علی اکبر صالحی: هنگام مذاکرات هسته‌ای حمایت مردم را پشت سر داشتیم


علی اکبر صالحی: هنگام مذاکرات هسته‌ای حمایت مردم را پشت سر داشتیم

علی اکبر صالحی گفت: اگر دنیا ببیند ملت پشت حاکمیت است، خودشان حقوق ما را استیفا می‌کنند. هنگام مذاکرات هسته‌ای خبرنگاران کشور‌های عربی به من می‌گفتند ما از اینکه شما در برابر ابرقدرت‌ها ایستاده اید و با قدرت حرف می‌زنید، لذت می‌بریم، چون حمایت مردم را پشت سر داشتیم. یکی از روسای جمهور قدیمی مصر برابر ملکه انگلیس تعطیم نکرد و گفت که می‌خواستم تعظیم کنم یک ملت پشت من را گرفتند و نگذاشتند تعظیم کنم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، مشکل کشور را مدیریت افکار عمومی دانست و گفت: متأسفانه در این زمینه خوب عمل نکرده‌ایم هنوز نتوانسته‌ایم دستاورد‌های انقلاب را به مردم بگوییم.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در سلسله جلسات بازاندیشی راهکار‌های استیفای حقوق ملت ایران در عرصه بین الملل با اشاره به مشکلات اقتصادی ایران و ترکیه، گفت: سود سپرده بانکی در ترکیه ۴۵ درصد و تورم ۶۵ درصد است، ولی جایی گفته نمی‌شود ترکیه مشکلی در اقتصاد دارد بنابراین مشکل ما مدیریت افکار عمومی است. متأسفانه در زمینه مدیریت افکار عمومی خوب کار نکرده ایم و هنوز نتوانسته ایم دستاورد‌های ۴۵ سال بعد از انقلاب را به مردم بگوییم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در سال‌های پس از انقلاب بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر لوله‌کشی گاز انجام داده‌ایم، اما آن را برای مردم نگفته‌ایم! تنها کشور دنیا که در تمام خانه‌هاش لوله‌کشی گاز دارد ایران است. آنهم در کشوری که موانع، دره و کوه بسیاری دارد. اول انقلاب ۵ هزار مگاوات نیروگاه داشتیم الان تولید برق ما ۹۰ هزار مگاوات است، اینکه برق و آب و گاز تامین می‌شود نشان می‌دهد مدیریت بوده است. عراق نصف ما جمعیت دارد، ولی هنوز نمی‌تواند برق خود را تامین کند.

صالحی با اشاره به نقش صداوسیما در اطلاع‌رسانی و احیای اعتماد عمومی گفتیم: آموزش و پرورش به همراه آموزش علوم باید مهارت‌های اجتماعی را آموزش دهد.

وی گفت: اگر دنیا ببیند ملت پشت حاکمیت است، خودشان حقوق ما را استیفا می‌کنند. هنگام مذاکرات هسته‌ای خبرنگاران کشور‌های عربی به من می‌گفتند ما از اینکه شما در برابر ابرقدرت‌ها ایستاده اید و با قدرت حرف می‌زنید، لذت می‌بریم، چون حمایت مردم را پشت سر داشتیم. یکی از روسای جمهور قدیمی مصر برابر ملکه انگلیس تعطیم نکرد و گفت که می‌خواستم تعظیم کنم یک ملت پشت من را گرفتند و نگذاشتند تعظیم کنم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: فنلاند در امر آموزش از کشور‌های پیشرفته است و کودکان را بجای تکلیق شب با مسئولیت‌های اجتماعی آشنا می‌کنند که مثلا چگونه به دیگران کمک کنند یا در اجتماع چه مهارت‌هایی داشته باشند و بعدا سایر معلومات را به کودکان می‌آموزند، وقتی به دوره فرهیختگی می‌رسند دیگر چنین مشکلاتی ندارند.

وی همچنین به تفاوت نظام سیاسی ایران با دیگر کشور‌ها اشاره کرد و گفت: ما مانند کشوری نیستیم که یک روز با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کند و روز دیگر مسئولان این رژیم را به خاک خود دعوت کنند.

صالحی درباره استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری غرب گفت: ۲۶ هزار نفر از مردم غزه به شهادت رساندند هیچ نگفته‌اند! در تاریخ سراغ نداریم که در برابر دیدگان جهان مردم یک کشور را بکشند و کسی صدایش درنیاید. قوانین بین المللی تا زمانی فایده دارد که منافع صاحب قدرتان را تامین کند و گرنه الان حقوق‌بشر کجاست؟ با این قضیه غزه فرصتی فراهم شد تا مظلومیت مردم فلسطین و ضعف قوانین بین‌المللی را اعلام کنیم.

در ادامه سکینه سادات پاد با اشاره به دستور رییس‌جمهور به وی برای پیگیری و استیفای حقوق اساسی مردم ایران مصرح در قانون اساسی، گفت: در این راستا رئیس‌جمهور دستور داده است بحث آزادی بیان، برپایی اجتماعات و پیگیری حقوق زنان را در نشست با کارشناسان و نخبگان پیگیری کنیم.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با اشاره به آسیب‌شناسی اجتماعی زنان افزود: در نامه‌ای به استانداران نوشتیم آسیب‌های اجتماعی زنان را به اولویت استان خود برای ما ارائه دهند. این گزارش را به رییس جمهور ارائه دادیم که او هم روی آن به وزیر کشور دستورات لازم را صادر کرد.

حقوق بین الملل جای خود را به جنگ‌ها می‌دهد

مصطفی زمانیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری هم در این نشست گفت: در آینده حقوق بین الملل در جهان جای خود را به جنگ‌ها می‌دهد و دیری نمی‌پاید که به دلیل رعایت نکردن استاندارد‌های محیط زیستی بین المللی صادرات محصولات کشاورزی یک کشور را تحریم می‌کنند.

وی افزود: ابزار حقوق یک ابزار قدرت مهم است در این باره باید خود را تقویت کنیم و گرنه کنار گذاشته می‌شویم.

زمانیان ادامه داد: مسأله آشنا کردن عموم مردم به حقوق شهروندی و عامه را باید گوشزد کنیم. در این خصوص عقب هستیم نه تنها مردم عادی که حتی برجستگان و اهالی فن و صنعت هم از حقوق اولیه خود ناآگاه هستند.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: با یک گروه حقوقی استارتاپی اخیرا آشنا شده‌ام که واژه‌های حقوقی را به بازی‌واره تبدیل کرده اند و آن را برای دانش آموزان ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: برای گروه‌ها و اهداف خاص باید ظرفیت‌های ویژه‌ای جهت دستیابی به برنامه‌های دولت طراحی کنیم اگر قرار است دانش بنیان‌های ما در بازار‌های بین المللی حاضر شوند باید قبل از آنکه آن‌ها به آن کشور بروند، مشاوران حقوقی ما باید زمینه حضور این شرکت‌ها را فراهم کنند. دستگاه دیپلماسی ما در سال‌های گذشته در این خصوص کم کاری کرده است.

زمانیان افزود: باید در ارائه الگوی جدید به جای نظم حقوقی حاکم در دنیا که کشور‌ها را با آن محکوم می‌کند، پیشرو باشیم. نیازمند جبهه سازی در جریان حقوقدانان هستیم تا بتوانند از حقوق مردم ایران و جبهه مقاومت دفاع کنند این دو موضوع دو ماموریت جدی است که به هژمونی ایران در منطقه کمک می‌کند.

موضع واحدی نداریم

همچنین سید محمدعلی حسینی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در نشست بررسی راهکار‌های استیفای حقوق مردم ایران در مجامع بین المللی گفت: نهاد‌های بین المللی تحت سیطره قدرت‌ها هستند، اما به هر حال نقشی که هر کشور می‌تواند داشته باشد را نمی‌توان نادیده گرفت. جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌ها باید از تریبون‌های بین المللی استفاده کند و در نهاد‌های بین المللی حضور فعالتری داشته باشد. در این نهاد‌ها دیگر بحث شعار و غوغاسالاری مطرح نیست بلکه فرمول‌هایی دارد که با استفاده از آن باید حق خود را اخذ کنیم.

وی ادامه داد: کشور‌های دنیا درست است که تحت نفوذ ابرقدرت‌ها هستند، اما اگر می‌خواهیم موضوعی را جا بیندازیم نیاز به اطلاع رسانی و اقناع سازی داریم حضور ما در نهاد‌های بین المللی باید مبتنی بر کار کارشناسی و تخصصی باشد یک مشکلی که در سفارتخانه‌ها داریم این است که تلاش زیادی برای مذاکرات می‌کنیم، ولی وقتی یک مقام مسئول به آن کشور می‌آید، توجهی به نظرات کارشناسی نمی‌کنند و نظرات شخصی خود را در جلسات مطرح می‌کنند و تلاش‌هایی که قبلاً شده را نادیده می‌گیرند.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا افزود: باید از روابط خوب خودمان بهره ببریم مثلا در زمینه حقوق بشر باید موارد نقض حقوق بشر در کشور‌های مدعی را مطرح کنیم. وزارت خارجه چنین مواردی را پایش می‌کند بیان آن‌ها موضع ما را از انفعال به موضع دست بالا تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وزارت خارجه همواره با آن درگیر است این است که نسبت به مسائل مختلف، موضع یکپارچه و واحدی نداریم. درست است که افراد نظرات مختلفی دارند، اما یک دیپلمات نمی‌تواند در مسائل امنیتی و نظامی نظر بدهد. اما الان افراد مختلف در حوزه‌های مختلف اظهار نظر می‌کنند و این کار دولت را مشکل می‌کند رهبر انقلاب زمانی می‌گفتند فلسفه سخنگویی این است که صدای واحد از دولت بیرون بیاید، اما الان همه درباره مسایل مختلف اعلام موضع می‌کنند نه اعلام نظر و این کار را برای کشور مشکل می‌کند.

حسینی با تاکید بر لزوم کاهش تنش‌های غیرضروری با کشور‌های مختلف گفت: بهره برداری از دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای هم در این زمینه بسیار ضروری است. استفاده از دیپلماسی عمومی و سمن‌ها و تقویت آن‌ها کمک زیادی در نهاد‌های بین‌المللی می‌کند.

تا تیم‌سازی نکنیم در سطح بین المللی موفق نمی‌شویم

در ادامه اسحاق آل حبیب نماینده اسبق ایران در سازمان ملل در نشست بررسی راهکار‌های استیفای حقوق مردم ایران در نهاد‌های بین المللی گفت: الان دوره‌ای است که باید بفهمیم با جوانان چگونه صحبت کنیم و نوع نگاه آن‌ها با برداشت‌های ما تفاوت زیادی دارد و با افراد باید قابل‌درک‌تر صحبت کنیم.

وی افزود: ترامپ وقتی از برجام خارج شد انگلیس به عنوان نزدیک‌ترین متحدش از این اقدام دفاع نکرد بنابراین تا زمانی که در عرصه بین المللی تیم‌سازی نکنیم و متحد نداشته باشیم موفق نمی‌شویم و نمی‌توانیم ائتلاف سازی کنیم؛ بنابراین ائتلاف سازی با دیگران برای استیفای حقوق مردم ایران بسیار ضروری است.

علی اقبالی زارچ دیپلمات و سفیر سابق ایران در رومانی با تاکید بر اهمیت موقعیت جامعه ایرانیان خارج از کشور خاطر نشان کرد: با بکارگیری سیستم‌های ساختاری متمرکز باید از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور به بهترین شکل استفاده کرد.

معصومه آباد دیپلمات وزارت خارجه هم در سخنانی تصریح کرد: بزرگترین مشکل در استیفای حقوق مردم ایران جهاد تبیین است. جهاد تبیین به واسطه گفتمان سازی محقق خواهد شد. در مقوله دیپلماسی عمومی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستیم و باید از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور بعنوان سفیران مهم استفاده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی