بارداری مجدد بعد از سقط جنین و مشکلات آن


بارداری مجدد بعد از سقط جنین و مشکلات آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید اگر قصد بارداری مجدد بعد از سقط جنین را دارید نباید نگران چیزی باشید. سعی کنید استرس و تنش عصبی را از خود و همسرتان دور نگه دارید. این موضوع با انجام ویزیت و برخی آزمایشات پزشکی به منظور اطمینان از سلامت شما به راحتی امکانپذیر است.

بارداری مجدد بعد از سقط جنین کمی دلهره آور است. شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که پس از تحمل رنج ناشی از تجربه سقط جنین حالا به دنبال بارداری مجدد و تولد فرزندی شیرین هستید. این اتفاق علیرغم نیاز به ذهنی آرام، نیاز به برخی مراقبت‌ها و آزمایشات پزشکی نیز دارد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم برای اقدام به بارداری مجدد بعد از سقط جنین این مقاله را که شامل نکاتی کامل درباره این موضوع است بخوانید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. اما به این موضوع آگاه باشید که جای هیچگونه نگرانی برای این تجربه شیرین نیست.

بارداری مجدد بعد از سقط جنین

سقط جنین معمولاً بر شانس باردار شدن و داشتن بارداری طبیعی در آینده تأثیری ندارد. اما ممکن است تا حدودی خطر سلامت و تولد نوزاد در اوایل بارداری را افزایش دهد. اگر بعد از سقط جنین که به موقع درمان نشود، به عفونت رحم مبتلا شوید، خطر کمی برای بارداری در آینده برای شما وجود دارد. عفونت می‌تواند به لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها سرایت کند که به بیماری التهابی لگن (PID) معروف است.

PID می تواند خطر ناباروری یا حاملگی خارج رحمی را افزایش دهد، یعنی جایی که تخمک در خارج از رحم لانه گزینی می‌کند. اما بیشتر عفونت‌ها قبل از رسیدن به این مرحله درمان می‌شوند. به شکلی که ممکن است قبل از سقط جنین برای کاهش خطر عفونت آنست بیوتیک تجویز شود.

پس اگر بعد از سقط جنین هر یک از علائم عفونت را تجربه کردید، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید تا عوارض بارداری به حداقل برسد. علائمی از جمله:

  • درد شدید در شکم، لگن یا کمر
  • شدید بودن تب بدن
  • ترشحات غیر معمول یا بدبوی واژن
  • احساس بیماری
  • خونریزی بین قاعدگی یا پس از رابطه جنسی
بارداری مجدد بعد از سقط جنین و مشکلات آنمی‌توان بدون هیچ نگرانی بعد از سقط جنین دوباره باردار شد.

چه راهی برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین وجود دارد؟

به طور معمول انجام رابطه جنسی تا دو هفته پس از سقط جنین به منظور جلوگیری از عفونت توصیه نمی‌شود. دو هفته بعد از سقط جنین می‌توانید در دوره تخمک گذاری اقدام کنید و باردار شوید. هنگامی که بعد از سقط جنین از نظر احساسی و جسمی برای بارداری آماده شدید، از پزشک خود برای بارداری مجدد راهنمایی بخواهید.

بارداری بعد از سقط جنین ناخواسته

زمانی نزدیک به تخمک گذاری برای اقدام به بارداری و‌ نزدیکی شانس بیشتری برای باردار شدن به شما می‌دهد. با استفاده از کیت‌های پیش بینی تخمک گذاری یا OPK، می‌توانید زمان تخمک گذاری را پیش بینی کنید. یا از پزشک خود در اینباره کمک بگیرید. این کیت‌ها با تشخیص افزایش هورمون لوتئینیزه کننده در بدن که نشانگر تخمک گذاری است، به شما کمک می‌کنند.

با این حال از آنجایی که سقط شما به شکل ناخواسته بوده و دلیل آن مشخص نیست، باید پیش از اقدام به بارداری با یک‌ متخصص مشورت کنید تا علت سقط جنین مشخص شود. در اکثر‌مواقع پزشک برای کشف دلیل این اتفاق آزمایشاتی را توصیه خواهد کرد. بعد از بررسی نتایج آزمایشات و در صورت آمادگی لازم، پزشک‌ زمان مناسب بارداری را به شما خواهد گفت.

بارداری بعد از سقط جنین عمدی

به طور کلی فرقی ندارد که سقط جنین به صورت عمدی اتفاق افتاده باشد یا اتفاقی، در اکثر موارد مشکلی در باروری در آینده برای فرد بوجود نخواهد آمد. اما این موضوع به صورت صد در صدی نبوده و برخی موارد استثنا هم وجود دارد. به عنوان مثال طی سقط جنین احتمال آسیب به رحم توسط پزشک وجود داشته و ممکن است باعث مشکلات در بارداری‌های بعدی شود. به همین منظور بهتر است تمامی افراد پیش از اقدام به بارداری مجدد به یک پزشک متخصص جهت مشاوره مراجعه کنند.

سقط جنین عمدی در کشور ما جرم بوده و نباید به هیچ وجه انجام شود. از دید اسلام نیز سقط عمدی حرام است.

متن انگلیسی:
It’s normal to have some bleeding or spotting for up to 2-3 weeks following the miscarriage
ترجمه متن:
داشتن مقداری خونریزی یا لکه بینی تا ۲ تا ۳ هفته پس از سقط جنین طبیعی است.

bpas

بارداری بعد از سقط جنین مکرر

حتی پس از دو سقط جنین، ۶۵ درصد احتمال دارد که بارداری سوم شما با تولد زنده نوزاد به پایان برسد. با این حال، اگر علتی کشف شود، ممکن است رفع آن آسان باشد و یافتن علت در این مرحله ممکن است از تلفات بیشتر و استرس عاطفی مادر جلوگیری کند.

در حالی که اغلب دلایل سقط جنین مکرر مشخص نیست، بسیاری از زنان بارداری سوم موفقی را تجربه می‌کنند. شما پس از دو سقط جنین، دچار سقط مکرر می‌شوید و ممکن است نیاز به انجام برخی آزمایشات تشخیصی برای یافتن علت این موضوع باشد.

زمان مناسب بارداری مجدد پس از سقط جنین

زمان مناسب برای بارداری به وضعیت رحم بستگی دارد. دو هفته پس از سقط جنین تخمک گذاری مجددا اتفاق می‌افتد. این بدان معناست که فرد ممکن است قبل از زمان پریود بعدی خود باردار شود. با این حال، دوره‌های قاعدگی از نظر طول مدت زمانی متفاوت است و افرادی که سیکل‌های کوتاه‌تری دارند ممکن است زودتر تخمک گذاری کنند. بهتر است برای بارداری مجدد چند ماه فرصت دهید و بعد از چند بار پریود شدن برای بارداری اقدام کنید.

متن انگلیسی:
A miscarriage can be very upsetting, and you and your partner may need counselling or support
ترجمه متن:
سقط جنین می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. شما و همسرتان ممکن است به مشاوره یا حمایت نیاز داشته باشید.

nhs

آیا بارداری بلافاصله بعد از سقط جنین ممکن است؟

بله، افراد می‌توانند ۲ هفته پس از سقط جنین باردار شوند. برای افرادی که آماده باردار شدن مجدد هستند، به طور کلی هیچ دلیل پزشکی برای تاخیر در تلاش برای باردار شدن وجود ندارد. مگر اینکه پزشک چیزی غیر از این را توصیه کند. البته برای پیشگیری از عفونت بهتر است مدتی برای بارداری صبر کنید. در حالت عادی بعد از سقط جنین نیازی به انجام اقدامات اضافی برای باردار شدن نیست.

داشتن رابطه جنسی بعد از سقط جنین

پس از سقط جنین، بدن روند بهبودی را طی می‌کند. بسیار مهم است که به بدن خود زمان لازم برای بهبودی کامل را بدهید. برقراری رابطه جنسی بلافاصله پس از سقط جنین می‌تواند خطر عوارض و عفونت را افزایش دهد.

مشکلات بارداری مجدد بعد از سقط جنین چیست؟

در حالی که بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که سقط جنین جراحی تأثیر محدودی بر بارداری‌های آینده دارد، مروری بر مطالعات متعدد نشان می‌دهد که بین سقط جنین و افزایش خفیف خطر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد ارتباط وجود دارد. به منظور کاهش عوارض سقط جنین لازم است که پیش از اقدام به بارداری زیر نظر یک پزشک متخصص از سلامت خود و ایده‌آل بودن شرایط برای بارداری مطمئن شوید.

بارداری مجدد بعد از سقط جنین و مشکلات آنمشکل خاصی در رابطه با بارداری پس از تجربه یک بار سقط جنین وجود ندارد.

خطر سقط مجدد در بارداری بعدی چقدر است؟ (احتمال سقط در بارداری مجدد)

سقط جنین معمولا یک بار اتفاق می‌افتد. اکثر زنانی که تجربه سقط جنین داشته‌اند، پس از آن حاملگی سالمی داشته‌اند. تعداد کمی از زنان (چیزی حدود ۱ درصد) سقط جنین مکرر خواهند داشت. خطر پیش‌بینی شده سقط جنین در بارداری بعدی حدود ۲۰ درصد پس از یک سقط جنین باقی می‌ماند.

آمادگی های لازم قبل از بارداری مجدد بعد از سقط جنین

قبل از بارداری چه کنیم؟ پیش از اقدام به بارداری مجدد حتما به پزشک مراجعه کنید. علاوه‌براین قبل از بارداری واکسینه شوید (به ویژه واکسن سرخجه چرا که ابتلا به این بیماری در طول بارداری بسیار خطرناک است.). همچنین آزمایش ژنتیک برای غربالگری بیماری‌های ژنتیکی قبل از بارداری و به منظور بررسی عفونت‌های ثانویه انجام دهید.

آزمایش های لازم برای جلوگیری از سقط جنین در بارداری مجدد

بعد از سقط جنین برای جلوگیری از سقط مجدد باید آزمایش‌هایی انجام شود تا پزشک مطمئن شود که بارداری بدون هیچ مشکلی برای مادر و جنین است. مهم‌ترین آزمایش‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

آزمایشات لازم برای جلوگیری از سقط جنین در بارداری مجددتوضیحات
تشخیص سقط مکررباید احتمال بیماری‌های زمینه‌ای به طور دقیق بررسی شود.
سونوگرافیدر سونوگرافی برخی مشکلات جنین مشخص می‌شود.
آزمایش خونپزشک تعادل هورمون‌ها را از طریق آزمایش خون بررسی می‌کند.
غربالگری ژنتیکی در صورت وجود مورد مشکوک در سونوگرافی باید غربالگری ژنتیکی انجام شود.
هیستروگراماین سونوگرافی لگن و داخل رحم را به طور دقیق بررسی می‌کند و از این طریق مشکلات رحم مشخص می‌شود.
بیوپسی آندومترقسمتی از پوشش رحم برای بررسی آزمایشگاهی برداشته می‌شود.
هیستروسکوپی دستگاه هیستروسکوپ به طور دقیق بافت رحم را بررسی می‌کند.
آزمایشات هورمونی برای تشخیص مشکلات هورمونی باید این آزمایش انجام شود.
آزمایش های لازم برای جلوگیری از سقط جنین در بارداری مجدد

نتیجه گیری

به احتمال زیاد تا به اینجا و پس از خواندن این مقاله اطلاعات کافی در رابطه با روند بارداری مجدد پس از سقط جنین بدست آورده‌اید. همچنین متوجه‌ شده‌اند که جز در موارد خاص و اگر سقط جنین عوارض بدی را برای سلامت شما به همراه‌ نداشته می‌توانید اقدام به بارداری مجدد نمایید. اما برای اطمینان از سلامت مادر و آمادگی جسمی و روحی لازم است که به دستورات یک پزشک متخصص توجه کنید. با این کار با خیالی آسوده بارداری ایمنی را تجربه خواهید کرد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه