تا سال 2050 ابتلا به سرطان در جهان 77 درصد افزایش می‌یابد


تا سال 2050 ابتلا به سرطان در جهان 77 درصد افزایش می‌یابد

ایتنا - بر اساس برآوردهای جدید سازمان بهداشت جهانی، ابتلا به سرطان در جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۳۵ میلیون نفر می‌رسد که در مقایسه با ۲۰ میلیون نفری که در سال ۲۰۲۲ تشخیص داده شده‌اند‌، ۷۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.


این داده‌ها را که آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان روز جمعه دوم فوریه منتشر کرد، ۱۸۵ کشور و ۳۶ نوع از این بیماری را پوشش می‌دهد.

بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته، محققان اعلام کردند که در سال ۲۰۲۲ سرطان ریه شایع‌ترین نوع این بیماری در سراسر جهان بوده و ۲.۵ میلیون ابتلا (۱۲.۴ درصد) را ثبت کرده است. پس از آن سرطان‌های پستان، روده بزرگ، پروستات و معده قرار دارند.

در میان آمار مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به سرطان نیز سرطان ریه بیشترین میزان مرگ با رقم ۱.۸ میلیون یا حدود ۱۹ درصد را از کل ثبت کرده است.

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در ادامه این گزارش به نابرابری در درمان سرطان میان کشورهای توسعه‌یافته و سایر مناطق جهان اشاره می‌کند. برای نمونه، در کشورهایی با شاخص توسعه انسانی بسیار بالا -‌معیاری برای موفقیت در سلامت، آموزش و استاندارد زندگی‌- از هر ۱۲ زن، یک زن مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده می‌شود و از هر ۷۱ زن، یک نفر بر اثر آن می‌میرد. در حالی که در کشورهای با شاخص توسعه انسانی پایین، از هر ۲۷ زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود، اما از هر ۴۸ زن، یک نفر به‌دلیل تشخیص دیرهنگام و دسترسی نداشتن به درمان جانش را از دست می‌دهد. نابرابری در خدمات درمان سرطان مانند پرتودرمانی و پیوند سلول‌های بنیادی نیز در میان کشورها مشاهده شده است.

دکتر بنته میکلسن، مدیر گروه سازمان بهداشت جهانی در‌این‌باره می‌گوید: «نظرسنجی جدید، نابرابری‌های عمده و نبود حمایت مالی از درمان سرطان را در سراسر جهان نشان می‌دهد، به‌ویژه در کشورهای کم‌درآمد بسیاری از بیماران نمی‌توانند به اصول اولیه مراقبتی در هنگام ابتلا به سرطان دسترسی داشته باشند.»

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌اش تاکید کرد که با بیش از ۷۵ دولت برای توسعه، تامین مالی و اجرای سیاست‌هایی به منظور ارتقای درمان سرطان برای عموم همکاری می‌کند. این نهاد تاکید می‌کند که برای دسترسی به هدف مطلوب لازم است سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام شود و در راه برطرف کردن نابرابری‌های جهانی گام برداشته شود.

پژوهشگران به عوامل متعددی از‌جمله چاقی، مصرف دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی و همچنین عوامل محیطی مانند آلودگی هوا که باعث افزایش میزان سرطان می‌شود، اشاره می‌کنند.

بر اساس گزارشی که ماه گذشته انجمن سرطان آمریکا منتشر کرد، تعداد افرادی که در ایالات متحده بر اثر این بیماری جانشان را از دست می‌دهند رو به کاهش است، در حالی‌که میزان بروز انواع خاصی از این بیماری افزایش می‌یابد.

مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان در ایالات متحده از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱، ۳۳ درصد کاهش یافته که بیشتر به‌دلیل کاهش مصرف دخانیات، تشخیص زودهنگام و پیشرفت‌های عمده در درمان انواع مختلف این بیماری بوده است. با این حال، نابرابری‌های نژادی همچنان ادامه دارد و افراد رنگین‌پوست با خطرات بیشتری مواجه‌اند.

گزارش انجمن سرطان آمریکا اشاره می‌کند که بیماران سرطانی در حال جوان‌تر شدن‌اند. برای نمونه، سهم تشخیص سرطان روده بزرگ در بزرگسالان زیر ۵۵ سال از ۱۱ درصد در سال ۱۹۹۵، به ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

باوجود پیشرفت‌هایی که در تشخیص زودهنگام سرطان‌ها و درمان و مراقبت از بیماران سرطانی انجام شده است، تفاوت‌های قابل‌توجهی در نتایج درمان سرطان نه‌تنها بین مناطق پردرآمد و کم‌درآمد جهان، بلکه در داخل کشورها نیز وجود دارد.

دکتر کری آدامز، رئیس اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان، در بیانیه‌ای تاکید کرد که در مبارزه با سرطان تنها منابع مالی اهمیت ندارد، بلکه «یک اراده سیاسی» همه‌شمول لازم است.

به گفته او،‌ دولت‌ها باید مراقبت‌های مربوط به سرطان را در اولویت قرار دهند و اطمینان حاصل کنند که همه شهروندانشان به خدمات مقرون به صرفه و با کیفیت دسترسی دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا