کاخ سفید 11 میلیارد دلار به حمایت از تحقیق و توسعه نیمه‌‌هادی‌ها اختصاص می‌دهد


کاخ سفید 11 میلیارد دلار به حمایت از تحقیق و توسعه نیمه‌‌هادی‌ها اختصاص می‌دهد

ایتنا - در کانون این برنامه کلان آمریکا، ایجاد مرکز ملی فناوری نیمه‌هادی قرار دارد که وظیفه پژوهش و نمونه‌سازی فناوری پیشرفته صنایع نیمه‌هادی را انجام خواهد داد.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که دولت این کشور ضمن حمایت 11 میلیارد دلاری از تحقیق و توسعه مرتبط با نیمه‌هادی‌ها، یک مرکز ویژه فناوری نیمه‌هادی‌ها را با سرمایه 5 میلیارد دلاری راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش ایتنا از رویترز، کنگره در آگوست 2022 قانون مهم "تراشه‌ها و دانش" را تصویب کرده بود. مطابق این قانون 52.7 میلیارد دلار اعتبار پیش‌بینی شده است که از این مبلغ، 39 میلیارد دلار به شکل یارانه برای تولید نیمه‌هادی‌ها و 11 میلیارد دلار به منظور گسترش تحقیق و توسعه صرف خواهد شد.
علاوه بر این، 25 درصد اعتبار مالیاتی جهت سرمایه‌گذاری برای ساخت کارخانه‌های تراشه‌سازی پیش‌بینی شده است که مبلغ آن در عمل بالغ بر 24 میلیارد دلار برآورد شده است.

در کانون این برنامه کلان آمریکا، ایجاد مرکز ملی فناوری نیمه‌هادی قرار دارد که وظیفه پژوهش و نمونه‌سازی فناوری پیشرفته صنایع نیمه‌هادی را انجام خواهد داد.

وزیر بازرگانی ایالات متحده در مراسمی که به همین منظور در کاخ سفید در واشینگتن برپا شد گفت: «این مرکز، تلفیقی از بخش عمومی و خصوصی در قالب مشارکت است که در آن، دولت، مشتریان صنعت، تامین کنندگان، دانشگاهیان، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر برای نوآوری، تعامل، و حل مشکلات و ایجاد زمینه هر چه بیشتر برای رقابت در جهان گرد هم می‌آیند.»

همچنین به گفته یکی دیگر از وزرای دولت، هدف از این اقدام،‌ «شکل‌دهی به استراتژی صنعتی بر محور فناوری تراشه‌سازی» است تا مانع از دست رفتن مشاغل و افزایش بیکاری شود.
به گفته او، به منظور ارتقای شرکت‌های فعال در عرصه نیمه‌هادی‌ها و تشویق به تعدد هر چه بیشتر این شرکت‌ها، مرکز NSTC یک صندوق سرمایه‌گذاری برای حمایت از شرکت‌های نوظهور در صنعت نیمه‌هادی نوظهور و هدایت آنها به سمت تجاری‌سازی ایجاد خواهد کرد.

وزیر صنایع آمریکا همچنین اعلام کرد که از جمله اهداف بزرگش، برنامه‌ریزی برای اعطای چندین جایزه بزرگ برای تامین مالی تولید تراشه‌ها در عرض دو ماه است. او به رویترز گفت: «ما در حال طی کردن فرآیند مذاکرات بسیار پیچیده و پرچالشی با این شرکت‌ها هستیم.»
او البته نامی از این شرکت‌ها نبرد، اما افزود: «طی شش تا هشت هفته آینده، حتما اخبار و اطلاعات مهم در این خصوص دریافت خواهید کرد.»
به گفته وی: «این نوع حمایت در حقیقت سرمایه‌گذاری از نسل جدید است،‌ چیزی که از نظر پیچیدگی و مقیاس، در آمریکا سابقه نداشته است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نظرات شهید مطهری درباره عفاف و حجاب راهگشاست