سودان: نیرو‌های واکنش سریع سازمان تروریستی است


سودان: نیرو‌های واکنش سریع سازمان تروریستی است

دولت سودان نیرو‌های واکنش سریع این کشور را سازمان تروریستی اعلام و اموال ۳۷ شرکت وابسته به آن را بلوکه کرد.

سودان: نیرو‌های واکنش سریع سازمان تروریستی است

به گزارش راهبرد معاصر؛ به دنبال بر افروخته شدن آتش نبرد میان ارتش و نیرو‌های واکنش سریع، ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان نیرو‌های واکنش سریع را «شورشی» خواند و سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» فرمانده این نیرو‌ها را از تمام مناصب خود برکنار کرد. حمیدتی معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان بود و نفر دوم این کشور محسوب می‌شد.

دولت سودان، نیرو‌های واکنش سریع را سازمان تروریستی خواند، ۱۹۹ نفر از رهبران آن را تروریست نامید و اموال ۳۷ شرکت و سازمان وابسته به نیرو‌های واکنش سریع را بلوکه کرد.

«عصام مزمل» از مقامات سودانی با شرکت در یک نشست مطبوعاتی گفت: این اقدام دولت سودان در راستای مصوبات شورای امنیت و اجرای تعهدات این کشور در قبال مبارزه با تروریسم در داخل سودان انجام شده‌است.

در این نشست مطبوعاتی «خالد شیخ» از مقامات وزارت امور خارجه سودان نیز گفت: نیرو‌های واکنش سریع با حمله به زندان‌ها در مناطق مختلف کشور تاکنون افزون از ۱۸ هزار زندانی را آزاد کرده که در میان آنان تروریست‌های سودانی، آفریقایی و عرب به چشم می‌خورند.

وی تصریح کرد: خطر نیرو‌های واکنش سریع کمتر از گروه‌های تروریستی نظیر داعش و بوکوحرام نیست چراکه تعداد این نیرو‌ها بیشتر از داعش و بوکو حرام است و تاثیرگذاریش از آن‌ها افزون‌تر است.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، این مقام سودانی از تمام سازمان‌های منطقه‌ایی و بین‌المللی به همراه کشور‌های دوست خواست، نیرو‌های واکنش سریع را یک سازمان تروریستی اعلام کنند و تمام شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آن را تروریستی بدانند و از هرگونه همکاری با آن‌ها اجتناب ورزند.

این روزنامه در خبر دیگری نوشت: در جریان درگیری میان ارتش و نیرو‌های واکنش سریع در ایالت الجزیره (مرکز سودان) شماری از غیر نظامیان کشته و مجروح و منازل مردم در یک روستا ویران شد.

به گفته شاهدان عینی، درگیری شدیدی میان ارتش و نیرو‌های واکنش سریع در «ام درمان» و برخی مناطق خارطوم رخ داد و دو طرف با سلاح‌های سبک و سنگین مواضع یکدیگر را گلوله باران کردند. هنوز گزارش درباره تعداد قربانیان این درگیری منتشر نشده‌است.

در همین حال، برنامه غذایی جهان وابسته به سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مرکز در اثر گرسنگی زندگی هزاران پناهنده سودانی را در اوردگاه «کالما» واقع در جنوب دارفور در خطر است.

در این بیانیه آمده است: گزارش‌هایی دریافتی از سودان حاکیست افراد در اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند.

برنامه جهانی غذا در بیانیه خود تصریح کرده‌است: این نهاد از هر ۱۰ سودانی که در وضعیت گرسنگی شدید قرار دارد فقط می‌تواند به یک نفر آنان به طور منظم کمک‌های غذایی ارائه دهد.

در این گزارش آمده‌است: شمار تعداد گرسنگان در سودان افزایش یافته و این درحالی است که شهروندان به دلیل تداوم نبرد میان ارتش و نیرو‌های واکنش سریع از دست یابی به کمک‌های بشردوستانه محروم مانده‌اند.

پیش بینی می‌شود افزون بر دو سوم مردم سودان طی سال جاری میلادی نیازمند دریافت کمک‌های غدایی باشند. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان