بدبینی در اسکن مغزی نمایان می‌شود


بدبینی در اسکن مغزی نمایان می‌شود

ایتنا - بررسی جدید دانشمندان حاکی از آن است که افرادی که موقعیت و شرایط اجتماعی را با سوگیری انتساب خصمانه تفسیر می‌کنند، نشانگرهای متفاوتی در فعالیت مغزی خود دارند و این نشانگرها نیز قابل شناسایی‌اند.

تصور کنید دوست‌تان به پیام‌تان پاسخ نداده است. بسیاری از افراد ممکن است این را به راحتی به حساب گرفتاری یا حتی فراموش‌کاری دوست‌ خود بگذارند و با خود بگویند این صرفا یک رخداد تصادفی بوده و معنای به خصوصی ندارد. اما برخی دیگر ممکن است این رفتار را رفتاری خصمانه ارزیابی کنند و بگویند که دوست‌شان عامدانه قصد داشته آن‌ها را نادیده بگیرد. دانشمندان اینک کشف کرده‌اند که تفاوت این دو رویکرد، در عملکرد «قشر شکمی میانی پیش‌پیشانی» (vmPFC) نفهته است.

به گفته آن‌ها میان «سوگیری انتساب خصمانه» و پرخاشگری، رابطه وجود دارد و افرادی که با این مشکل مواجه‌اند ممکن است در پایداری و ثبات روابط خود و همچنین سلامت روانی و ذهنی‌شان دشواری‌هایی داشته باشند.

قشر شکمی میانی پیش‌پیشانی، بخشی از قشر پیش‌پیشانی در مغز نخستی‌سانان است که در ارزیابی شناختی اخلاق و تصمیم‌گیری، پردازش احساسات و خودآگاهی درگیر است. از این رو به گفته دانشمندان ممکن است ارتباط معناداری میان حساسیت به قربانی شدن، «سوگیری اِسناد خصمانه» و نشخوار ذهنی و خشم و پرخاشگری وجود داشته باشد.

پیش از این، مطالعات و بررسی‌های بسیاری در خصوص نقش اِسنادها و سوگیری‌های اسنادی خصمانه، در بروز پرخاشگری انجام شده است. به گفته روان‌شناسان، اِسناددهی، یک فرآیند شناختی است که فرد در آن تلاش می‌کند علل وقوع حوادث و رخدادهای پیرامون خود را به عاملی بیرونی نسبت دهد. برخی از پژوهش‌های روان‌شناسی

دانشمندان می‌گویند می‌توان با بررسی اسکن مغزی افراد، با احتمال تقریبا خوب ۷۵ درصد حدس زد که آیا آن‌ها در تفسیر موقعیت‌های مختلف، سوگیری انتساب خصمانه دارند یا نه. به گفته آ‌ن‌ها، از روی فعالیت‌های این ناحیه از مغز که در تنظیم هیجان، تصمیم‌گیری و خودشناسی نقش دارد می‌توان وجود این نوع سوگیری را پیش‌بینی کرد.
نشان می‌دهند که رفتارهای پرخاشگرانه به طور جدی تحت تاثیر این گونه باورهای اِسنادی قرار دارند.

بررسی جدید دانشمندان حاکی از آن است که افرادی که موقعیت و شرایط اجتماعی را با سوگیری انتساب خصمانه تفسیر می‌کنند، نشانگرهای متفاوتی در فعالیت مغزی خود دارند و این نشانگرها نیز قابل شناسایی‌اند.

دانشمندان می‌گویند می‌توان با بررسی اسکن مغزی افراد، با احتمال تقریبا خوب ۷۵ درصد حدس زد که آیا آن‌ها در تفسیر موقعیت‌های مختلف، سوگیری انتساب خصمانه دارند یا نه. به گفته آ‌ن‌ها، از روی فعالیت‌های این ناحیه از مغز که در تنظیم هیجان، تصمیم‌گیری و خودشناسی نقش دارد می‌توان وجود این نوع سوگیری را پیش‌بینی کرد.

به گفته دانشمندان، قشر شکمی میانی پیش‌پیشانی در تفسیر یک وضعیت اجتماعی از نگاه فرد، نقش مهمی بازی می‌کند و این ناحیه از مغز، با یکپارچه‌سازی اطلاعات حسی در مورد دنیای بیرونی، و باورهای درونی فرد، رفتار و نگرش او را تنظیم می‌کند.

در این بررسی، ۵۸ داوطلب به فایل صوتی ۲۱ سناریوی اجتماعی فرضی به طور میانگین با مدت زمان ۴۰ ثانیه گوش دادند. این سناریوها شرایطی را توصیف می‌کردند که ممکن بود بر شنونده (شرکت‌کننده مطالعه) تاثیری منفی داشته باشند. برای نمونه، در یک سناریو، استادی به رغم قول قبلی، فراموش می‌کند که در مهلت مقرر، برای فرد شرکت‌کننده توصیه‌نامه بنویسد.

شرکت‌کنندگان پس از گوش دادن به این فایل‌های صوتی، این موضوع را ارزیابی ‌کردند که آیا این اقدامات، عامدانه و خصمانه بوده‌اند یا نه. به عنوان مثال، آیا استاد قصد انتقام‌گیری از شرکت‌کننده را داشته است یا این که اساسا همه چیز اتفاقی بوده‌ است و برای نمونه، تنها به این دلیل رخ داده‌ است که استاد، فراموش کرده توصیه‌نامه بنویسد و نه بیشتر.

بررسی دانشمندان در نهایت حاکی از آن بود که فعالیت‌ مغزی دو گروه شرکت‌کننده، سطوح مختلفی را نشان می‌دهد و می‌توان این تفاوت را در عمل‌ پیش‌بینی کرد.

پژوهشگران در بررسی جدید خود می‌گویند که شناخت سازوکار مغزی پشت این نوع سوگیری روان‌شناختی، می‌تواند به آن‌ها در یافتن راهکارهای مناسبی برای کاهش این سوگیری کمک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


با بطری خالی نوشابه و آب معدنی کاردستی های جالب بسازید