خیال خامی که بایدن برای ایران دارد


خیال خامی که بایدن برای ایران دارد

مواضع اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در استقبال از تنش میان ایران و پاکستان ناشی از اشتیاق ذاتی وی نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه است. وی حتی اگر تا سال 2028 میلادی در کاخ سفید باقی بماند، آرزوی تجزیه منطقه و جهان اسلام را همانند گذشتگانش به گور خواهد برد.

در روزهای اخیر جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد، تثبیت و استمرار منازعات مزمن درون منطقه ای در غرب آسیا تلاش مضاعفی می‌کند. بخشی از اصرار وی بر ایجاد بحران میان کشورها و همسایگان منطقه معطوف به فرامتنی با عنوان جنگ غزه است؛ جایی که کاخ سفید اعتقاد دارد هر اندازه تنش‌ها افزایش یابد، تل آویو فرصت بیشتری برای افزایش جنایت‌ها و تحقق اهداف شومش در نوار غزه و حتی کرانه باختری خواهد داشت.

بخش دیگری از ماجرا معطوف به راهبرد کلان آمریکا مبنی بر شکل دهی جنگ های نیابتی به‌وسیله بازتعریف تروریسم تکفیری است. گرچه این راهبردی واحد و دستورالعمل کلان عملیاتی همسان میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا به‌شمار می‌رود، اما نقش بایدن در تسریع این روند خطرناک بسیار بیش از حد تصور است.

رئیس جمهور کنونی آمریکا در سال 2007 میلادی، زمانی که هنوز جرج واکر بوش در مسند قدرت قرار داشت، طرح تجزیه عراق را طبق مؤلفه های قومیتی و مذهبی به کاخ سفید ارائه کرد. در آن زمان بایدن سناتور دموکرات کنگره آمریکا از ایالت دلاویر بود، اما از اصلی ترین حامیان اشغال هر دو کشور افغانستان و عراق در دوران نومحافظه کاران به شمار می رفت.

خیال خامی که بایدن برای ایران دارد

رئیس جمهور کنونی آمریکا در سال 2007 میلادی، زمانی که هنوز جرج واکر بوش در مسند قدرت قرار داشت، طرح تجزیه عراق را طبق مؤلفه های قومیتی و مذهبی به کاخ سفید ارائه کرد

17 سال از آن زمان سپری شده است و بایدن در رأس معادلات اجرایی آمریکا ایفای نقش می کند. داده ها و شواهد امنیتی و میدانی نشان می دهند در دوران ریاست جمهوری بایدن تحرکات گروه‌های تروریستی مانند داعش، تحریرالشام، حزب ترکستان، جیش الظلم و … افزایش یافته است و حتی شاهد ساماندهی فرامنطقه ای و فرامرزی آشکار آنها از سوی بازیگران غربی هستیم.

فراموش نکنیم میان سال‌های 2013 تا 2018 میلادی نیز بایدن در کسوت معاون رئیس جمهور آمریکا نقش بسیار پررنگی در تأسیس داعش و ساماندهی آن در منطقه برعهده داشت. رئیس جمهور کنونی آمریکا تصور می کرد با اضمحلال ساختار سیاسی و حکومتی عراق و سوریه و تبدیل این دو کشور به زمین سوخته، یکی از اصلی ترین پیش شرط‌های تجزیه غرب آسیا و جهان اسلام محقق خواهد شد.

با وجود این، رزمندگان جبهه مقاومت سخت ترین ضربه ممکن را به داعش و حامیان فرامنطقه ای آن وارد کردند و خلافت خودخوانده مهره های تروریستی-تکفیری آمریکا را در منطقه درهم شکستند.

مواضع اخیر بایدن در استقبال از تنش میان تهران و اسلام آباد ناشی از اشتیاق ذاتی وی نسبت به افزایش تنش‌های مزمن در منطقه است. رئیس جمهور آمریکا نماد سیاستمداری بحران ساز در کشور بحران زیست است. بایدن حتی اگر میان سال‌های 2024 تا 2028 میلادی در کاخ سفید باقی بماند و بتواند در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو از سد دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان عبور کند، آرزوی تجزیه منطقه و جهان اسلام را همانند گذشته به گور خواهد برد.

بایدن کمترین تردیدی نداشته باشد، وی نیز مانند امثال هنری کیسینجر و برژینسکی محکوم به ناکامی و شکست مقابل جمهوری اسلامی ایران و آزادی‌خواهان منطقه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو