پوکی استخوان، مهمترین عارضه یائسگی است


پوکی استخوان، مهمترین عارضه یائسگی است

سرپرست گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از پوکی استخوان به عنوان مهمترین عارضه در یائسگی نام برد.

مریم مردانی عنوان کرد: افزایش سن و یائسگی در زنان از عوامل خطری هستند که سبب ایجاد پوکی استخوان می‌شوند.

وی بیان کرد: عوامل خطر دیگری هم همانند لاغری مفرط، سابقه پوکی استخوان دربستگان درجه یک، نژاد آسیایی، مصرف سیگار و الکل، کمبود مصرف کلسیم و ویتامین دی، زندگی کم تحرک، مصرف داروهایی مانند کورتیکو استروئیدها احتمال بروز آن را نیز تشدید می‌کند.

سرپرست گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توان از بروز پوکی استخوان به میزان بسیار زیاد جلوگیری نمود.

وی خاطرنشان کرد: راه‌ها و روش‌هایی مانند تغذیه از منابع کلسیم و ویتامین دی، ورزش منظم و تمرینات بدنی به خصوص ورزش‌هایی که وزن بدن را تحمل می‌کند مانند پیاده‌روی، دویدن آهسته، کوه‌پیمایی، تأمین ویتامین دی مورد نیاز بدن، ترک مصرف سیگار و الکل، کاهش مصرف کافئین نیز در پیشگیری از پوکی استخوان نقش جدی دارند.

دکتر مردانی ادامه داد: زنان پس از یائسگی به دلیل کاهش هورمون استروژن مستعد ابتلا به پوکی استخوان و در نتیجه شکستگی و خمیدگی آنها هستند.

وی افزود: استخوان‌ها با وجود ظاهر سخت خود به عنوان یک بافت فعال و زنده در طول دوران زندگی به طور مداوم در حال بازسازی هستند و کلسیم از آنها برداشت یا در آنها نشست می‌کند.

سرپرست گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با تأکید بر این نکته که کاهش هورمون استروژن در دوره یائسگی منجر به برداشت کلسیم از استخوان‌ها می‌شود، افزود: اگر برداشت کلسیم بیشتر از نشست آن در استخوان اتفاق بیفتد استخوان استحکام خود را از دست می‌دهد و نرم و ضعیف و شکننده می‌شوند و با یک ضربه خفیف احتمال شکستگی استخوان به خصوص در مناطقی مانند لگن و مهره‌ها پیش می‌آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوست داری ببینی کاراکترهای باب اسفنجی 50 سال دیگه چه شکلی میشن ؟