اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت هزینهٔ تحصیل دانش‌آموزان نخبه توسط دولت


اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت هزینهٔ تحصیل دانش‌آموزان نخبه توسط دولت

وزیر آموزش و پرورش گفت: دولت هزینهٔ تحصیل دانش‌آموزان نخبه در دهک ۱ تا ۴ را می‌دهد.

اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت هزینهٔ تحصیل دانش‌آموزان نخبه توسط دولت

به گزارش راهبرد معاصر. رضا مراد صحرایی روز یکشنبه در آیین «تجلیل از مدال آوران المپیاد‌های علمی جهانی و جشن احیای باشگاه دانش پژوهشان جوان» که با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: احیای این باشگاه نشان دهنده اعتقاد رییس دولت به موضوع تعلیم و تربیت و حمایت از نخبگان دانش آموزی است.

وی با بیان اینکه اساسنامه باشگاه دانش پژوهشان جوان در مرداد ۱۴۰۱ به تصویب رسید، افزود: پس از تشکیل هیات امنا در اردیبهشت امسال، یکی از خودشان را به عنوان مسئول باشگاه انتخاب کردیم.

صحرایی با اشاره به دستاورد‌های دانش آموزان المپیادی در دو سال گذشته اظهار داشت: در این دولت المپیادی‌ها ۳۰ مدال جهانی به دست آوردند در حالی که در مدت چهار سال قبل از آن ۲۶ مدال به دست آمده بود.

وزیر آموزش و پرورش راه اندازی مجدد باشگاه دانش پژوهان جوان را نقطه آغازی توصیف کرد و گفت: طراحی المپیاد‌های جدید در رشته‌هایی، چون اقتصاد، مدیریت و حکمرانی، روانشناسی، هوش مصنوعی و فلسفه و منطق در دستور کار است.

وی خاطر نشان کرد که ایران در تابستان سال آینده میزبان المپیاد جهانی فیزیک خواهد بود.

اجرای ۲۰ برنامه عدالت محور در دولت سیزدهم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم اجرای ۲۰ برنامه عدالت محور را در دستور کار دارد، نخستین مورد آن را جذب نیرو‌های کیفی در نظام آموزش و پرورش دانست و افزود: امسال بی سابقه‌ترین استخدام در این وزارتخانه رخ داد و سال آینده بی سابقه‌تر از امسال خواهد بود.

صحرایی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم اهتمام جدی دارد که نیرو‌های کارآمد را در نظام تعلیم و تربیت عمومی دانش آموزان به کار بگیرد، اظهار داشت: در تمام استخدام‌ها عدالت مبنای عمل بوده است به طوری که کمتر از ۲۰ درصد استخدام‌های جدید مربوط به مراکز استان‌ها و مناطق برخوردار بوده و بیشتر آن برای توسعه سواد و دانش در مناطق کمتر برخوردار و محروم انجام شده است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم ایران را به کارخانه مدرسه سازی تبدیل کرده است، به ساخت ۶۷۰۰ مدرسه در ۳۰ ماه گذشته اشاره کرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد این مدارس در روستا‌ها ساخته شده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش به ساماندهی آزمون ورودی دانش آموزان به دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ارتقای ضریب تاثیر معدل نمرات دانش آموزان از ۴۰ به ۶۰ درصد با هدف ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت انجام شد و نتیجه آن عدالت آموزشی است.

صحرایی این نکته را هم یادآور شد که دو مجلس و دو دولت ظرف دو دهه نتوانسته بودند این مصوبه را اجرایی کنند، اما دولت سیزدهم آن را به ثمر رساند.

وی اظهار داشت: نتایج سال اول اجرای این مصوبه سبب شد تا هفت استان بتوانند سهم از دست رفته خود از صندلی‌های برتر دانشگاه‌ها را پس بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: به دلیل آنکه در گذشته نتایج کنکور تنها معیار سنجش ورود دانش آموزان به دانشگاه بود، ۱۱ استان تا ۱۵۰ درصد بیش از سهم خود از صندلی‌های برتر را کسب می‌کردند.

افزایش پذیرش المپیادی‌ها در دستور کار است

صحرایی با بیان اینکه اکنون درس و مدرسه به یکی از معیار‌های مهم پذیرش دانش آموزان در دانشگاه‌ها تبدیل شده است، گفت: با توجه به نظر موافق وزیر علوم، افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها از دانش آموزان المپیادی در دستور کار است.

وزیر آموزش و پرورش ورود دانش آموزان دهک‌های پایین به مدارس سمپاد را از دیگر دستاورد‌های دولت سیزدهم برشمرد و اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد این مدارس در اختیار دانش آموزان دهک ۹ و ۱۰ بود که امسال با پرداخت هزینه دانش آموزان دهک‌های پایین، سهم دانش آموزان دهک ۱ تا ۴ از این مدارس ۴۵ درصد افزایش یافت.

وی تاسیس مدارس تیرهوشان را یکی دیگر جلوه‌های عدالت دانست و گفت: بر اساس برآوردها، دانش آموزان ۱.۵ تا ۳ درصد کودکان هر کشور جزو تیزهوشان هستند که در ایران ۱.۸ تا ۲ درصد دانش آموزان به عنوان افراد تیزهوش مورد هدف و برنامه ریزی قرار گرفته اند.

صحرایی ادامه داد: امروز بیش از ۷۰۰ مدرسه ویژه تیزهوشان بیش از ۱۳۰ هزار سمپادی را با شعار «هر نیاز کشور یک سمپادی» تحت پوشش قرار داده اند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: المپیادی‌ها یک درصد از ۱.۵ درصد دانش آموز تیزهوش را تشکیل می‌دهند که چراغ آینده کشور هستند. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی