ها این است که بانک مرکزی اراده‌ای برای افزایش دلار نیمایی نداشته باشد.»

او تشریح کرد: «به این معنی که بازار در حال حاضر مترصد افزایش قیمت دلار نیمایی بالاتر از سطوح 40 هزار تومانی است تا به تدریج به ارتفاع 44 هزار تومانی نزدیک شود. اگر در این خصوص، اراده‌ای از بانک مرکزی دیده نشود، قاعدتا به تدریج جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه کمتر و کمتر خواهد شد.»

اشتیاقی افزود: «به نظر می‌رسد این یکی از ریسک‌های با اهمیتی است که بازار در حال حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. زیرا نگاه اصلی سرمایه‌گذارانی که در مقطع فعلی دست به خرید می‌زنند، به افزایش دلار نیمایی است. در صورتی که این دسته از خریداران متوجه شوند تا پایان سال، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و دلار نیمایی روی محدوده 39 هزار و 500 تومان نوسان خواهد کرد، در این صورت در تصمیمات خود تجدید نظر خواهند کرد.»

گواهی سپرده 30 درصدی بانک مرکزی رمق بورس را گرفت

این کارشناس بازار سهام، گواهی سپرده 30 درصدی را دومین ریسک بازار برشمرد و گفت:« کماکان اهالی بازار با عرضه گواهی سپرده 30 درصدی به‌عنوان دومین ریسک، روبه‌رو است. یعنی احتمال اینکه بانک مرکزی از این دست تصمیمات اتخاذ کند و حجم بیشتری را به گواهی سپرده خاص 30 درصدی اختصاص دهد، دومین ریسک-فاکتور این روزهای بازار سهام است.»

اشتیاقی افزود:«با این وجود اگر بانک مرکزی به تدریج دست از این سیاست بردارد، می‌توان امیدوار بود که سایه این ریسک نیز کم‌رنگ‌تر از قبل شود.»

قیمت شرکت های بورس تهران در مقطع فعلی ارزنده است

اشتیاقی ضمن اشاره به ارزندگی بازار بیان کرد:« به نظرم با توجه به اینکه قیمت‌های روی تابلو ارزنده هستند و از سوی دیگر، سودآوری‌های 12 ماهه شرکت‌ها می‌تواند به تدریج، ذائقه بازار را با قیمت‌های فعلی تامین کند، ریسک دیگری متوجه بازار نیست.»

وی ادامه داد:« از سوی دیگر با توجه به اینکه سیاست‌های بودجه‌ای نیز تقریبا تمام شده و به تبع آن، فشار خاصی از ناحیه بودجه به بازار وارد نمی‌شود، نگاه بازار به دو مقوله یاد شده است و هر کدام که اتفاق افتد، بازار می‌تواند روند صعودی به خود گیرد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا