بارش برف و باران و خطر سقوط بهمن در 14 استان/ افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور


بارش برف و باران و خطر سقوط بهمن در 14 استان/ افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور

سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و باران و احتمال انسداد گردنه‌های مسیر‌های برف‌گیر در ۱۴ استان همچنین وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، رعدوبرق، در مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید موقت، در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن و کاهش محسوس دما از سه‌شنبه تا چهارشنبه ( ۳ تا ۴ بهمن) هشدار داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در گیلان، غرب مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال و نوار غربی آذربایجان غربی، زنجان، شمال قزوین، چهارمحال و بختیاری، جنوب لرستان، ارتفاعات در استان‌های تهران و البرز و چهارشنبه در آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، غرب مازندران، ارتفاعات در استان‌های قزوین، البرز، تهران، شمال و نوار غربی آذربایجان‌غربی، غرب کردستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات شمال شرق خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

در اثراین مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح زرد از افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۲ نات و افزایش ارتفاع موج بیش از یک متر با تاکید بر فراساحل تنگه هرمز از ظهر چهارشنبه تا پنجشنبه ( ۴ تا ۵ بهمن) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، در تنگه هرمز و دریای عمان خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در تردد شناورهای سبک و نیمه‌سبک همچنین احتمال آسیب به تورها و قفس‌های صیادی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی منع شنا و غواصی، منع فعالیت‌های شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی همچنین اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی