بررسی ادعاهای اغراق‌آمیز یک کارشناس/ لگاریتم اختراع دانشمندان ایران است؟


بررسی ادعاهای اغراق‌آمیز یک کارشناس/ لگاریتم اختراع دانشمندان ایران است؟

اعتماد آنلاین نوشت: لگاریتم هیچ ربطی به الگوریتم ندارد. لگاریتم را جان نپر ریاضی‌دان اسکاتلندی در قرن هفدهم ابداع کرد.

فریدون جنیدی، مدعیست «جبر و مثلثات و الگوریتم متعلق به ایران است. لگاریتم را خوارزمی اختراع کرده و الخوارزمی بوده که تبدیل شده به الگوریتم و سپس لگاریتم و سیستم دودویی (Binary) را خوارزمی ابداع کرده‌است.»

به گزارش فکت‌نامه، خوارزمی «جبر مقدماتی» یعنی استفاده از چندجمله‌ای‌ها برای حل مسائل ریاضی را بنیانگذاری کرد اما جبر، شاخه‌های بسیار وسیعی دارد و بخش عظیمی از تاریخ جبر در دوره پس از رنسانس شکل گرفته‌است.

خواجه نصیرالدین طوسی بنیانگذار «مثلثات» به عنوان یک شاخه مستقل علمی در ریاضیات محسوب می‌شود. اما مفاهیم و کاربردهای اساسی مثلثات در قرن هجدهم در اروپا تازه شکل گرفت.

لگاریتم هیچ ربطی به الگوریتم ندارد. لگاریتم را جان نپر ریاضی‌دان اسکاتلندی در قرن هفدهم ابداع کرد.

عنوان «الگوریتم» برگرفته از نگارش نام خوارزمی (الخوارزمی) است. اما خود الگوریتم به معنی «مجموعه‌ای متناهی از دستورالعمل‌ها است، که به ترتیب خاصی اجرا می‌شوند تا مسئله‌ای را حل کنند.» خوارزمی در توسعه این مفهوم، نقشی نداشته‌است.

«سیستم صفر و یک که الان در کار همه کامپیوترهای جهان موثر است» را خوارزمی ابداع نکرده‌است. آنچه خوارزمی ارائه کرد، دستگاه شمارش اعشاری (دهگان) بود نه دودویی (دوگانی). مفهوم «دستگاه شمارش» هنوز تا زمان لایب‌نیتز در قرن هفدهم میلادی ناشناخته بود.

بنابراین ادعای فریدون جنیدی، پژوهشگر زبان‌های باستانی که «جبر و مثلثات و لگاریتم و الگوریتم متعلق به ایران است و خوارزمی سیستم صفرویک را ابداع کرده» نادرست است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1865227

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این ویدیو مناسب افراد زیر 18 سال نیست!