فشار بی‌سابقه غرب به نتانیاهو


فشار بی‌سابقه غرب به نتانیاهو

یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا گفت: «ما ایده‌هایی را به کشور‌های عضو پیشنهاد می‌کنیم و بخشی از این ایده‌ها در این خلاصه می‌شود که چگونه از شرایط مد نظر خودمان در آینده استفاده کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم به نتیجه برسیم... که همان راه‌حل دو دولتی است.»

اتحادیه اروپا در اعمال فشار بر نتانیاهو برای پذیرش راهکار دو دولتی به آمریکا پیوسته و در عین حال به همه اعضایش تاکید کرده است که برای تحمیل پیامد‌های عدم پذیرش این راهکار بر اسرائیل آماده باشند. فایننشال‌تایمز این را به مثابه فشار بی‌سابقه بر نخست‌وزیر اسرائیل از سوی غرب می‌داند.

به گزارش دنیای اقتصاد، اتحادیه اروپا از کشور‌های عضو خواسته است تا در صورت ادامه مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به مخالفت با تشکیل دولت فلسطین «عواقب تصمیمش» را بر اسرائیل تحمیل کنند؛ زیرا بروکسل به دنبال افزایش فشار بر نخست‌وزیر در جهت پیشبرد تلاش‌ها برای صلح بلندمدت است. به نوشته فایننشال‌تایمز، «تهدیدِ پیشنهادی» که قرار است در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه مورد بحث قرار گیرد، بر افزایش نارضایتی از مواضع اسرائیل در میان بسیاری از متحدان غربی آن تاکید می‌کند؛ زیرا تلفات غیرنظامیان در جنگ علیه غزه افزایش یافته و بی‌ثباتی را در سراسر خاورمیانه دامن زده است.

در سندی که پیش از نشست روز دوشنبه در اختیار پایتخت‌ها قرار گرفت و توسط فایننشال‌تایمز مشاهده شد، بروکسل پیشنهاد کرد که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا باید «پیامد‌هایی را برای تعامل یا عدم مشارکت» با طرح صلح پیشنهادی خود مشخص کنند. این طرح شامل تشکیل دولت برای فلسطین و به رسمیت شناختن حاکمیت متقابل - به اصطلاح راه‌حل دو دولتی است. این آخر هفته، نتانیاهو بر اصرار خود مبنی بر اینکه اسرائیل باید «کنترل امنیتی کل منطقه غرب [رود]اردن» را که شامل غزه محاصره شده و کرانه باختری اشغالی است، حفظ کند، دوچندان کرد. او این موضع را پس از تماس با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که پیشتر گفته بود نتانیاهو آماده سازش است، تکرار کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه گفت که امتناع از پذیرش راه‌حل دو کشوری و «نفی حق دولت برای مردم فلسطین» غیرقابل قبول است. وی گفت: «حق مردم فلسطین برای ساختن کشور خود باید توسط همه به رسمیت شناخته شود.» موضع اعلام‌شده درازمدت اتحادیه اروپا راه‌حل دو دولتی است؛ خواسته‌ای که رهبران این اتحادیه از زمان حمله ۷اکتبر توسط حماس که منجر به تهاجم به غزه شد، تکرار کرده‌اند. به گفته مقامات فلسطینی، بیش از ۲۵۰۰۰فلسطینی در این جنگ جان باخته‌اند. بر اساس آمار اسرائیل، دست کم ۱۲۰۰نفر در حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر کشته شدند. درحالی‌که اهرم اتحادیه اروپا بر اسرائیل به‌طور قابل توجهی ضعیف‌تر از ایالات متحده است؛ اما یک توافق‌نامه همکاری دارد که در آن بر مزایای تجاری و سرمایه‌گذاری ترجیحی تاکید می‌شود؛ وضعیتی که اتحادیه اروپا را به بزرگ‌ترین شریک تجاری اسرائیل تبدیل کرده است.

یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا گفت: «ما ایده‌هایی را به کشور‌های عضو پیشنهاد می‌کنیم و بخشی از این ایده‌ها در این خلاصه می‌شود که چگونه از شرایط مد نظر خودمان در آینده استفاده کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم به نتیجه برسیم... که همان راه‌حل دو دولتی است.» این مقام با اشاره به مزایایی که اتحادیه اروپا در حال حاضر تحت توافق‌نامه همکاری به اسرائیل ارائه می‌دهد، افزود: «محرک‌ها و مشوق‌هایی برای اسرائیل وجود دارد.» یک مقام دوم اتحادیه اروپا گفت که این پیشنهاد خشم قابل توجهی را در میان ۲۷عضو اتحادیه از امتناع اسرائیل از تعامل با طرح دو دولتی منعکس می‌کند؛ اما هشدار داد که بحث‌های روز دوشنبه مقدمه اقدامات ما بود. این مقام دوم گفت: تحمیل به نتانیاهو سخت است. اما او ممکن است برای همیشه در رأس کار نباشد.

خواسته‌های اتحادیه اروپا که در این سند بیان شده است شامل «یک کشور مستقل فلسطینی است که در کنار اسرائیل، در صلح و امنیت، با عادی‌سازی کامل و توسعه اساسی امنیت و همکاری اقتصادی زندگی می‌کند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «یک عنصر اساسی طرح صلح باید توسعه تضمین‌های امنیتی قوی برای اسرائیل و کشور مستقل آینده فلسطین باشد، مشروط به شناسایی کامل دیپلماتیک متقابل و یکپارچگی اسرائیل و فلسطین در منطقه.» بر اساس برنامه رسمی، «اسرائیل کاتز»، وزیر امور خارجه اسرائیل روز دوشنبه به نشست وزیران خارجه پیوست. ریاض المالکی، همتای فلسطینی وی به‌طور جداگانه در این نشست شرکت کرد. نمایندگان مصر، اردن و عربستان سعودی و احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه کشور‌های عربی به صرف ناهار در این نشست شرکت کردند.

فشار به بی‌بی برای اجازه ارسال کمک‌ها

به گفته شش مقام آمریکایی و اروپایی، مقامات آمریکایی، بریتانیایی و اروپایی بر اسرائیل فشار می‌آورند تا کمک‌های غزه از طریق بندر اشدود اسرائیل وارد شود؛ چراکه بحران انسانی در غزه از حد گذشته و قحطی این نوار باریک را دربرگرفته است. اسرائیل غزه را در محاصره قرار داده و بیشتر مسیر‌های مربوط به کمک‌های بشردوستانه را مسدود کرده است. از آن زمان، این رژیم اجازه ورود مقادیر محدودی کمک را داده است که از طریق دو نقطه مرزی، یکی در سرزمین‌های اشغالی و دیگری انجام گرفته است. به گفته یکی از مقامات آمریکا که خواست نامش فاش نشود، آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در اوایل ماه جاری هنگامی که در تل‌آویو بود، مقامات اسرائیلی را برای ورودکمک به غزه از طریق بندر اشدود تحت فشار قرار داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق