نقشه چین برای به زانو درآوردن آمریکای تحت رهبری ترامپ/ آیا رویای «شی» تعبیر می شود؟


نقشه چین برای به زانو درآوردن آمریکای تحت رهبری ترامپ/ آیا رویای «شی» تعبیر می شود؟

اقتصادنیوز: چین با تکیه بر نظم چندجانبه بر مشارکت کشورهای در حال توسعه در فغل و انفعال های جهانی تاکید دارد؛ رویکردی که جهان جنوب از آن استقبال می کند. در شرایطی که گروهی براین باورند که شی با تکیه بر این رویکرد خود را برای تسلیم کردن آمریکای ترامپ آماده می کند، گروهی دیگر از اقتصاد شکننده پکن می گویند و آن را پاشنه آشیل این بازیگر قلمداد می کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که جنگ در اوکراین در مسیر بن بست یخ زده می لغزد و تحولات خاورمیانه جهان را ترسانده، رهبران حزب کمونیست مطمئن هستند که می دانند چگونه چنین بحران هایی را حل کرده و ساختار بین المللی را با خود هم صدا کنند. چین به منافع متوازن و توسعه اقتصادی باور دارد و با انکار ارزش‌های جهانی آنها را ترفندی برای انگ زدن به تمدن‌های غیر غربی می‌داند.طبق گفته‌های دیپلمات‌های ارشد شی، رویدادهای جاری این واقع‌گرایی سرد را تایید می‌کنند. آنها ادعا می کنند که چین عملگرا و قابل پیش بینی، آنچه برای برقراری صلح لازم است را درک کرده و در جهان در حال توسعه دارای احترام است. رویکرد این گروه در تضاد با رویکرد دولت‌های غربی است؛ بازیگرانی که در باب رعایت اصول اخلاقی غوغا می‌کنند، سپس کشورهای فقیر را مجبور می‌کنند تا بهای آن را بپردازند، زیرا درگیری‌ها میلیون‌ها نفر را از خانه‌هایشان می‌رانند یا تحریم‌ها باعث افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت می‌شوند.

مقدمه چینی برای پایان بازی ترامپ

به نظر می رسد آمریکا، رقیب چین بیش از پیش تحت وسوسه انزواگرایی قرار گرفته است. علاوه بر این، وحدت غرب به شدت با حمایت دولت آمریکا از اسرائیل در جنگ با حماس به آزمون گذاشته شده و با بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید از بین خواهد رفت.آنگونه که اکونومیست نوشته، اخیراً تسلط ژئوپلیتیک چین به نمایش گذاشته شده است. ماه دسامبر، شی در یک کنفرانس حزبی در باب مسائل خارجی سخنرانی کرد. این سخنرانی نشان داد که چگونه شی با تکیه بر دیپلماسی مورد تایید خود مسیر درستی را برای جهانی "عمقاً در حال تغییر" ترسیم می کند. به گفته وانگ، شی توسط "عقل سیاسی خارق العاده" و توانایی اش به عنوان رهبر یک حزب مارکسیست در شناسایی نیروهای تاریخی هدایت می شود. وانگ از چین به عنوان ترویج کننده "امنیت جهانی" یاد می کند. این رمزی برای مخالفت با ائتلاف‌های دفاعی تحت رهبری آمریکا مانند ناتو است (زیرا از نظر چین، ائتلاف‌ها امنیت اعضا را نسبت به غیرعضوها بیشتر می‌کند و جهان را بی‌ثبات می‌کند). «چندجانبه گرایی واقعی» اصطلاحی است برای نظم جهانی ترجیحی چین، که در آن پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، یعنی آمریکا، بریتانیا، چین، فرانسه و روسیه باید با تمام مداخلات جامعه بین المللی موافقت کنند.

نقشه چین برای به زانو درآوردن آمریکای تحت رهبری ترامپ/ آیا رویای «شی» تعبیر می شود؟

وانگ بر این باور است که اکثریت بزرگی از کشورها از درخواست‌های شی برای «دنیای چندقطبی برابر و منظم و جهانی‌سازی اقتصادی همه‌جانبه سودمند و فراگیر» استقبال می‌کنند. به عنوان یک دیپلمات مستقر در پکن، این لقمه جویدنی حمله پیشگیرانه به دولت دوم ترامپ است. پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، چین خود را به عنوان قهرمان برابری و نظم در مقابل خودخواهی و هرج و مرج آمریکا اول به جهان معرفی می کند. این کشور همچنین خود را به عنوان حامی تجارت آزاد نشان می دهد که مصمم به مبارزه با موانع تجاری ترامپ و کنترل صادرات است.شاهدان عینی گزارش می‌دهند که در نشست‌های اخیر سران با رهبران خارجی، شی اعتماد به نفس مردی را که معتقد است سرنوشت با اوست، نشان داده است. در یکی از نشست ها، او بحران دهه 1960 را به یاد آورد، زمانی که کارشناسان شوروی چین دوره مائو را ترک کردند و دانش خود (از جمله تخصص هسته ای) را با خود بردند. شی گفت که این یک "فرصت" بود. چرا که چین ناچار شد تا صنایع خود را بسازد. او پیش بینی کرد که محدودیت صادرات آمریکا به همین دلیل فرصتی خواهد بود.

نقشه چین برای به زانو درآوردن آمریکای تحت رهبری ترامپ/ آیا رویای «شی» تعبیر می شود؟

پاشنه آشیل پکن

از زمانی که روسیه برای اولین بار در سال 2022 به اوکراین حمله کرد، مقامات چینی اتحاد غرب برای حراست از اوکراین را به سخره گرفتند. اکنون، ناظران می گویند علیرغم عدم اعتماد چین به پوتین، این کشور به دنبال این بوده تا «نشانگری بگذارد» که غرب نتواند بدون محدودیت منافع خود را دنبال کند.در خاورمیانه، چین به دلیل تأکید بر تجارت و امنیت و رویکردش که به هر دولت اجازه می دهد راه مستقل خود را برای رفاه جستجو کند، «واسطه ای قابل اعتماد» است. وانگ این «رویکرد چینی» را با رویکرد بازیگران خودخواه (منظور او آمریکاست) که به «قدرت مطلق بودن زور» اعتقاد دارند، مقایسه می‌کند.

نقشه چین برای به زانو درآوردن آمریکای تحت رهبری ترامپ/ آیا رویای «شی» تعبیر می شود؟

برای ترس از نظم غیر لیبرالی و مبتنی بر منافع که شی به دنبال آن است، دلایل زیادی وجود دارد. این امر به سیاستمدارانی مانند پوتین معافیت برای نقض امنیت همسایگانش را ارائه می دهد. چین، از این جهت، جاه طلبی های منطقه ای بی ثبات کننده خود را دارد. اما یک اقتصاد کند ممکن است محدودیت های خود را تحمیل کند. شی در اولین کنفرانس کاری خود در امور خارجی به عنوان رئیس حزب، در سال 2014، به صراحت موفقیت دیپلماتیک در خارج از کشور را با اهداف بلندپروازانه برای رشد تولید ناخالص داخلی چین و افزایش درآمد در داخل مرتبط کرد. در گزارش های آخرین کنفرانس در مورد امور خارجی، هیچ وعده اقتصادی ذکر نشده است.

در طول همه‌گیری کووید-19، شی از مقامات خواست این روند را درک کنند که «شرق در حال قدرت یافتن است در حالی که غرب رو به افول». این عبارت هنوز کاربرد دارد. پیپلز دیلی، سخنگوی رسمی حزب، در 18 ژانویه بدان استناد کرد. اما واقعیت این است که امروزچین با مشکلات اقتصادی روبرو است. حال سوال این است که آیا شی می‌تواند با بهره‌گیری از انزوای آمریکا، با اقتصادی شکننده، جهان را مغلوب کند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 15 اردیبهشت + دانلود غزل حافظ