حمله سایبری گسترده به سیستم‌های فناوری اطلاعات در سوئد


حمله سایبری گسترده به سیستم‌های فناوری اطلاعات در سوئد

نهاد‌های و شرکت‌های متعددی در سوئد بر اثر حملات سایبری گسترده به سیستم‌های فناوری اطلاعات دچار اختلال شدند.

حمله سایبری گسترده به سیستم‌های فناوری اطلاعات در سوئد

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزنامه اتریشی دی پرسه گزارش داد: در سوئد، نهاد‌ها و شرکت‌های متعددی بر اثر حملات سایبری گسترده دچار اختلال شده اند. مهاجمانی که گفته می‌شود در روسیه مستقر هستند، با باج افزار Akira خود، با موفقیت به یک ارائه دهنده میزبانی ابر ملی بزرگ حمله کردند.

به این ترتیب سیستم‌های فناوری اطلاعات چندین نهاد و شرکت سوئدی تحت تأثیر این حمله سایبری قرار گرفته‌اند. در نتیجه، سیستم متمرکز منابع انسانی دولت سوئد و فروشگاه‌های آنلاین متعدد، از جمله بزرگترین زنجیره سینمای این کشور، تحت تأثیر این حمله قرار گرفتند. گمان می‌رود هکر‌های روسی پشت این حمله باشند.

به گفته این شرکت، یکی از مراکز داده آن در شب شنبه مورد حمله قرار گرفته است. متعاقباً، فروشگاه‌های آنلاین بسیاری از شرکت‌های سوئدی که مشتریان Tietoevry هستند، دیگر در دسترس نبودند. اختلال در سیستم رسمی پرسنل از جمله سبب شد که کارمندان دولتی دیگر نمی‌توانستند ساعات اضافه کاری خود را وارد کنند یا برای مرخصی درخواست دهند.

به گفته Tietoevry با توجه به ماهیت این حادثه و تعداد سیستم‌های خاص مشتری که نیاز به بازیابی دارند، روند بازیابی ممکن است چندین روز یا حتی هفته‌ها طول بکشد. ۱۲۰ سازمان دولتی و بیش از ۶۰۰۰۰ کارمند تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته اند. تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد که از باج افزار Akira استفاده شده است. این باج افزار که تمام داده‌ها را در رایانه رمزگذاری می‌کند و صاحبان آن را قفل می‌کند، هنوز در بازار نسبتاً جدید است. این بد افزار برای اولین بار در مارس ۲۰۲۳ ثبت شد و یکی از خانواده‌های باج افزار در حال رشد است.

کارل اسکار بوهلین، وزیر حفاظت مدنی در سرویس پیام کوتاه X گفت: امنیت سایبری باید برای همه جامعه، چه برای بخش عمومی و چه برای بخش خصوصی، اولویت باشد. اکنون کار برای حل مشکلات در حال انجام است. سپس تحقیقات دقیقی در مورد این حادثه انجام خواهد شد.

آژانس اورژانس مدنی سوئد (MSB) گفت که این حمله باید به عنوان یک زنگ بیدارباش تلقی شود. مارگارت پالمکویست از MSB در این باره به خبرگزاری سوئدی TT گفت: سوئد خیلی سریع دیجیتالی شده است، اما به طور کلی ما زمان و منابع کافی را در امنیت سایبری سرمایه گذاری نکرده ایم. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج