سندرز: آمریکا در کابوس غزه شریک اسرائیل است


سندرز: آمریکا در کابوس غزه شریک اسرائیل است

سناتور ارشد آمریکایی می‌گوید که دولت بایدن برای پایان دادن به جنگ غزه باید به رژیم صهیونیستی بفهماند که دیگر از آن حمایت نمی‌کند.

سندرز: آمریکا در کابوس غزه شریک اسرائیل است

به گزارش راهبرد معاصر. «برنی سندرز» سناتور ارشد آمریکایی در بیانیه‌ای در رابطه با جنگ غزه عنوان کرده که ایالات متحده آمریکا باید به نتانیاهو بفهماند که حتی یک دلار هم برای حمایت از جنگ غیر انسانی و غیرقانونی وی هزینه نخواهد کرد.

به گزارش «گاردین» سندرز در جریان یک موضع‌گیری انتقاد آمیز دیگری نسبت به حمایت های آمریکا از حملات رژیم صهیونیستی عنوان کرده است: «بسیاری از ما با وحشت شاهد فاجعه انسانی شدیدی هستیم که در غزه رخ می‌دهد. متاسفانه بسیاری از همکاران من در مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده این واقعیت را نادیده گرفته‌ و از مسوولیت‌هایی که در کنگره دارند، فرار می‌کنند.

بیاید واضح‌تر صحبت کنیم. آنچه که در غزه اتفاق می‌افتد تنها یک تراژدی ناگوار نیست که هزاران مایل دورتر از سواحل ما رخ می‌دهد. ایالات متحده سالانه ۳.۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی می‌کند و اکنون همه بمب‌ها و تجهیزات نظامی که بری ویران کردن غزه استفاده می‌شود، همگی ساخت آمریکا هستند.

به عبارت دیگر همه ما در اتفاقاتی که در حال رخ دادن در غزه است، شریک هستیم و آنچه در حال رخ دادن است، غیرقابل بیان است.

من و همکارانم در روزهای اخیر با سازمان ملل متحد، برنامه جهانی غذا و سایر سازمان‌های بشردوستانه‌ای که برای مقابله با فاجعه غزه تلاش می‌کنند، صحبت کرده‌ایم. نتیجه نهایی صحبت‌های ما این بوده است که هفته‌های آینده می‌تواند به معنای واقعی روزهای سرنوشت سازی را برای ده‌ها هزاران نفر در غزه رقم بزند.

اگر به زودی شاهد بهبود چشمگیر دسترسی های بشردوستانه نباشیم، تعداد بی شماری از مردم بی گناه از جمله هزاران کودک ممکن است بر اثر بی‌آبی، اسهال، بیماری‌های قابل پیشگیری و گرسنگی بمیرند. در همین راستا سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که حتی تعداد مرگ و میرهای ناشی از بیماری و گرسنگی می‌تواند از تعداد بسیار بالای کشته شدگان در جنگ تاکنون هم فراتر رود.

بگذارید واضح بگویم: این یک بلای طبیعی نیست بلکه یک بحران ساخته دست بشر است که نتیجه انتخاب‌های مستقیم رهبران سیاسی است نه فقط «بنیامین نتانیاهو»، رهبر دولت راست گرای افراطی رژیم صهیونیستی. اسرائیل حق جنگیدن علیه کل مردم فلسطین را نداشته و ندارد و این دقیقا همان چیزی است که اکنون در غزه در حال رخ دادن است.

بیش از ۲ هزار فلسطینی در این جنگ کشته و ۶۲ هزار تن دیگر هم زخمی شده‌اند که ۷۰ درصد آنها زنان و کودکان هستند. گفته می‌شود، هزاران نفر دیگر هم زیر آوار محبوس شده‌اند و حداقل ۱۵۲ امدادگر سازمان ملل هم تاکنون کشته شده‌اند که تعدادشان بیشتر از هر جنگ دیگری است.

باور کردنی نیست که حدود ۱.۷ میلیون نفر از خانه‌های خود بیرون انداخته شده‌اند. این جمعیت نزدیک به ۸۰ درصد از جمعیت غزه را تشکیل می‌دهند. همه اینها افرادی هستند که نه آب، نه غذایی برای خوردن و نه حتی سوخت و تجهیزات پزشکی کافی برای درمان دارند و نمی دانند آینده چه خواهد شد.

حدود ۷۰ درصد از واحدهای مسکونی در غزه یا آسیب دیده یا تخریب شده‌اند. بسیاری از زیرساخت‌های حیاتی غزه از جمله چاه‌های آب، نانوایی‌ها، نیروگاه‌ها و تاسیسات تصفیه فاضلاب هم از کار افتاده‌اند. دسترسی به آب آشامیدنی بسیار کم است و آن مقداری هم که در دسترس است اغلب آب آلوده است.

اکنون چند ماه است که کودکان غزه در جنوب این منطقه با ۱.۵ تا ۲ لیتر آب در روز زنده می‌مانند که بسیار کمتر از میزان مورد نیاز بدنشان است. عدم دسترسی به آب تمیز منجر به افزایش بیماری‌هایی شده که از طریق آب آلوده منتقل می‌شوند. بیماری‌هایی مانند اسهال که اکنون ۱۰ درصد از کل مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در جهان را تشکیل می‌دهد.

در شرایط کنونی غزه، سازمان ملل از ابتلای بیش از ۱۵۸ هزار مورد کودک زیر ۵ سال به اسهال خبر می‌دهد. این در حالی است که این آمار پیش از آغاز جنگ تقریبا ۴ هزار نفر بود.تحت تاثیر این شرایط بسیاری از گروه‌های بشردوستانه عنوان می‌کنند که از این می‌ترسند که هزاران کودک پیش از اینکه بر اثر گرسنگی بمیرند بر اثر اسهال جان خود را از دست دهند.

گرسنگی در غزه در حال گسترش است. با وجود آنکه پیش از جنگ ۹۷ نانوایی در غزه وجود داشت اکنون این تعداد به ۱۵ نانوایی کاهش پیدا کرده است و تحت تاثیر حملات هوایی و کمبود آرد و سوخت اکثر آنها هم غیرفعال هستند. صدها هزار کودک فلسطینی هر شب گرسنه به خواب می‌روند و طبق آمار سازمان ملل حدود ۵۷۰ هزار نفر در غزه با «گرسنگی فاجعه باری» که با قحطی برابری می‌کند، روبرو هستند.

اکثر خانواده‌ها وعده‌های غذایی شان را به یک وعده در شبانه روز محدود کرده‌اند و همان یک وعده هم اکثر اوقات فقط نان است. به گفته کارشناسان، نوزادان و کودکان خردسال پیش از همه تسلیم گرسنگی می‌شوند. بدون غذای کافی و آب تمیز جهت درست کردن شیر خشک، اندام‌های حیاتی این کودکان شروع به از کار افتادن کرده و بسیاری هم پیش از رسیدن به آن نقطه بر اثر عفونت می‌میرند.

اصطلاح چنین مرگی همان «تلف شدن» می‌شود که حتی فکر کردن به آن هم وحشتناک است با این حال این همان چیزی است که در حال تماشایش هستیم. سیستم‌های مراقبتی و بهداشتی غزه هم به شدت تحت فشار است و اکثر مراکز درمانی و بهداشتی غیرقابل استفاده شده‌اند یا با ظرفیت بسیار کمی در حال فعالیت هستند. در این میان، ۳۳۷ کارمند بهداشت نیز کشته شده‌اند.

با این حجم از کمبود امکانات روزانه حدود ۱۸۰ زن در غزه زایمان می‌کنند و مراقبت‌های پزشکی کاملا ناکافی دریافت می‌کنند. بسیاری از این زنان با عوارض جدی روبرو هستند و فرزندانشان زخم‌های مادام العمری ناشی از این جنگ را تجربه خواهند کرد.

این زندگی امروز مردم غزه است. مردم آمریکا نباید آن را نادیده بگیرند. دولت بایدن نباید آن را نادیده بگیرد. دولت بایدن نباید این وضعیت را نادیده بگیرد. کنگره نباید آن را نادیده بگیرد.ما نمی‌توانیم آنچه را که باعث این فاجعه شده است، نادیده بگیریم.

در همه این مراحل، دولت اسرائیل در ارائه حتی ساده‌ترین حمایت‌ها از غیرنظامیان هم شکست خورده است و هر حرکت بشردوستانه‌ای هم برای مردم غزه پس از هفته‌ها تاخیر و تحت تاثیر فشارهای خارجی انجام می‌شود.

نتیجه این است که امروز فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از آنچه از کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز است، وارد غزه می‌شود.‌ بازرسی‌های سخت مرزی اسرائیل عامل اصلی این بحران است. ایالات متحده در این کابوس شریک است. ما باید به آن پایان دهیم.

این جنگ عمدتا با تسلیحات و تجهیزات آمریکایی در حال انجام است و این به معنای آن است که ایالات متحده در این کابوس شریک است. ما باید به این وضعیت پایان دهیم. ایالات متحده باید از اهرم فشار خود استفاده کند تا نتانیاهو را وادار به تغییر رویکرد خود کند.

همه تلاش من این است که که آنچه را در نظرم اقدامی شایسته است در سنای آمریکا اجرایی کنم و آن تصویب قطعنامه ای است که وزارت امور خارجه را ملزم می‌کند هر گونه اقدام در جهت نقض حقوق بشر که ممکن است در عملیات نظامی اسرائیل در غزه رخ داده باشد را گزارش دهد.

قطعنامه مورد نظر مبتنی بر قانون ایالات متحده است که بر اساس آن هر گونه کمک امنیتی یا تجهیزات نظامی ارائه شده به هر کشوری بایستی در راستای اصول شناخته‌شده بین‌المللی حقوق بشر مورد استفاده قرار گیرد. اکنون اکثر مردم آمریکا می‌دانند که ما نمی ‌توانیم همچنان چشم خود را روی رنج غزه ببندیم.

با توجه به گستردگی فاجعه‌ای که با بمب‌ها و تجهیزات نظامی آمریکا آشکار شده است، کنگره باید وارد عمل شود. نخست وزیر نتانیاهو اخیرا ضمن رد راه حل دو کشوری عنوان کرد و گفت که باید این توانایی را داشته باشد که حتی به بهترین دوستانش هم نه بگوید. اکنون زمان آن است که ایالات متحده به نتانیاهو نه بگوید.

ایالات متحده باید به نتانیاهو بفهماند که ما حتی یک دلار هم برای حمایت از جنگ غیرانسانی و غیرقانونی او خرج نخواهیم کرد. ما باید از اهرم خود برای پایان دادن به بمباران بی‌رویه، برقراری یک آتش‌بس بشردوستانه برای کمک رسانی به کسانی که در رنج هستند و آزادی گروگان‌هایی که در غزه هستند، استفاده کنیم.

ما باید از اسرائیل بخواهیم که اقداماتی را برای ایجاد شرایط لازم جهت تحقق راه حل دو دولتی انجام دهد. زمان آن فرا رسیده است که به اسرائیل بگوییم باید این کارها را انجام دهد و گرنه حمایت ما را در جنگ غزه از دست خواهد داد»./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی