قلب جشنواره با همکاری و تعامل رسانه ، هرگز از تپش نخواهد ایستاد  


دیباچه -زهرا فرود: سینمای ایران در حالی چهل و دومین فجر خود را با شعار اخلاق مداری به جشن خواهد نشست که در آئین افتتاحیه ضمن تقدیر و تجلیل از ۴هنرمند در عرصه های مختلف هنری، زنگ سیمرغ دانش آموزی را به صدا در خواهد آورد. « مجتبی امینی »...

دیباچه -زهرا فرود: سینمای ایران در حالی چهل و دومین فجر خود را با شعار اخلاق مداری به جشن خواهد نشست که در آئین افتتاحیه ضمن تقدیر و تجلیل از ۴هنرمند در عرصه های مختلف هنری، زنگ سیمرغ دانش آموزی را به صدا در خواهد آورد.

« مجتبی امینی » دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر در آخرین نشست خبری خود در محل موزه سینما و پیش از برگزاری ماراتن دوره چهل و دوم در حضور اهالی رسانه گفت: علی رغم اینکه در سالهای اخیر، فجر سینمای کشور فارغ از مراسم افتتاحیه کار خود را آغاز می کرد، امسال در چهل و دومین رویداد فرهنگی هنری خود با برگزاری آئین افتتاحیه، به طور منسجم در تالار وحدت و با تقدیر از ۴هنرمند پیشکسوت برپایی جشن خود را کلید می زند؛ همچنین از آنجا که این دوره از جشنواره یک فیلم در ژانر کودک و نوجوان و ۴ اثر در قالب انیمیشن داریم، در روز افتتاحیه زنگ سیمرغ دانش آموزی را به صدا در خواهیم آورد . امینی معتقد است:قلب جشنواره با همکاری و تعامل رسانه ها هرگز از تپش باز نخواهد ایستاد.

قلب جشنواره با همکاری و تعامل رسانه ، هرگز از تپش نخواهد ایستاد
 

در ابتدای این نشست، پوسترهای بخش بین الملل، جلوگاه شرق، مسابقات آسیایی کشورهای اسلامی، سینمای سعادت، جاده کمربند، پوستر فلسطین با عنوان «روح و دم»، بازار بین ‌الملل، نگاه نو، با طراحی حمیدرضا بیدقی رونمایی شد.

سپس مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با بیان اینکه وارد فصل جدیدی از جشنواره فیلم فجر شدیم، گفت: امسال شاکریم که جشنواره ی پرشور و پر رونقی را به واسطه آثار زیبایی که فیلمسازان ما تولید و خلق کردند، داریم.

امسال جشنواره شلوغی است و باپ توجه به تقاضای بالای حضور فیلمسازان هیات انتخاب کار سختی داشتیم و حدود ۱۰۶اثر به دبیرخانه رسید و بازبینی شد. همچنین به واسطه احترام به همه اهالی سینما، پیرو تولید حجم زیادی از فیلم‌اولی ها که ۵۱ فیلم‌اولی متقاضی حضور بودند، بخش فیلم‌های اول به جشنواره اضافه شد و میزبان ۱۲ اثر هستیم و در کنار آن جشنواره با ۴ اثر پویانمایی کار خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: امسال اتقاق خوب این است که آثار در اقلیم‌های مختلف کشور ساخته شده‌اند و با مجموعه فیلم ها از جغرافیا و حوزه‌های و با مضامین مختلف روبرو هستیم. همچنین در حوزه اجتماعی، کودک و نوجوان، طنز، دفاع مقدس، فیلم های خوبی داریم‌.

قلب جشنواره با همکاری و تعامل رسانه ، هرگز از تپش نخواهد ایستاد
 

امینی اعلام کرد: امسال کار هیئت داوران مانند هیئت انتخاب سخت خواهد بود، زیرا فیلم خوب زیاد داریم‌ و فیلم های سینمای مردمی از ساعت ۱۶ اکران می‌شوند.

دبیر این دوره از جشنواره گفت: با توجه به فیلم‌هایی که داشتیم در حوزه پویانمایی با آموزش و پرورش هماهنگ شده تا پس از بررسی های نهایی، تعداد ۵ فیلم را صبح ها نمایش دهیم و در خدمت دانش آموزان باشیم.همچنین امسال مهمانان ویژه این دوره از جشنواره دانش آموزان هستند و بستر اردوهای دانش آموزی را شکل خواهیم داد.

وی با بیان اینکه جشنواره فجر یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی سالگرد انقلاب اسلامی است، افزود: باید شرایطی فراهم شود که همه بتوانند از آن بهره ببرند و به همین بهانه ببینده فیلم ها باشند؛ پس نابینایان و ناشنوایان عزیز هم می توانند در سینماهای مختلف حضور پیدا کنند و بیننده فیلم‌های جشنواره فجر باشند.

امینی درباره مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نیز توضیح داد: جشنواره چند سال افتتاحیه نداشت و باتوجه به همدلی که بین مخاطبان سینما و خانواده سینمای وجود دارد، امسال با یک افتتاحیه منسجم در تالار وحدت جشنواره را شروع می کنیم و بزرگداشت خواهیم داشت.

همچنین در افتتاحیه امسال شاهد بزرگداشت ۴ پیشکسوت از جمله محمد‌رضا علی‌قلی، پرویز شیخ‌طادی در حوزه کارگردانی و خانم فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب در حوزه بازیگری هستیم.

دبیر این دوره از جشنواره اعلام کرد: ما سعی کردیم موضوعات مختلفی را امسال در دستور کار قرار دهیم که همه تکیه بر موضوع احترام بر اهالی سینما و پیشکسوتان است؛ به همین دلیل شعار ما در سال گذشته و امسال بر پایه اخلاق مداری است‌.

وی بیان کرد: در جریانیم که دوستان ما در خانواده سینما، شبانه روز و در شرایط سخت زحمت می‌کشند و می‌جنگند تا آثار سینمایی خلق کنند و به زمان جشنواره سینمای ایران برسانند و اگر شرایط پخش برای صنوف در شرایط مختلف میسر نشود، ممکن است دلخوری پیش آید.

به همین دلیل ما امسال موضوع بلیت را کنار گذاشتیم و با برنامه ریزی مدیریت خانه سینما مجموعه ای در اختیار اهالی خانه سینما قرار گرفت و اهالی خانه سینما با ثبت نام و دریافت کارت می توانند مانند اهالی رسانه فیلم‌ها را با آرامش و احترام تماشا کنند. همین کار هم برای چهار صنف تهیه کنندگان شکل گرفت.

دبیر این دوره از جشنواره افزود: دو بخش نیز به جشنواره امسال اضافه شده است. با توجه به ظلم رژیم صهیونیستی، وظیفه جشنواره این بوده که در مقابل این ظلم برنامه ریزی کند و امسال بخش فلسطین روح و دم به صورت غیر‌قابتی برگزار می‌شود.

امینی با اشاره به بخش بین‌ الملل نیز بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه و تجربه پارسال، شکر خدا امسال ۷۸ کشور متقاضی حضور در جشنواره شدند و ۶۲۱ اثر ثبت نام کردند و مشاوران ما در انتخاب آثار حدود ۳ ماه درگیر انتخاب اولیه بودند. همچنین دو بخش رقابتی داریم که یکی سینمای سعادت و یکی جلوه‌گاه فجر و بخش جشنواره جشنواره ها است.

وی ادامه داد: بخش پنجم بین‌الملل نیز بخش کمربند جاده و مربوط به اتحادیه انجمن جاده ابریشم شانگ‌های است که ما هم عضو آن شده ایم و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود. هم از صاحبان آثار و هم از نخبگان جهانی که از ۱۶ بهمن ماه حضور خواهند داشت و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود.

پرسش و پاسخ اصحاب رسانه بخش دیگری از این مراسم بود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر عروسکی الیزابت داعشی پایتخت / نیلوفر رجایی فر چه بود و چه شد ! + عکس ها