نرخ عوارض طرح ترافیک سال 1403 تصویب شد


نرخ عوارض طرح ترافیک سال 1403 تصویب شد

نرخ عوارض ورود به طرح های ترافیکی پایتخت در سال ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر مطرح و به تصویب رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، اعضای شورای شهر تهران در جلسه صبح امروز خود بررسی لایحه شهرداری تهران در خصوص« تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳ » را روی میز بررسی قرار دادند و محمدآخوندی رئیس کمیسیون بودجه شورا در تشریح این لایحه گفت: این لایحه در مورد عوارض طرح ترافیک برای سال آینده است که بحث های مفصلی در کمیسیون انجام شد و تصمیم گیری در مورد عدد لایحه برعهده صحن شورا است.

وی ادامه داد: بر اساس پیشنهاد کمیسیون مشترک حمل و نقل و بودجه شورای شهر تهران گفته شد که ورود و یا تردد وسایل نقلیه به محدوده طرح ترافیک منوط به پرداخت عوارض طرح ترافیک است که عوارض تردد وسایل نقلیه مجاز در هر روز برابر حاصل ضرب نرخ پایه عوارض به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در ضریب مربوط به محدوده طرح و ساعت تردد و ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه، یعنی نرخ پایه پیشنهاد ما ۱۰۰ هزار تومان است اما سه ضریب دارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حلقه‌های طرح ترافیک و ال ای زد هر کدام ضریب مشخص دارند که در فرمول قید شده است، گفت: ضریب ساعت تردد نیز به ساعت اوج صبحگاهی، ساعت اوج عصرگاهی و ساعات غیر اوج تقسیم بندی شده است و ضریب آلایندگی نیز مربوط به نوع معاینه فنی است و این‌بار برای خودروهای برقی این ضریب، صفر در نظر گرفته شده است.

آخوندی ادامه داد: فقط دقت کنید که شهرداری ۷۳ هزار تومان پیشنهاد داده بود اما طرح ترافیک اولویت درآمدی برای شهرداری نیست و قرار است که این عوارض باز دارنده باشد و با مبلغ ۷۳ هزار تومان عملا شهروند را تشویق می کنیم که با خودروی شخصی وارد شود و اصلا هم بحث درآمدی نداریم و امیدواریم اساسا افزایش قیمت سبب شود که کسی وارد طرح نشود و درآمد شهرداری صفر شود.

ضمن تشریح ۱۱ ماده این لایحه درباره ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه، توضیح داد: این ضریب برای وسایل نقلیه هیبریدی صفر، برای وسایل نقلیه برقی صفر، برای وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر تهران ۰.۸، برای وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی از مراکز معاینه فنی تهران ۰.۹، برای وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر ۱ و برای وسایل نقلیه با عمر بیش از ۲۰ سال ۱.۲ است.

تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با تأیید جزئیات این لایحه گفت: بررسی خوبی صورت گرفته و همین لایحه به رأی گذاشته شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به این لایحه در مورد معاینه فنی غیر از تهران گفت: باید معاونت حمل و نقل شهرداری تهران با وزارت کشور هم فکری و صحبت کند تا این مشکل حل شود چراکه ما می دانیم در همین اطراف تهران مراکز معاینه فنی وجود دارد که شنیده ام خیلی راحت و بدون معاینه فنی؛ برگه معاینه فنی می دهند که در تهران هم تردد می کنند اما در تهران باید ضوابط خاص بگذارند که باید بر روی این مسئله فکری شود و برای تهران فقط اتومبیل هایی تردد کنند که از تهران معاینه فنی بگیرند.

به گفته وی، البته در مورد مسافرهای چند روزه در تهران این بحث دیگری است. ضمن اینکه در مورد اتومبیل‌های سن بالا نیز ضریب تردد باید پلکانی باشد؛ چراکه هنوز شرایط تولید خودرو در کشورمان خیلی عادی نیست و هنوز هم مافیای خودرو و خودرو فروشی متأسفانه وجود دارد.

نفروختن طرح در روزهای آلودگی به کاهش حضور کمک نمی کند

محسن بیات معاون حقوقی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر تهران با بیان اینکه افزایش نرخ طرح ترافیک براساس نرخ تورم سالانه اعلامی است، گفت: شهرداری تهران پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی به مبلغ ۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان را داد، البته بازدارندگی ورود به محدوده طرح ترافیک بسیار مهم است اما با لحاظ کردن نرخ ۱۰۰ هزار تومانی ماکسیمم نرخ عوارض ۱۸۰ هزار تومان می شود یعنی اگر راننده‌ای در پیک تردد کند و معاینه فنی عادی داشته باشد نهایتا نرخ عوارض ۱۸۰ هزار تومان می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مراکز آموزشی و... در محدوده مرکزی شهر هستند و ما درخواست های زیادی از تمام دستگاه های اجرایی و آموزشی داریم و اگر بخواهیم فقط برای مراکز آموزشی امتیاز ویژه قائل شویم عادلانه نیست، گفت: یکی از مسائل مطرح شده نفروختن طرح در روزهای آلوده بود اما دقت داشته باشید که نفروختن طرح ترافیک منجر به کاهش تردد نمی شود و فقط عامل بازدارنده است و با پلیس مکاتبات زیادی داشتیم؛ اما درخواست شان این است که سرورهای شناسایی در پلیس مستقر شود و دقت داشته باشید که نفروختن طرح در روزهای آلودگی به کاهش حضور کمک نمی کند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر با بیان اینکه پیشنهاد شده بود که تفاهم نامه ای با قوه قضائیه و وزارت دادگستری منعقد شود که طرح های ترافیک در تهاتر فی مابین محسوب شود، گفت: این پیشنهاد تأیید شد و پیشنهاد ارائه تخفیف به دستگاه ها نیز قانونی نیست و در مورد سواری های تک سرنشین هم باید فکری بشود و در مورد افزایش تخفیف ساکنان محدوده طرح ترافیک نیز بگذارید همین تخفیف ۵۰ درصد بماند چراکه اگر تخفیف افزایش یابد ترافیک خودروهای خودشان افزایش می یابد.

اعضای شورای شهر تهران لایحه شهرداری تهران در خصوص« تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳ » را تصویب کردند به عبارتی دیگر لایحه «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳» با حداکثر آرای اعضای شورا با نرخ پایه ۱۰۰ هزار تومان تصویب شد.

منبع : ایسنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


با بطری خالی نوشابه و آب معدنی کاردستی های جالب بسازید