دست کوتاه آتش‌نشانی در بررسی ایمنی ساختمان‌ها/ کامپوزیت آتش را گسترش می‌دهد


دست کوتاه آتش‌نشانی در بررسی ایمنی ساختمان‌ها/ کامپوزیت آتش را گسترش می‌دهد

معاون سابق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران معتقد است که دست آتش نشانی برای تائیدیه ایمنی ساختمان‌ها کوتاه است چرا که حتی این سازمان برای ورود به ساختمان‌ها و بررسی وضعیت ایمنی نیز مجوز ندارد.

معاون سابق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران معتقد است که دست آتش نشانی برای تائیدیه ایمنی ساختمان‌ها کوتاه است چرا که حتی این سازمان برای ورود به ساختمان‌ها و بررسی وضعیت ایمنی نیز مجوز ندارد.

محمود قدیری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی که عصر پنجشنبه رخ داد، گفت: متاسفانه سازمان آتش‌نشانی از نظر قانونی جایگاهی ندارد که بتواند مالکان ساختمان‌های ناامین را ملزم به رفع مشکلات ایمنی ساختمان‌ها کند، از این رو همین مساله پیش می‌آید که پنج بار نسبت به ایمنی بیمارستانی به بزرگی بیمارستان گاندی هشدار داده، اما توجهی به آن نشده است. واقعیت این است که سازمان آتش‌نشانی در جایگاه کارشناسی تنها می‌تواند به ارائه نظرات کارشناسی خود پرداخته و پس از بررسی‌های اولیه و سپس حل مشکلات ایمنی تائیدیه ایمنی را صادر کند.

این کارشناس ارشد ایمنی و حریق ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی براساس دستورالعمل‌ها به وظایف خود عمل می‌کند و حتی شاهد هستیم که برای یک ساختمان بارها اخطار و هشدار ارسال می‌شود اما کاری از پیش نمی‌رود زیرا در قوانین ما نقص‌هایی وجود دارد. متاسفانه سازمان آتش نشانی بدون حکم قضایی نمی‌تواند با مالکان ساختمان‌های ناایمن برخورد کند که این مسئله بسیار زمان‌بر است اما اگر قوانین اصلاح شود و این سازمان بتواند راسا این مراکز را پلمب کند دیگر شاهد حوادث در این ساختمان‌ها نخواهیم بود.

آتش‌نشانی باید امکان پلمب ساختمان‌های نا ایمن را داشته باشد

قدیری اظهارکرد: در برخی از کشورها نیز آتش‌نشانی در قانون اجازه دارد مستقلا مراکز نا ایمن را پلمب کند و پلیس نیز این حکم آتش‌نشانی را خواهد پذیرفت. همچنین این مسئله فقط در مورد مراکز و ساختمان‌های شخصی صدق نمی‌کند و آتش‌نشانی در این کشورها می‌تواند حتی مراکز بزرگ و مهم دولتی را نیز به علت نقص قوانین ایمنی ساختمان ها مورد بررسی قرار داده یا تعطیل کند. این شرایط باید در کشور ما نیز اجرا شود.

معاون پیشگیری سابق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تاکید کرد: این ضعف قانونی در کشور ماست که تنها به بردن کارشناس به محل اشاره دارد و متاسفانه اگر مالک در جهت رفع نواقص اقدامی نکند اقدامات آتش‌نشانی اثربخش نیست.

قدیری درباره مهم‌ترین مشکل کارشناسان آتش‌نشانی در بازدید از این اماکن نیز اظهار کرد: همچنین بر اساس قانون، کارشناسان شهرداری می‌توانند وارد املاک شوند اما آتش‌نشانی چنین اجازه‌ای ندارد و باید به کارشناسان اذن ورود به ساختمان ها و مراکز را بدهند و در غیر این‌صورت افراد حتی برای بررسی نیز نمی‌توانند وارد مراکز شوند.

وی در پاسخ به این سوال که با این وجود امکان بیشتر شدن آمار ساختمان های ناایمن وجود دارد، یا خیر نیز گفت: بله این احتمال وجود دارد، چرا که برخی مالکان اصلا اجازه ورود و بررسی را به کارشناسان نمی‌دهند. معمولا مالکان پاساژها و مراکز بزرگ یا ساختمان‌های مسکونی با اینکه اخطارهای بسیاری دریافت می‌کنند اما باز هم از ورود کارشناسان آتش‌نشانی جلوگیری کرده یا تمامی قسمت‌ها را به آنها نشان نمی‌دهند.

این کارشناس ارشد ایمنی ادامه داد: شهرداری تهران در یک سال اخیر خیلی جدی به این مسئله ورود کرده و کارشناسی و تعمیر مراکزی همچون بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در اولویت قرار گرفته است و وزارت بهداشت در این زمینه همکاری‌های لازم را دارد اما هنوز راه زیادی در پیش است.همچنین به نظر می‌رسد وزارت بهداشت در راستای انجام این عمل مهم یعنی ایمن کردن مراکز تحت نظر خود، دریافت وام یا سایر امکانات مالی مراکز را منوط به رعایت نکات ایمنی کرده است. این روال باید متمرکز شده و استمرار داشته باشد زیرا در برخی موارد به عنوان مثال مخازن آبی خالی می‌شود یا چراغ ها خراب می شوند که این مسائل هرساله باید مورد برسی مجدد قرار گیرد و بررسی ها تداوم داشته باشد.

وی درباره قوانین ساخت ساختمان‌های جدید گفت: ساختمان های قدیمی باید برای دریافت تاییدیه مورد بررسی قرار گیرند اما مهندسان و ناظران ساختمان هایی که در حال ساخت هستند باید تمامی قوانین را رعایت کرده و به مقاوم سازی ساختمان‌ها دربرابر آتش توجه ویژه‌ای داشته باشند. در حال حاضر خلاء قانونی در این زمینه داریم و این خلاء پر نشده و همکاران تلاش می کنند با همین وضع موجود ایمن سازی را انجام بدهند. اما اگر قانون اصلاح شده و جوانب مختلف درنظر گرفته شود؛ شرایط ایمنی ساختمان‌ها بسیار مطلوب تر می‌شود.

کامپوزیت سوختنی است و باعث گسترش آتش

قدیری درباره استفاده از کامپوزیت در نمای ساختمان‌ها نیز گفت: نمای ساختمان‌ها باید از مواد غیراشتعال و در واقع غیر سوختنی باشد زیرا آتش که چیزی جز هوا و باد داغ نیست؛ رشد عمودی دارد و از آنجا که ساختمان‌ها نیز حالت عمودی دارند اگر نماها سوختنی باشد شعله‌های آتش می‌توانند سریعا خود را به طبقات بالاتر رسانده و و گسترش پیدا کنند.

وی ادامه داد: اگر در پشت شیشه‌ها مواد سوختنی دیگری نیز وجود داشته باشد آتش به داخل ساختمان‌ها نیز کشیده می‌شود همانطور که این اتفاق در پلاسکو رخ داد. در آن حادثه تلخ حریق از طریق نمای ساختمان رشد کرد و به داخل ساختمان نیز کشیده شد. بنابراین نما نقش بسیار مهمی در حریق دارد. پس نمای ساختمان باید از سنگ و آجر باشد و حتی اگر از فلز نیز استفاده شد از نوع غیرقابل اشتعال باشد و اصول ایمنی باید رعایت شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی