قمار نتانیاهو در غزه


قمار نتانیاهو در غزه

اعضای کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی با وجود اختلافات سطحی، در زمینه صدور بحران و واردکردن آمریکا به درگیری با محور مقاومت اشتراک نظر دارند. تل‌آویو قصد دارد با کشاندن پای سنتکام به نبرد مستقیم با تهران و اعضای مقاومت، اعتبار و بازدارندگی ازدست‌رفته خود را بار دیگر احیا کند.

قمار نتانیاهو در غزه

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ فرسایشی شدن روند جنگ غزه سبب افزایش احتمال گسترش دامنه تنش‌ها در نقاط مختلف منطقه غرب آسیا شده است. پس از حمله مستقیم ائتلاف دریایی آمریکا به انصارالله در محدوده دریای سرخ، سطح درگیری‌ها میان مقاومت عراق و سوریه و پایگاه‌های سنتکام به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.


در حمله پهپادی به «برج 22» در نزدیکی پایگاه التنف دست کم سه نیروی آمریکایی کشته و 34 نفر دیگر زخمی شدند. این حمله بی‌سابقه در حالی اتفاق افتاد که در جریان 178 حمله پیشین مقاومت عراق به پایگاه‌های سنتکام در منطقه خسارت جدی به منافع آمریکا در منطقه وارد نشده بود.

اگر قرار باشد تل‌آویو و واشنگتن به راحتی از خطوط قرمز مقاومت عبور کنند، آنگاه نیروها و پایگاه‌های آمریکا در هیچ نقطه‌ای از منطقه در امان نخواهند بود


با کشته شدن نیروهای ارتش آمریکا احتمال دارد پنتاگون گزینه‌های جدیدی در اختیار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای پاسخ به محور مقاومت قرار دهد. افزایش سطح پاسخ به آمریکا می‌تواند زمینه تشدید تنش‌ها در منطقه و حتی برخورد مستقیم تهران و واشنگتن را افزایش دهد؛ هرچند دو طرف تلاش می کنند از این موضوع دوری کنند.


تنها ساعاتی پس از حمله نیروهای آمریکا در مرز سوریه- اردن، گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا خواهان پاسخ مستقیم به تهران شدند. این اقدام در حالی از سوی سناتورهای نومحافظه‌کار مطرح شد که در سه ماه اخیر پایگاه‌های سنتکام در وضعیت دفاعی در برابر امواج حملات مقاومت قرار داشتند. برخی تحلیلگران معتقدند، مقاومت با انتخاب این پایگاه در نزدیکی مرز اردن و وارد کردن ضربه به ارتش آمریکا قصد دارد پیام جدیدی در زمینه تداوم جنگ در غزه و یمن، افزایش تنش‌ها در جبهه شمالی و کمپین ترور رژیم صهیونیستی علیه چهره‌های کلیدی مقاومت ارسال کند.


اگر قرار باشد تل‌آویو و واشنگتن به راحتی از خطوط قرمز مقاومت عبور کنند، آنگاه نیروها و پایگاه‌های آمریکا در هیچ نقطه‌ای از منطقه در امان نخواهند بود. در این صحنه هرگونه اقدام از سوی یکی از طرف های منازعه می‌تواند سبب افزایش پلکانی تنش شود. آسیب چنین روندی آن است که یک محاسبه اشتباه از سوی واشنگتن می‌تواند منطقه را وارد مرحله‌ای غیرقابل بازگشت کند. در صورت تحقق این سناریو تنها برنده میدان تل‌آویو خواهد بود.


با اوج گیری رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا افزایش تنش‌ها در غرب آسیا به پاشه آشیل دولت بایدن در برابر رقبای جمهوری خواه تبدیل شده است. در حالی که تیم سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا پیش از حمله هفتم اکتبر به دنبال عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و پادشاهی سعودی به عنوان دستاوردی برجسته در حوزه سیاست خارجی بود؛ حال برای جلب رضایت لابی صهیونیستی، پاسخ به فشار شرکت‌های بزرگ و کاهش مطالبات افکار عمومی آمریکا مجبور است سطح پاسخ به تهدیدات در محدوده دریای سرخ را مشخص کند.


هرگونه درگیری میان تهران و واشنگتن ممکن است از وضعیت کنترل شده خارج و به بحرانی فراگیر بدل شود. وقوع جنگ تمام عیار در منطقه می‌تواند به معنای کاهش شانس بایدن برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری باشد.


بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران برجسته حوزه بین‌الملل در حال گمانه زنی در زمینه چگونگی پاسخ احتمالی آمریکا در واکنش به کشته شدن نیروهای این کشور در نزدیکی پایگاه التنف هستند. برخی معتقدند بایدن برای حفظ اعتبار خود در فضای داخلی آمریکا و احیای بازدارندگی خدشه دار شده در برابر مقاومت ممکن است این بار جایی را به صورت مستقیم در داخل خاک ایران هدف قرار دهد یا آنکه چهره برجسته نظامی ای ترور کند. حتی امکان دارد منافع ایران (مانند ناوها یا پایگاه‌های مستشاری) مورد حمله آمریکا قرار بگیرند.

بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران برجسته حوزه بین‌الملل در حال گمانه زنی در زمینه چگونگی پاسخ احتمالی آمریکا در واکنش به کشته شدن نیروهای این کشور در نزدیکی پایگاه التنف هستند


گروهی دیگر با تأکید بر خط مشی اساسی دولت بایدن برای پرهیز از افزایش تنش‌ها در غرب آسیا مدعی‌اند احتمالاً دامنه پاسخ آمریکا از محدوده عراق- سوریه- یمن فراتر نخواهد رفت. در صورت تحقق این سناریو هدف قرار گرفتن پایگاه فرماندهی، سایت‌های موشکی- پهپادی یا ترور فرماندهان ارشد مقاومت در صدر لیست گزینه‌های پیشنهادی دولت آمریکا خواهد بود.


با توجه به روند مذاکرات آتش‌بس، سناریوی جدی آن است که دولت آمریکا با وارد کردن برخی ضربات محدود، پاسخ اصلی به این حمله را به زمان و مکان دیگری موکول کند.


بهره سخن

در حالی که بازیگران فعال در میدان به همراه ناظران منطقه‌ای- بین‌المللی منتظر سرانجام درگیری‌ها در دریای سرخ هستند، ارتش رژیم صهیونیستی با تمرکز نیروهای زرهی، هوایی و ویژه خود در مرزهای شمال لبنان، احتمال وقوع جنگ گسترده در جبهه شمالی را بیش از پیش افزایش داده است.


اعضای کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی با وجود اختلافات سطحی، در زمینه صدور بحران و وارد کردن آمریکا به درگیری‌ با محور مقاومت اشتراک نظر دارند. تل‌آویو قصد دارد با کشاندن پای سنتکام به نبرد مستقیم با تهران و اعضای مقاومت، اعتبار و بازدارندگی از دست رفته خود را بار دیگر احیا کند.


در چنین شرایطی اگر واشنگتن خواهان گسترده تر شدن میدان نبرد در غرب آسیا نیست، باید همراه سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به سمت تصویب قطعنامه پایان جنگ و تشدید فشارها بر تل‌آویو حرکت کند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


افزایش موقعیت خرید نشان دهنده اوج بیت کوین