آمریکا ممکن است بزودی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد


آمریکا ممکن است بزودی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه ادعا کرد آمریکا ممکن است به زودی کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد البته کشوری که درباره مرزها و جزییات بیشتر آن بعدا تصیم‌گیری خواهد شد.

نیویورک تایمز در گزارشی تحت عنوان «ائتلاف متزلزل آمریکا -اسرائیل» جنگ غزه را عامل فشار بر روابط این ائتلاف قدیمی توصیف کرد و نوشت: شرایط برای ائتلاف آمریکا و اسرائیل دشوار است. تلفات غزه مقامات واشنگتن را تکان داده است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از رژیم اسرائیل می خواهد کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد اما کابینه فعلی صهیونیستی مخالف آن است.

مقامات ارشد اسرائیلی آشکارا از بایدن انتقاد کرده اند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تازه سفر خود به منطقه را به پایان رسانده است. وی در این سفر که برای هفتمین بار بعد از حمله ۷ اکتبر نیروهای حماس به مواضع صهیونیستی انجام شد به دنبال توافق است.

آمریکا ممکن است بزودی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد

نیویورک تایمز درباره تعمیق اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی نوشت: در روزهای بعد از حمله غافلگیرکننده حماس، بایدن و بلینکن شتاب زده به تل آویو رفتند و حمایت خود را از رژیم صهیونیستی ابراز کردند. آنها همچنین مدعی حق رژیم اسرائیل در دفاع از خود شدند.

اما لحن آمریکا تغییر کرد زیرا واکنش رژیم صهیونیستی بخش اعظم غزه را ویران کرد و دست کم ۲۵ هزار فلسطینی را به کشتن داد. بنا بر گزارش ها، بایدن این به اصطلاح «بمب گذاری» را بی هدف خوانده است. گفته می شود که او از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست که به تازگی پاسخ حماس به پیشنهاد آتش بس جدید را رد کرد، خشمگین است.

افکار عمومی آمریکا نیز راضی نیستند و نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که حملات رژیم صهیونیستی به غزه و نحوه مدیریت آن از سوی دولت بایدن مورد تایید طیف گسترده ای از افکار عمومی آمریکا نیست. جوانان آمریکایی بیشتر با فلسطینی ها ابراز همدردی می کنند.

خشم از رژیم اسرائیل همچنین در کنگره افزایش یافته است. بسیاری از دموکرات ها آتش بس فوری را خواستارند که اسرائیل و دولت بایدن مخالف آن هستند.

در صدر این ناامیدی ها مساله جدیدی ظهور یافته است: سرنوشت فلسطینی ها در بلندمدت.

قبل از ۷ اکتبر دولت بایدن کمک چندانی به ایجاد کشور مستقل فلسطینی نکرد هر چند که آمریکا مدتهاست که مدعی حمایت از این راه حل است.

اما رویدادهای چند ماه گذشته دولت بایدن را متقاعد کرده که دیگر نمی توانند منتظر بمانند و شرایط فعلی کارامد نیست. آنها اکنون می گویند راه حلی برای تشکیل چنین کشوری اولویت آنها است. بلینکن روز سه شنبه در قطر گفت این اتفاق باید هر چه زودتر رخ دهد.

نیویورک تایمز نوشت این مساله به ویژه از آنجایی اهمیت دارد که دولت بایدن قصد دارد به توافق عادی سازی در این دولت بین عربستان و رژیم اسرائیل دست یابد.

اما مقامات سعودی در صورتی که رژیم صهیونیستی کمکی به بهبود وضعیت مردم فلسطین و برخورداری از کشور مستقل نکند، در این زمینه توافق نخواهند کرد. حاکمان سعودی نگرانند که خشم عمومی باعث تضعیف حمایت از آنها در داخل شود.

نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: با این حال نتانیاهو می گوید که هرگز اجازه ایجاد چنین کشوری را نخواهد داد. متحدان محافظه کار نتانیاهو و بسیاری از صهیونیست ها با این موضوع موافق هستند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، این مخالفت ممکن است کاخ سفید را متوقف نکند.

این رسانه به نقل ازمنابع آگاه از این تصمیم کاخ سفید نوشت: آمریکا ممکن است به زودی یک کشور فلسطینی را به رسمیت بشناسد، البته کشوری با مرزها و جزئیات دیگری که بعدا مشخص خواهد شد. یکی از راه هایی که می تواند این اتفاق رخ دهد از کانال قطعنامه سازمان ملل است که آمریکا دستکم مانع آن نخواهد شد.

نیویورک تایمز در پایان نوشت اوضاع نامعلوم سیاسی بر روابط دو آمریکا و اسرائیل سایه افکنده است. بایدن برای انتخاب دوباره با دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا رقابت می کند که با نتانیاهو در مشی سختگیرانه در قبال فلسطینی ها شریک است.

نتانیاهو هم خود به قدرت چنگ زده است و اگر بتواند بیشتر از بایدن دوام بیاورد ممکن است ترامپ را به عنوان شریکی بیابد که روابط واشنگتن و تل آویو را در دوران حکمرانی او ترمیم کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه