ادعای اخیر ترکیه درباره برف بیشتر غیرعلمی است


ادعای اخیر ترکیه درباره برف بیشتر  غیرعلمی است

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: در اظهاراتی که به‌تازگی درباره بارش برف در ترکیه شده است، کمتر به مسائل علمی توجه شده و بیشتر مسائل بدون پشتوانه علمی مورد توجه بوده است.

"مجید فخری" در مراسم اختتامیه هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم تهران در سالن همایش های کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: بر اساس مطالعات مختلف بین المللی حدود ۱۰ مخاطره به عنوان چالش اصلی بشر در دهه های آینده معرفی شده است که به صورت مشترک در اینها موضوع تغییر اقلیم، جابه‌جایی جمعیت، کم آبی و تغییرات ژئوپلیتیک به عنوان چالش های اصلی بشر در دهه های آینده عنوان شده اند.

​وی افزود: این موضوع تضاد منافع کشورها در کنترل آلاینده ها و در سطوح ملی و فرو ملی تضاد منافع سازمان ها را در پی دارد که این تضاد اجازه نمی دهد به زودی این کنترل انجام شده و سازگاری با جغرافیا شکل بگیرد یا ما درک درستی به زمین برای توجه به این میراث الهی داشته باشیم.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ادامه‌داد: پس به نوعی امروز موضوع حکمرانی جغرافیا در همه ابعاد مطرح می شود که ما با این جغرافیا در آینده چطور برخورد کنیم؟

فخری اضافه‌کرد: در واقع مفهوم حکمرانی جغرافیا قوانین و مقررات درست، همکاری بین سازمانی پیشرفته و درک و همکاری مردم است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تصریح کرد: تغییر اقلیم و مخاطرات ناشی از آن چالشی است که از روند های معمول تبعیت نمی کند و بشر را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی گفت: اصلی که همه به آن اعتقاد دارند این است که اظهار نظر علمی با قطعیت قابل قبول در مورد اقلیم یا هر پدیده جغرافیایی نیاز به علم، ابزار سنجش و پردازش، داده برداری مستمر و طولانی مدت دارد و اینها موضوعاتی است که در کشور ما باید به صورت جدی و پایه‌ای به آن بپردازیم.

فخری افزود: اظهاراتی که به‌تازگی و از پاییز تاکنون درباره بارندگی ها، تغییرات آب و هوایی و بارش برف در ترکیه و مقایسه آن با ایران پیش آمده، گاها کمتر به مسائل علمی توجه شده و بیشتر مسائل بدون پشتوانه علمی آمده است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اضافه‌کرد: راهکاراین موضوع، تامین داده به موقع و دقیق برای پایش تغییرات جغرافیایی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت نیروهای مسلح درباره دستکاری در اقلیم، از حدود ۱۰ سال پیش ماموریتی به سازمان های جغرافیایی محول شد تا این موضوع را پایش و بررسی کند.

فخری گفت: همکارانم در ۱۰ سال اخیر پارامترهای مختلفی که در این موضوع دخالت دارند را بررسی کردند که در سطح زمین، جو پایین، جو میانی و جو بالا نیاز به چه سنسورها و پردازشگر هایی وجود دارد تا حرف علمی زده شود و از گمانه زنی های غیر کارشناسی پرهیز کنیم.

ادعای اخیر ترکیه درباره برف بیشتر  غیرعلمی است

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح افزود: از سال ۸۱ به بعد موضوع تفسیر تصاویر ماهواره و پایش سرزمین را با این تصاویر شروع کردیم و رصدخانه ژئوفیزیک را بنیان گذاشتیم که تا کنون چهار سامانه از آن در حال بهره‌برداری است.

وی در بخش دیگری عنوان کرد: اطلس ملی مخاطرات طبیعی با کمک سازمان مدیریت بحران در حال تهیه است تا هشت مخاطره اصلی کشور را در این سامانه به صورت یکپارچه پردازش شود.

فخری ادامه داد: این سامانه که داده های هواشناسی و اقلیم شناسی در آن نقش زیادی دارد، به تصمیم سازی برای دستگاه های مختلف به ویژه سازمان مدیریت بحران کمک می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان