بهترین روش برای یخ‌زدایی مواد غذایی


بهترین روش برای یخ‌زدایی مواد غذایی

متخصصان ایمنی غذایی بر این باورند که اختلاف دمایی که در فضای محیط بین بخش‌های بیرونی و داخلی مواد غذایی ایجاد می‌شود، می‌تواند ایمنی ماده غذایی را به خطر بیاندازد و احتمال رشد میکروب‌ها یا باکتری‌ها در سطح مواد غذایی را افزایش بدهد. این احتمال در مورد گوشت‌ها و مخصوصا گوشت مرغ و بوقلمون بیشتر است.

متخصصان ایمنی مواد غذایی بر این باورند که ایمن‌ترین راه برای یخ‌زدایی تمامی محصولات خوراکی و مخصوصا گوشت‌ها، این است که ابتدا آن‌ها را داخل یک بشقاب یا ظرف مناسب قرار دهید و سپس ظرف را داخل یخچال بگذارید. اجازه بدهید که ماده غذایی فریزشده در دمای یخچال و به‌آرامی یخ‌زدایی شود. در چنین شرایطی، ایمنی مواد غذایی به خطر نمی‌افتد و بعد از حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت، ماده غذایی مورد نظر کاملا یخ‌زدایی می‌شود.

از دیگر روش‌های ایمن برای یخ‌زدایی، استفاده از مایکروویو برای یخ‌زدایی مواد غذایی است، به این شرط که حتما بسته‌های غذای یخ‌زده داخل یک بشقاب یا ظرف قرار بگیرند تا مثلا خونابه گوشت‌ها به سینی مایکروویو نشت نکند. نکته مهم دیگری که درباره یخ‌زدایی از مواد غذایی وجود دارد، این است که پس از باز شدن کامل یخ مواد غذایی و مخصوصا انواع گوشت‌ها، آن‌ها را به‌هیچ‌وجه مجددا فریز نکنید، زیرا تغییرات دمایی پیش‌آمده می‌تواند احتمال رشد یا تکثیر باکتری‌ها را در ماده غذایی مورد نظر ایجاد کند و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده بسکتبال فینیکس - مینسوتا 10 اردیبهشت 1403