جای خالی قانون کاهش تورم/ کربن زدایی جدی نشود، تمام زوایای ایران به خطر می‌افتد/ از بس افسوس خوردیم؛سِر شده‌ایم!


جای خالی قانون کاهش تورم/ کربن زدایی جدی نشود، تمام زوایای ایران به خطر می‌افتد/ از بس افسوس خوردیم؛سِر شده‌ایم!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قانون کاهش تورم که در آمریکا اجرا خود را آغاز کرده است شامل حدود دوجین ماده مالیاتی است که منجر به صرفه جویی در هزینه خانواده ها در قبض های انرژی آنها ،تسریع...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قانون کاهش تورم که در آمریکا اجرا خود را آغاز کرده است شامل حدود دوجین ماده مالیاتی است که منجر به صرفه جویی در هزینه خانواده ها در قبض های انرژی آنها ،تسریع در استقرار انرژی پاک در آمریکا، وسایل نقلیه پاک ، ساختمان های پاک، و تولید پاک می شود و اقتصاد بر اساس تغییر انرژی و حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر است.

حال چرا باید این مبحث برای یک ایرانی ساکن در ایران مهم باشد؟ این تغییر رویکرد اقتصادی آمریکا، به حتم نگاهی مستقیم به آینده اقتصاد جهان دارد. وقتی آینده اقتصاد به سمت انرژی های تجدید پذیر و بهره گیری در تولیدات و مشاغل و زندگی بر اساس بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر باشد دیگر ایران و ایرانی نمی‌تواند بگوید ،قانون آمریکا به ساکنان ایران ارتباطی ندارد.

ارتباط مستقیم کربن زدایی با معیشت آینده ایرانیان

زمان برای اقدام کربن زدایی در ایران کمی دیر شده است ولی در صورت یک عزم ملی ، امکان مهار بحران وجود دارد. تعلل بیشتر نتیجه ای جز پشیمانی نخواهد داشت.

مبحث کربن زدایی از صنعت و اقتصاد، مبحث حاشیه ای میان بحث های روز ایران و مشکلات امروزی کشور نیست. اگر همین امروز برای کربن زدایی از صنعت و اقتصاد اقدامات فوری صورت نگیرد به زودی ایران با بحران جبران ناپذیر اقتصادی، سونامی بیکاری و تورم حادتر مواجه خواهد شد. کربن زدایی از صنعت و اقتصاد اقدامی است که اقتصادهای بزرگ جهان با سرعت زیاد در حال انجام آن هستند و مسیر اقتصاد جهانی با در حال تغییر شکل جدی است.

کربن زدایی ارتباط مستقیمی با وضعیت معیشت مردم در آینده نه چندان دور در تمامی کشورهای دنیا دارد. هر کشوری از هم اکنون برای کربن زدایی از صنعت و اقتصاد خود اقدام نکند در فاصله زمانی کوتاه به فقیر ترین و منزوی ترین کشورهای جهان خواهد پیوست.

تاثیر کربن زدایی کشورهای عمده مصرف کننده انرژی همچون آمریکا و اتحادیه اروپا ظرف چند سال آینده در کشورهای تولید کننده نفت پدیدار خواهد شد. این اثر به دو صورت خواهد بود:

۱- انرژی های تجدید پذیر و تکنولوژی های پاک و بدون کربن جایگزین سوخت های فسیلی شده و تقاضای سوخت های فسیلی از طرف مصرف کنندگان عمده در بازارهای جهانی نفت و گاز بشدت کاهش پیدا خواهد کرد.

از سال ۲۰۱۷ ایالات متحده نیاز نفتی خود را با اتکا به نفت داخلی و تکنولوژی نفت شیل برطرف کرده است و واردات خالص نفتی بسیار ناچیزی دارد. رشد انرژی‌های تجدید پذیر در پانزده سال گذشته در آمریکا بطور چشم گیری سرعت گرفته و نیروگاه های برق جدید با سوخت های فسیلی یا احداث نمی شوند یا تحت شرایطی سخت اجازه فعالیت پیدا می کنند.

نیروگاه های قدیمی با بازنشستگی زود هنگام از مدار خارج شده و جای خود را به نیروگاه های تجدید پذیر می‌دهند. اتحادیه اروپا گرچه منابع نفت و گاز کافی برای مصرف داخلی ندارد اما با گسترش انرژی‌های تجدید‌پذیر و تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های لازم برای صرفه جویی در مصرف انرژی در مسیر کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی نفت و گاز است.

۲- با گسترش تکنولوژی‌های انرژی پاک و پایین آمدن قیمت آنها، استفاده از این تکنولوژی‌ها در کشورهای در حال توسعه بیش از پیش اقتصادی خواهد بود و سوخت های فسیلی توان رقابت در بازار انرژی را از دست خواهند داد. این مساله خود به سقوط تقاضا برای سوخت های فسیلی کمک خواهد کرد و راه برای استفاده جهانی از تکنولوژی‌های انرژی پاک هموار خواهد کرد.

کسر بودجه خطرناک در انتظار کشور متکی به اقتصاد نفتی

کربن زدایی اقتصادهای بزرگ جهان، کشورهای تولید کننده نفت را تا ۱۸ سال دیگر با کسری بودجه ۱۳٫۰۰۰ میلیارد دلاری مواجه خواهد کرد. انتظار می رود که درآمد کشورهای تولید کننده نفت در مجموع به نصف تقلیل پیدا کند. پیش بینی های موسسات مالی جهانی تخمین می زنند که ایران تا ۲۰ درصد در آمد خود را بخاطر شتاب کربن زدایی اقتصادهای بزرگ جهان تا ۱۸ سال دیگر از دست بدهد.

با کنار رفتن سوخت های فسیلی در جهان و حرکت جهان به سوی انقلاب صنعتی سوم، منابع سرشار نفت و گاز ایران نه تنها اهمیت خود را بعنوان منابع تولید درآمد از دست خواهند داد بلکه دیگر ابزاری برای تنظیم معادلات ژئوپولتیک هم نخواهند بود.

کربن زدایی آغاز نشود، سونامی بیکاری از راه می رسد

با کربن زدایی اقتصادهای جهان، و منع تولید گازهای گلخانه ای، نفت و گاز ایران حتی برای مصرف انرژی داخلی هم قابل استفاده نخواهند بود. اگر منابع انرژی پاک در کشور ایجاد نشوند و ایران همگام با تمام دنیا در راه کربن زدایی اقتصاد و صنعت خود قدم برندارد، بحران انرژی و بحران شدید اقتصادی بحران انرژی و بحران شدید اقتصادی، با تمام نتایج نامطلوب آن در جامعه نظیر بیکاری و تورم حاد در راه خواهند بود.

زمان برای اقدام کمی دیر شده است ولی در صورت یک عزم ملی برای جلوگیری از یک فاجعه امکان مهار بحران وجود دارد. تعلل بیشتر نتیجه ای جز پشیمانی نخواهد داشت.

بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در ایران!

سال پیش در خبرها آمده بود که یکی از بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان در عمان افتتاح شد. هرچند این خبر، ویژه و شگفت‌انگیز بود اما از آنجا که ما در سال‌های اخیر اخبار افتتاح و رونمایی از پروژه‌های بزرگ بین‌المللی را در چند کشور کوچک حاشیه خلیج فارس بارها شنیده‌ایم برایمان عادی شده است و تعجب نکردیم. به عبارتی از بس افسوس خورده‌ایم و آه کشیده‌ایم سِر شده‌ایم .آنها در مسیر پرسرعت پیشرفت و ما در همان جاده خاکی همیشگی لِک و لِک می‌کنیم و پیش می‌رویم.

بازارهای بزرگ و پر رونق بین‌المللی، قطارهای پرسرعت، کشتیرانی پیشرفته، حمل و نقل هوشمند، موفق‌ترین خطوط هوایی، موزه‌های بزرگ، آثار معماری شاخص، عجیب‌ترین و بلندترین برج‌های جهان، بزرگترین هتل‌های جهان، بزرگترین مراکز تجاری و تبادلات پولی و بانکی و ترانزیت کالا و دیتا، جزایر مصنوعی، پروژه‌های سازگار با محیط زیست، فناوری‌های تامین آب شیرین، رویدادهای بین‌المللی فرهنگی‌‌هنری‌ و ورزشی و صدها پروژه بین‌المللی و اقتصادی که در امارات، قطر، عمان، کویت و عربستان در حال بهره‌برداری یا تکمیل یا اجراست، شاهد این مدعاست.

در کشور ما تلاش رسمی برای استفاده از انرژی‌های نو در اوایل دهه ۸۰ شکل گرفت اما مثل همه طرح‌های دیگر در کوران زد و خوردهای سیاسی و تعویض پی در پی مدیران و تغییر و ادغام پی در پی ساختار و نام سازمان، کار بزرگ و پر خوری در سطح ملی انجام نشده است.این در حالی است که وزارت نیرو بر اساس قانون هوای پاک مکلف شده بود ۳۰ درصد از نیاز برقی کشور را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند اما تا کنون به تعهد خود عمل نکرده است .

هر چند راهبرد منطقی در حوزه تولید انرژی بهره‌مندی از همه منابع و روش‌های تولید انرژی است اما وقتی به ظرفیت ۱۰۰۰ مگاواتی نیروگاه اتمی بوشهر و هزینه ۶ تا ۷ میلیارد دلاری و ۴۰ سال زمانی که برای احداث این نیروگاه صرف شده است بنگریم و این ظرفیت و زمان و هزینه را با بازدهی برق خورشیدی مقایسه کنیم آن وقت خواهیم فهمید که کجای کاریم. بلندپروازانه است اما اگر فقط در مساحتی به اندازه ۱۰ درصد کویر لوت، پارک خورشیدی ایجاد کنیم قادریم «۲برابر» مصرف امروز از تمام منابع آبی و حرارتی و تجدید‌پذیر برق تولید کنیم و از هر نیروگاه دیگری بی‌نیاز خواهیم بود. روزی را انتظار می‌کشیم که فردایش یکی از بزرگترین نیروگاه‌های انرژی پاک در ایران وارد مدار شود.

خبرنگار: آزاده مختاری


جای خالی قانون کاهش تورم/ کربن زدایی جدی نشود، تمام زوایای ایران به خطر می‌افتد/ از بس افسوس خوردیم؛سِر شده‌ایم!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان