مقایسه کوپه‌های اسپرت، فورد موستانگ دارک هورس یا بی ام و M4 جدید؟


مقایسه کوپه‌های اسپرت، فورد موستانگ دارک هورس یا بی ام و M4 جدید؟

هرچند ب‌ام‌و هیچ‌گاه نگرانی خاصی از سوی خودروهای عضلانی آمریکایی نداشته است اما حالا M4 سرانجام با یک رقیب آمریکایی مناسب و توانمند مواجه است. آنچه در این مطلب می‌خوانید: طراحی بیرونیداخلکاراییپیشرانهنتیجه‌گیریمشخصات فنی ب‌ام‌و به‌تازگی نسخهٔ...

هرچند ب‌ام‌و هیچ‌گاه نگرانی خاصی از سوی خودروهای عضلانی آمریکایی نداشته است اما حالا M4 سرانجام با یک رقیب آمریکایی مناسب و توانمند مواجه است.

ب‌ام‌و به‌تازگی نسخهٔ بروز شدهٔ M4 را معرفی کرده و عجیب اینکه در حال حاضر هیچ رقیب مستقیمی برای آن در بازار وجود ندارد. آئودی RS5 و لکسوس RC F بسیار قدیمی شده‌اند و مرسدس هنوز نسخهٔ AMG پرچم‌دار کوپهٔ جدید CLE را معرفی نکرده است. پورشه ۹۱۱ کاررا پایه و تویوتا سوپرا هم بسیار گران‌تر و ارزان‌تر از M4 هستند. در همین حال، ب‌ام‌و هیچ‌گاه نگران ماسل کارهای آمریکایی نبوده است زیرا برای سال‌ها اعتقاد بر این بود که خودروهایی مثل فورد موستانگ فقط در خط مستقیم سریع هستند و به محضی که جاده کمی انحنا پیدا کند منحرف می‌شوند.

مقایسه کوپه‌های اسپرت، فورد موستانگ دارک هورس یا بی ام و M4 جدید؟

حال اما موستانگ دارک هورس را داریم که کاملاً این باور را از بین می‌برد زیرا یکی از بهترین خودروهای حال حاضر بازار برای پیست محسوب می‌شود. البته گران‌ترین نسخهٔ دارک هورس حدود ۱۶ هزار دلار از M4 پایه ارزان‌تر است اما این دو کوپهٔ اسپرت از بسیاری جهات به هم شباهت دارند. موستانگ و ب‌ام‌و هردو محرک عقب هستند، هردو با گیربکس دستی ارائه می‌شوند و هردو به دو صندلی عقب کوچک برای کودکان مجهز هستند؛ بنابراین، ب‌ام‌و M4 در قیاس با موستانگ دارک هورس چطور خواهد بود؟

مقایسه کوپه‌های اسپرت، فورد موستانگ دارک هورس یا بی ام و M4 جدید؟

طراحی بیرونی

در اینجا صرفاً به ویژگی‌هایی خواهیم پرداخت که دارک هورس را از موستانگ معمولی متمایز می‌کنند و شامل قاب مشکی دور چراغ‌های جلو، جلوپنجرهٔ مشکی براق با دو بخش ذوزنقه‌ای، دریچهٔ روی کاپوت بین برچسب‌های مشکی، اسپویلر عقب مشکی و رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی تیره می‌شود. با سفارش پکیج هندلینگ هم چند ویژگی خاص دیگر به ظاهر دارک هورس اضافه می‌شود. در فیس‌لیفت M4 اما تغییرات ظاهری جزئی هستند و شامل مواردی مثل گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب می‌شود؛ بنابراین، جلوپنجرهٔ بزرگ و بحث‌برانگیز همچنان روی دماغهٔ M4 دیده می‌شود و که با وجود گذشت چند سال هنوز هم خیلی‌ها نتوانسته‌اند با آن کنار بیایند.

مقایسه کوپه‌های اسپرت، فورد موستانگ دارک هورس یا بی ام و M4 جدید؟
مقایسه کوپه‌های اسپرت، فورد موستانگ دارک هورس یا بی ام و M4 جدید؟

داخل

در داخل دارک هورس، صندلی‌های پارچه‌ای استاندارد کمی خسته‌کننده هستند اما با ۱,۶۵۰ دلار می‌توان صندلی‌های ریکارو را سفارش داد. دارک هورس همچنین در تیپ پریمیوم که تیپ پرچم‌دار موستانگ محسوب می‌شود، از تجهیزات استاندارد زیادی مثل گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌های جلو، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۴ اینچی، نمایشگر لمسی ۱۳.۲ اینچی، شارژر بی‌سیم و سیستم صوتی B O با ۱۲ بلندگو بهره می‌برد. این سطح بالاترین کابینی است که تاکنون از موستانگ دیده‌ایم اما برای رقابت با آلمانی‌ها هنوز هم به ارتقاء بیشتری نیاز دارد. مهم‌ترین تغییر داخلی فیس‌لیفت M4 تجهیز به نمایشگر خمیدهٔ جدید ب‌ام‌و است که شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر ۱۴.۹ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی می‌شود. ب‌ام‌و همچنین در اینجا جدیدترین تکنولوژی‌ها را ارائه کرده اما برای گرم‌کن صندلی که در موستانگ استاندارد است، هزینهٔ اضافی می‌خواهد.

مقایسه کوپه‌های اسپرت، فورد موستانگ دارک هورس یا بی ام و M4 جدید؟
مقایسه کوپه‌های اسپرت، فورد موستانگ دارک هورس یا بی ام و M4 جدید؟

کارایی

حتی در کوپه‌های اسپرتی مثل این هم کارایی مهم است. M4 و دارک هورس با دو صندلی کوچک در عقب، برای پدر و مادرهایی طراحی شده که یک یا دو بچهٔ کوچک دارند و می‌خواهند تا زمانی که ممکن است از رانندگی لذت ببرند. این در حالی است که نمی‌توان چنین کاری را با نیسان Z یا تویوتا سوپرا انجام داد. بااین‌حال، در این بخش برتری با ب‌ام‌و است زیرا فضای پای عقب بسیار بیشتری دارد هرچند که در حجم صندوق بار موستانگ دست بالا را دارد.

پیشرانه

پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی S58 ب‌ام‌و یک شاهکار است و حالا در نسخهٔ کامپتیشن چهارچرخ محرک، ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما کسانی که خواهان نسخهٔ محرک عقب گیربکس دستی هستند باید به ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور بسنده کنند. این نسخه ظرف ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک این رقم به ۳.۸ ثانیه خواهد رسید. ب‌ام‌و M3 و M4 اما هیچ‌گاه به پرفورمنس در خط مستقیم شهرت نداشته‌اند و در پیچ‌ها است که توانایی‌های خود را نشان می‌دهند. این خودروها به لطف انبوهی از قطعات و نرم‌افزارهای خاص M مثل فرمان M، ترمزهای M و دیفرانسیل M، وقتی جاده پیچ‌درپیچ می‌شوند می‌درخشند.

مقایسه کوپه‌های اسپرت، فورد موستانگ دارک هورس یا بی ام و M4 جدید؟

دارک هورس از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی آشنای کایوت استفاده می‌کند اما این موتور به لطف استفاده از شاتون‌های GT500 و میل‌لنگ فورج‌کاری شده، حالا ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این بیشترین قدرتی است که تاکنون از موتور کایوت تنفس طبیعی دیده‌ایم. فورد همچنین برای تمرکز بیشتر روی پیست، دارک هورس را به دیفرانسیل لغزش محدود، کمک‌فنرهای تطبیقی مگنه‌راید، ترمزهای برمبو و حالات رانندگی متعدد مجهز کرده است. مثل ب‌ام‌و، در اینجا هم نیروی موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و خودرو را ظرف ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند درحالی‌که گیربکس اتوماتیک هم قابل سفارش است. علاوه بر این، می‌توان پکیج ۵ هزار دلاری هندلینگ را هم سفارش داد که لاستیک‌های چسبندهٔ پیرلی P زیرو تروفئو RS را به همراه دارد.

مقایسه کوپه‌های اسپرت، فورد موستانگ دارک هورس یا بی ام و M4 جدید؟

نتیجه‌گیری

ب‌ام‌و M3 کوپه که بعداً به M4 تغییر نام داد، از سال ۱۹۸۶ معیار کوپه‌های پرفورمنس کامپکت بوده است. در طول این سال‌ها، رقبایی سعی کرده‌اند تاج‌وتخت این ماشین را غصب کنند اما هر دفعه ب‌ام‌و خیلی زود فاصله می‌گرفت. حالا که AMG هم به جاده خاکی زده، رقبای کمی برای کوپهٔ باواریایی‌ها در بازار باقیمانده و هیچ‌گاه انتظار نداشتیم روزی موستانگ برای جایگاه M4 دندان تیز کند. هرچند برای خیلی‌ها صرفاً وجود لوگوی ب‌ام‌و برای انتخاب M4 کافی است اما در این رقابت پیروزی را به موستانگ می‌دهیم زیرا دارک هورس قیمت ارزان‌تری دارد و می‌توان تمام آپشن‌های جذاب را به آن اضافه کرد و همچنان به قیمت M4 پایه نزدیک نشد.

مشخصات فنی

موستانگ دارک هورس ب‌ام‌و M4
پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۵۰۰ اسب بخار ۴۸۰ اسب بخار
گشتاور ۵۶۷ نیوتن متر ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۷۹۱ کیلوگرم ۱۷۳۷ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۴.۱ ثانیه ۴.۱ ثانیه
قیمت پایه ۶۱,۰۸۰ دلار ۸۰,۰۹۵ دلار
کدام کوپهٔ اسپرت را بیشتر می‌پسندید؟
  • ب‌ام‌و M4
  • فورد موستانگ دارک هورس

نمایش نتایج

مقایسه کوپه‌های اسپرت، فورد موستانگ دارک هورس یا بی ام و M4 جدید؟ Loading ...
منبع
CarBuzz

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ معین زد مال من باش