واکنش گروه‌های مقاومت به ترور فرمانده کتائب حزب‌الله؛ ابوباقر الساعدی که بود؟


واکنش گروه‌های مقاومت به ترور فرمانده کتائب حزب‌الله؛ ابوباقر الساعدی که بود؟

آمریکا گفته به‌تلافی کشته‌شدن ۳ نظامی آن کشور در مرز اردن و سوریه، یک فرمانده ارشد کتائب حزب‌الله را در حمله‌ای پهپادی هدف قرار داده است.

به دنبال ترور یکی از برجسته‌ترین فرماندهان کتائب حزب الله عراق، گروه‌های محورمقاومت از پاسخ به این حمله خبر دادند. اما فرمانده شیعی ترور شده در عراق چه کسی بود و چه مسئولیت‌هایی را برعهده داشت؟

به گزارش خبرآنلاین به نقل از العربیه، آمریکا گفته به‌تلافی کشته‌شدن ۳ نظامی آن کشور در مرز اردن و سوریه، یک فرمانده ارشد کتائب حزب‌الله را در حمله‌ای پهپادی هدف قرار داده است. در این حمله که در بغداد صورت گرفت به یک خودرو با پهپاد شلیک شد. ابتدا خبرگزاری رویترز و سپس رسانه‌های عربی یکی از افراد کشته‌شده در این حمله را ابو باقر الساعدی معرفی کردند. منابع عراقی گزارش دادند، شهید ابوباقر الساعدی، مسئول حملات راکتی و مسئول اطلاعات کتائب حزب‌الله عراق به پایگاه‌های آمریکا بود. شبکه خبری سی‌بی‌اس نیز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش کرد: «آمریکا علیه یکی از رهبران ارشد کتائب حزب‌الله عراق حمله پهپادی انجام داد.».

اما از ابوباقر الساعدی چه داده‌هایی وجود دارد و او چه مسئولیتی در کتائب حزب‌الله عراق بر عهده داشت؟

او مسئول سیستم هواپیما‌های بدون سرنشین کتائب حزب‌الله است که مسئولیت عملیات در سوریه را برعهده داشت. کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های محور مقاومت است که هفته گذشته مسئولیت حمله به پایگاه برج ۲۲ در مرز اردن و سوریه را پذیرفته بود. پنتاگون بعد از کشته‌شدن سه سرباز خود در اردن گفته بود که این حمله "اثر انگشت" گروه عراقی کتائب حزب‌الله را نشان می‌دهد. پس از حمله تلافی جویانه امریکا در عراق و سوریه، دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داد حملات آمریکا در سوریه به‌تن‌هایی منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۱۸ نفر از اعضای گروه‌های محور مقاومت و تخریب حداقل ۲۶ موضع در دیرالزور در شرق این کشور شده است.

کتائب حزب‌الله که پس از حمله امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد، یکی از جناح‌های مسلح عراق را تشکیل می‌دهد که جزئی از محور مقاومت است. این گروه قوی‌ترین جناح مسلح مقاومت اسلامی در عراق است که باهدف بیرون‌کردن امریکایی‌ها از عراق و حمایت از آرمان‌های فلسطین فعالیت می‌کند. ابوباقر الساعدی قبل از سال ۲۰۰۷ در جنبش صدر فعالیت می‌کرد و پس از آن به کتائب حزب‌الله عراق پیوست.

گردان‌های حزب‌الله عراق به عنوان قدرتمندترین گروه مسلح در «محور مقاومت اسلامی در عراق»، گروهی شامل تعدادی از مجموعه‌های مسلح شیعه هستند که مسئولیت بیش از ۱۵۰ حمله به نیرو‌های آمریکایی از آغاز جنگ غزه را بر عهده گرفته‌اند. پس از تأسیس کتائب حزب‌الله، به دلیل حملات این گروه علیه اهداف نظامی امریکا با استفاده از ترکیبی از حملات راکتی، خمپاره‌ای در صدر گروه‌های مخالف حضور امریکا در عراق قرار گرفتند. پیش‌تر نیز دبیرکل گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرده بود که این گروه دارای بیش از ۵ هزار نیرو در قالب سه گردان در عراق است.

در همین راستا حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به ترور «ابوباقر الساعدی» توسط آمریکایی‌ها اعلام کرد این تجاوز آمریکا به‌مثابه نقض آشکار حاکمیت و امنیت عراق است.

دفتر سیاسی جنبش مقاومت انصارالله یمن نیز شهادت «ابو باقر الساعدی» از فرماندهان کتائب حزب‌الله عراق در حمله تروریستی آمریکا را به‌شدت محکوم کرد. انصارالله یمن طی بیانیه‌ای گفت: «ترور این فرمانده الحشد الشعبی، یک تجاوز جنایت‌کارانه ناجوانمردانه است که در چارچوب حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. هدف قراردادن شهید مجاهد ابوباقر الساعدی تجاوز به کل مردم عراق است». در این بیانیه آمده است: «تجاوزات آمریکا نشان‌دهنده میزان تأثیر و اثربخشی حملات مقاومت عراق در حمایت از مردم فلسطین در غزه است. این تجاوز، ناتوانی آمریکا و اسرائیل در توقف حملات مقاومت اسلامی در عراق را نشان می‌دهد».

اما گروه النجباء در واکنش به این ترور، خواهان انتقام از امریکا و «اعوان و شرکای آن» شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتقام خون شهدای ما، قصاص از امریکا و منافع این کشور خواهد بود، هواپیما‌های امریکایی بدون هیچ مانعی در آسمان عراق جولان می‌دهند و حاکمیت کشور را نقض می‌کنند، این جنایت امریکا بدون پاسخ نخواهد ماند و آن‌ها خواهند دانست که کاسه صبر ما لبریز شده، ما زمان و مکان مناسب برای واکنش خود را انتخاب خواهیم کرد.»

ناظران سیاسی نسبت به خطرناک بودن و بحرانی شدن اوضاع در عراق هشدار داده و معتقدند تداوم عملیات نظامی امریکایی‌ها موجب تضعیف دولت و آشوب امنیتی می‌شود که ثبات و امنیت عراق را مورد تهدید قرار خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه