افشاگری مقام مهم امنیتی آمریکا درباره حمله احتمالی به ایران


افشاگری مقام مهم امنیتی آمریکا درباره حمله احتمالی به ایران

پاسخ ایالات متحده به حمله پهپادی اخیر که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن شد، «طی چند روز» آینده به انجام خواهد رسید.

بعد از حمله پهپادی جبهه مقاومت به پایگاه برج ۲۲ در اردن، سطح تنش ها میان ایران و آمریکا بالا رفت. ایالات متحده ایران را مسئول این حمله دانست و تهدید کرد که به زودی پاسخ این حمله را خواهد داد. اکنون پایگاه ABC News در گزارشی به این موضوع پرداخته است. در زیر خلاصه ای از گزارش این پایگاه ارائه می گردد:

یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه به ای‌بی‌سی نیوز (ABC News) گفت که پاسخ ایالات متحده به حمله پهپادی اخیر که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن شد، «طی چند روز» آینده به انجام خواهد رسید. بر اساس این ادعا، قرار است «چند نقطه» مورد هدف قرار بگیرند. این مقام که خواست نامش فاش نشود، مدعی شده اهداف مورد نظر تأسیساتی هستند، با این حال مشخص نکرده که این نقاط داخل ایران قرار دارند یا خارج از آن واقع اند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا صبح سه شنبه هنگام خروج از کاخ سفید گفت که ایالات متحده تصمیم گرفته به حمله شبه نظامیان مورد حمایت ایران پاسخ دهد، اما جزئیات بیشتری از چگونگی این پاسخ، ارائه نکرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران مسئول حمله پهپادی به پایگاه برج ۲۲ در اردن است یا نه، گفت که تهران در حال مسلح کردن گروه های نیابتی خود است. او گفت: من آنها را مسئول می‌دانم چون سلاح‌ها را در اختیار افرادی قرار داده اند که این کار را انجام داده‌اند. وی در عین حال به خبرنگاران گفت که ایالات متحده "به دنبال" یک "جنگ گسترده تر در خاورمیانه" نیست.

افزایش تنش ها منطقه را به نقطه جوش رساند

تحقیقات ارتش در مورد اینکه چگونه یک پهپاد تهاجمی دشمن توانسته به یک پایگاه نظامی دورافتاده ایالات متحده در اردن برسد، هنوز در جریان است. به گفته سه مقام امنیتی که خواستند نامشان فاش نشود، پهپاد تهاجمی دشمن ایاللت متحده تقریباً همزمان با یک پهپاد جاسوسی آمریکایی به پایگاه برج ۲۲ نزدیک شد و این امر باعث سردرگمی پدافند هوایی ایالات متحده در پایگاه اردنی شد. با این حال، اطلاعات بیشتری از این حمله دریافت نشده است.

پهپاد تهاجمی بامداد روز یکشنبه در حالی که نیروهای آمریکایی هنوز در خواب بودند به محل استقرار نظامیان در پایگاه برج ۲۲ حمله کرد. این حمله حداقل 40 نفر زخمی و سه کشته داد. این حمله مرگبار حاصل تشدید چشمگیر تنش های چند ماهه بین شبه نظامیان تحت حمایت ایران و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه بوده است.

از اواسط اکتبر، حداقل 165 حمله به نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه و اردن صورت گرفته است. ایالات متحده چندین حمله تلافی جویانه از جمله در عراق انجام داده است.

در پاسخ به این حملات، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در روز یکشنبه گفت که ایران هیچ ارتباطی با حملات مورد بحث ندارد. درگیری توسط ارتش ایالات متحده علیه گروه های مقاومت در عراق و سوریه آغاز شده است. چنین عملیاتی از سوی آنان عملیات تقابلی بوده است.

افشاگری مقام مهم امنیتی آمریکا درباره حمله احتمالی به ایران

حمله سخت یا کنترل شده؟

ژنرال رابرت آبرامز، فرمانده بازنشسته ارتش آمریکا، گفت که فرماندهی مرکزی ایالات متحده، که بر نیروهای منطقه نظارت دارد، تلاش خواهد کرد چندین گزینه نظامی را به رئیس جمهور ارائه دهد. آبرامز به ABC News گفت: "بایدن باید پیامی بفرستد، اما او همچنان نمی خواهد تنش ها را تشدید کند... در حال حاضر، بحث و چالش سختی بین پنتاگون، سنتکام و کاخ سفید در جریان است."

برخی از جمهوری خواهان که منتقد سرسخت بایدن هستند، استراتژی او در خاورمیانه را زیر سوال برده و از او خواسته اند که به ایران حمله مستقیم کند. با این حال، مقامات امنیتی آمریکا در گفتگو با ABC News این مساله را تایید نکردند و نگفتند که محل دقیق حملات آمریکا کجا بوده و میزان و وسعت آن چگونه است.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای که اخیرا صادر کرد، گفت: «ما برای حفاظت از منافع و امنیت ملی خود به بازدارندگی نیاز داریم.» او گفت که ارتش "هر کاری از دستش بر آید برای محافظت از نیروهای خود" انجام می دهد. با این حال، رئیس ستاد مشترک ارتش تاکید کرده که ایالات متحده خواهان "درگیری گسترده تر" در منطقه نیست و او معتقد است ایران نیز خواهان جنگ با ایالات متحده نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی