درخواست فوری دولت برای کمک 15 هزار میلیارد تومانی بابک مرکزی به ایران خودرو و سایپا + نامه


درخواست فوری دولت برای کمک 15 هزار میلیارد تومانی بابک مرکزی به ایران خودرو و سایپا + نامه

با توجه به نامه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به رئیس کل بانک مرکزی، درخواست ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا، نشان‌دهنده وضعیت نابسامان مالی این دو شرکت است.طبق اظهارات وزیر صمت،...

با توجه به نامه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به رئیس کل بانک مرکزی، درخواست ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا، نشان‌دهنده وضعیت نابسامان مالی این دو شرکت است.

طبق اظهارات وزیر صمت، این دو شرکت به دلیل ثابت نگه داشتن قیمت محصولات خود برای مهار تورم، دچار کمبود نقدینگی شده‌اند. با توجه به ضرورت افزایش تولید خودرو در ماه‌های پایانی سال برای تنظیم بازار، وزیر صمت از بانک مرکزی خواست تا سقف اعتبارات ایران خودرو را به مبلغ 100 هزار میلیارد تومان و سقف اعتبارات سایپا را به مبلغ 50 هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

درخواست فوری دولت برای کمک 15 هزار میلیارد تومانی بابک مرکزی به ایران خودرو و سایپا

درخواست فوری دولت برای کمک 15 هزار میلیارد تومانی بابک مرکزی به ایران خودرو و سایپا + نامهتوضیحات عکس

این درخواست نشان می‌دهد دولت برای حمایت از تولید داخلی خودرو و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، حاضر است منابع مالی قابل توجهی را به این بخش اختصاص دهد. البته انتقادهایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه تزریق چنین مبالغ کلانی به دو خودروساز بزرگ کشور، می‌تواند به کاهش رقابت و عدم توجه به سایر تولیدکنندگان خودرو منجر شود.

متاسفانه در حال حاضر دو شرکت خودروساز بزرگ دولتی نه تنها توان کمک به وضعیت بازار خودرو کشور را نداشته بلکه خود آن‌ها نیازمند کمک و مستحق صرف بودجه های کلان برای نگهداری و حفظ خود هستند. بودجه‌‌های که اگر به دیگر صنایع تعلق می‌گرفت می‌توانست آن‌ها را زیر رو کند ولی حالا صرف هزینه‌های شرکت‌های زیان‌ده مانند ایران خودرو و سایپا می‌شود تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

در مجموع، از دیدگاه دولت تأمین مالی ایران خودرو و سایپا در شرایط کنونی، اقدامی ضروری به نظر می‌رسد اما نحوه تخصیص و نظارت بر مصرف این منابع مالی، باید به گونه‌ای باشد که به بهبود وضعیت این دو شرکت منجر شود و از بروز هرگونه سوءاستفاده جلوگیری کند. همچنین لازم است سیاست‌های حمایتی دولت، شفاف و برابر نسبت به تمامی تولیدکنندگان داخلی خودرو اعمال شود.


گالری تصاویر



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر