نشستن سیمرغ چهل و دوم بر دوش «مجنون»


نشستن سیمرغ چهل و دوم بر دوش «مجنون»

۲۲ بهمن، چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به ایستگاه پایانی رسید تا این دوره نیز با فرازوفرودهای خود به اتمام برسد. در این مراسم سیمرغ‌های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برگزیدگان خود را شناختند.

نشستن سیمرغ چهل و دوم بر دوش «مجنون»

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور ۲۲ فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ با نمایش فیلم ها در خانه جشنواره بین المللی فیلم فجر و سینماهای منتخب و مردمی کشور در ۱۲ بهمن ماه آغاز به کار کرد.


فیلم ها روایت هایی درام و تاریخی، کمدی اجتماعی و موضوعاتی از سرگذشت شاعر نامدار کشورمان تا خاطره تلخ بزرگترین و مصیبت بارترین زلزله تاریخ این سرزمین داشتند. در آن ماجرای قهرمانانی روایت شد که در جای جای تاریخ کشورمان حضور دارند و به دفاع از ناموس و خاک وطن می پردازند و اکنون در چهل و پنج سالگی انقلاب غرور و افتخاری سرشار به ارمغان آوردند.


در چهل ودومین جشنواره فیلم فجر ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و چهار فیلم در بخش پویانمایی با یکدیگر رقابت کردند و درنهایت برگزیدگان بخش‌های مختلف در مراسم اختتامیه معرفی شدند. نمایش فیلم ها جمعه ۲۰ بهمن پایان یافت و اختتامیه جشنواره ۲۲ بهمن مصادف با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار شد.


از آسمان غرب تا تمساح خونی

آبی روشن، آسمان غرب، آغوش باز، احمد، بهشت تبهکاران، پرویز خان، تابستان همان سال، تمساح خونی، دروغ‌های زیبا، دست ناپیدا، دو روز دیرتر، شه سوار، شور عاشقی، صبح اعدام، صبحانه با زرافه‌ها، قلب رقه، مجنون، معجزه پروین، میرو، نبودنت و نپتون برخی عناوین فیلم‌های راه‌یافته در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بودند که در ایام الله دهه فجر در برج میلاد به رقابت پرداختند.


فیلم هایی که تلاش سینماگران و بازیگران و عوامل مختلف را در فضای سینمایی کشورمان به تصویر کشید و بیانگر میزان توسعه و پیشرفت کشورمان در حوزه فرهنگ و هنر از انقلاب ۵۷ تا بهمن 1402 است.

شاید بتوان زنده شدن یاد قهرمانان ملی ایران همچون شهیدان احمد کاظمی، شیرودی و زین‌الدین را از شیرینی های جشنواره چهل و دوم دانست


در این فیلم ها از دریچه ها و زوایای مختلف به برخی موضوعات و حوادث تاریخی و همچنین برخی مشکلات و آسیب های اجتماعی و عواقب آنها نگاه شد؛ فیلم هایی که گاه نگاه و انتقاد منتقدان و گاه نگاه تحسین برانگیز آنها در نوع پرداختن به موضوعات از سوی عوامل فیلم و نمایشنامه و پرداخت به موضوع را دربر داشت و خالق تلخ و شیرین های بسیاری از تلاش سینماگران و نوع نگاه آنها به حوادث و اتفاقات بود.


شاید بتوان زنده شدن یاد قهرمانان ملی ایران همچون شهیدان احمد کاظمی، شیرودی و زین‌الدین را از شیرینی های جشنواره چهل و دوم دانست. فیلم «نبودنت» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی کاوه سجادی و بازی بازیگرانی همچون سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، امیر آقایی و... به موضوع مهاجرت ‌پرداخت.


فیلم «شه‌سوار» به کارگردانی حسین‌نمازی و با بازی بازیگرانی همچون مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی و... در ژانر کمدی اجتماعی به جشنواره فیلم فجر آمد.


از پروین ایران تا ساعت جادویی

فیلم «ظاهر» به کارگردانی حسین عامری و بازی بازیگرانی همچون حامد محمودی، یدالله شادمانی و روح الله زمانی، ماجرای پسر نوجوانی به اسم ظاهر را روایت می‌کند که در شمال کشور در حال گذراندن دوره سربازی خود است.


فیلم «پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی و بازی بازیگرانی همچون مارال بنی آدم، آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا و... درباره زندگی پروین اعتصامی شاعر نامدار معاصر است که زندگی اش از دوران جوانی تا لحظه درگذشت روایت می شود.


پویانمایی ساعت جادویی (سفر به تاریکی) به کارگردانی محمدعلی بصیری نیک یکی از پویانمایی‌های سینمایی است که در چهل و دومین دوره جشنواره فجر نمایش داده ‌شد. این پویانمایی سینمایی با مخاطب کودک و نوجوان از تولیدات حسینیه هنر و محصولی از مدرسه سینمایی اندیشه و هنر است که به نام ماه شناخته می‌شود.


روایتی از کربلا

پویانمایی «شمشیر و اندوه» اثری ۹۲ دقیقه‌ای است که برهه تاریخی بعد از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا ورود امام حسین (ع) را به کربلا روایت می‌کند.


فیلم «بهشت تبهکاران» به کارگردانی محمود جعفر جوزانی و بازی بازیگرانی همچون امیرحسین آرمان، لادن مستوفی، سحر جعفری جوزانی، پژمان بازغی، حمید گودرزی، رضا یزدانی و... است. داستان این فیلم در زمان ملی شدن صنعت نفت و از سال ۱۳۲۹ روایت می‌شود.


فیلم «دروغ‌های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم و بازی بازیگرانی همچون جاوا احسن، سومان ریکیتا، سالم شاهد، ریکیتا ناندینی و ... زندگی زوجی را روایت می‌کند که برای زندگی به سختی تلاش می‌کنند و مجبور می‌شوند تصمیم سختی برای زندگی‌شان بگیرند.


احمد و قصه های ناگفته بم

فیلم «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و بازی بازیگرانی همچون تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی، مهیار شاپوری، عباس جلیل زاده و ... برای نخستین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند.


فیلم «نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان و بازی بازیگرانی همچون مسعود کرامتی، بهناز جعفری و ... داستان زوجی را روایت می‌کند که به دلیل مشغله کاری از فرزند خود غافل می‌شوند و به همین دلیل فرزندشان دچار مشکلی می‌شود.


فیلم «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و بازی بازیگرانی همچون علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی و ... با محوریت نوروز، آیین و رسوم، افسانه‌ها و اساطیر نوروزی ساخته شده است.


فیلم «شکار حلزون» به کارگردانی محسن جسور و بازی بازیگرانی همچون حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمد رسول صفری و... داستان زن جوان سرپرست خانواده‌ای را روایت می‌کند که برای تأمین معاش در شرکتی خدماتی و نظافتی مشغول به کار است.

فیلم «دروغ‌های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم و بازی بازیگرانی همچون جاوا احسن، سومان ریکیتا، سالم شاهد، ریکیتا ناندینی و ... زندگی زوجی را روایت می‌کند که برای زندگی به سختی تلاش می‌کنند و مجبور می‌شوند تصمیم سختی برای زندگی‌شان بگیرند


فیلم «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و بازی بازیگرانی همچون شهرام حقیقت دوست، شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، فرهاد قائمیان، هدایت هاشمی، محمدرضا شریفی‌نیا و... بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده و درباره محور مقاومت و رویداد‌های منحصر به فردی است که در این عرصه اتفاق می‌افتد.


فیلم «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی و بازی بازیگرانی همچون حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی و... سه داستان عاشقانه را روایت می‌کند که در فراز و نشیب‌های عاطفی فرصت می‌یابند برای عشق تعریف جدیدی پیدا کنند.


فیلم «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورزحداد و بازی بازیگرانی همچون عباس جمشیدی‌فر، شهرام حقیقت‌دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی و... یکی از تولیدات حوزه کودک و نوجوان است که در جشنواره فجر حضور یافت.


فیلم «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و بازی بازیگرانی همچون مهران احمدی، مرتضی امینی تبار، مهران غفوریان، سارا حاتمی و... روایتی درام از مشکلات مردی با محوریت مهران احمدی در تبریز است. کشف فیروزه ا‌ی کمیاب زندگی یونس را که صاحب معدن، معتمد و بزرگ شهر است، وارد مسیر مخاطره‌آمیزی می‌کند.


روایتی از سینما تا دلاورمردی های جنگ

فیلم «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و بازی بازیگرانی همچون بهنام تشکر، هومن برق نورد، علیرضا استادی و... ماجرای نقاش ساختمانی به نام جلیل که دلبستگی خاصی به سینما دارد، روایت می‌کند.


فیلم «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و بازی بازیگرانی همچون میلاد کی‌مرام، امیرحسین آرمان، نادر فلاح و... روایتی از دلاورمردی‌های خلبان علی‌اکبر شیرودی، سروان سوپرکبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روز‌های نخست و غافلگیرانه جنگ در غرب کشور به تصویر می‌کشد.


از داوران تا برگزیدگان

محمدهادی کریمی، پوران درخشنده، محمدحسین لطیفی، عبدالحمید قدیریان، شهاب اسفندیاری، مهدی فخیم‌زاده و بهرام عظیمی هیئت داوران بخش ملی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بودند.


مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، احمد نجفی، هوشنگ توکلی، زینب سلیمانی و جمعی از هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد تا منتخبان و بهترین های جشنواره امسال معرفی و سیمرغ بلورین به روال سال های قبل به آنها اهدا شود.


بخش بین ادیان

در بخش بین ادیان دیپلم افتخار به «تابستان همان سال» محمود کلاری و سیمرغ بلورین به «شور عاشقی» داریوش یاری اهدا شد. در بخش مقاومت دیپلم افتخار به «پرواز ۱۷۵» محمدحسین حقیقت و سیمرغ بلورین به «قلب رقه» خیرالله تقیانی‌پور اهدا شد.


در بخش جلوه‌گاه شرق، سیمرغ بلورین به تاسنیا جمیل بازیگر فیلم «فاطیما» از بنگلادش، سیمرغ بهترین فیلمنامه به نسیم باستانی برای فیلم «ظاهر» از ایران، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمد عسگری برای فیلم «آسمان غرب» از ایران، سیمرغ بلورین جایزه ویژه به آسخات کوچینچیر کوف برای «باورینا سالو» و سیمرغ بهترین فیلم به ذوالجار گل پوروداش برای «رؤیای خواب زمستانی» اهدا شد.

سینمای سعادت و جایزه ویژه سردار سلیمانی

در بخش سینمای سعادت سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری به آنجلوس رالیس برای «آفرین در عصر سیلاب»، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به آلیاندرو باردانی برای «بهترین قرن زندگی من» از ایتالیا، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به آلخاندرو روخای و خوآن واسکویز برای «در بدو ورود» از اسپانیا، سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران به محمود کلاری برای «تابستان همان سال» از ایران و سیمرغ بلورین بهترین فیلم به استفان کوماندراف برای «درس‌های بلاگا» از بلغارستان و آلمان اهدا شد.


در ابتدای بهترین فیلم از نگاه ملی جایزه ویژه شهید سردار قاسم سلیمانی با حضور وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره چهل و دوم و زینب سلیمانی معرفی و سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به «آسمان غرب» اهدا شد.


همچنین دیپلم افتخار جایزه هنری گوهرشاد به انسیه شاه‌حسینی برای «دست ناپیدا» و سیمرغ بلورین این جایزه نیز به حبیب‌اله والی‌نژاد برای فیلم «احمد» اهدا شد.


نگاه نو

در بخش نگاه نو نیز سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران به قربانعلی طاهرفر برای «آپاراتچی»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردان فیلم‌اول به جواد عزتی، سیمرغ بهترین فیلم اول سینمایی به عطا پناهی برای «پرویزخان» و سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری به رضا کشاورز برای «باغ کیانوش» اهدا شد.


در بخش بهترین جلوه‌های بصری نیز سیمرغ بلورین به محمد برادران برای «احمد» اهدا شد. برای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی سیمرغ بلورین به حمید رسولیان برای «دست ناپیدا»، برای بهترین چهره‌پردازی سیمرغ بلورین به مرتضی کهزادی برای «احمد»، بهترین طراحی صحنه نیز سیمرغ بلورین به کامیاب امین‌عشایری برای «تابستان همان سال» اهدا شد.


سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به مهرنوش بیانی برای «تابستان همان سال» و سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به امیر عاشق‌حسینی برای «قلب رقه» تعلق گرفت.


جایزه سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به بهمن اردلان برای «آسمان غرب» و جایزه بهترین موسیقی متن به مجید انتظامی برای «مجنون» تعلق گرفت. جایزه بهترین تدوین به حسن حسندوست برای «پرویزخان» و بهترین فیلمبرداری به کوهیار کلاری برای «تابستان همان سال» رسید.


پویانمایی

دیپلم افتخار بهترین پویانمایی به محمدمهدی مشهوری برای «ببعی قهرمان» و بهترین فیلمنامه به علی ثقفی برای «پرویزخان» رسید.


جایزه بهترین نقش مکمل مرد به بهزاد خلج برای «مجنون» و دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل زن به مهرو نونهالی برای «تابستان همان سال» و سیمرغ بلورین به شبنم قربانی برای «مجنون» رسید.


بهترین فیلم و بهترین کارگردان

ارسطو خوش‌رزم برای «صبح اعدام» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد. ساره رشیدی دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «احمد» و مارال بنی آدم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «پروین» از آن خود کرد.


سیمرغ بلورین بهترین کارگردان به بهروز افخمی برای فیلم «صبح اعدام» رسید و عباس نادران هم برای فیلم «مجنون» سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد و در پایان هم جایزه آرمان از سوی شهرداری تهران به فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !