موتور قوی اقتصاد دبی


موتور قوی اقتصاد دبی

مدیر‌کل اداره اقتصاد و گردشگری دبی، گفت: رشد قابل توجه اقتصاد دبی ناشی از سیاست‌های قوی و ابتکارات تجاری است که از جمله استراتژی‌های توسعه بلندمدت آن به شمار می‌رود.

دبی در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ (بین ژانویه تا سپتامبر) رشد ۳.۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی واقعی را ثبت کرده که رقم منتشر شده از قدرت اقتصادی، انعطاف‌پذیری و پتانسیل رشد قوی این شهر حکایت دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، داده‌ها بیان می‌کند که دبی به عنوان بزرگ‌ترین شهر امارات‌متحده‌عربی بیشترین رشد اقتصادی خود را در بخش اقامت و خدمات غذایی به دلیل جاذبه‌های توریستی کسب کرده است. پس از آن نیز به ترتیب بخش حمل‌ونقل، اطلاعات و ارتباطات، املاک، بخش مالی و بیمه، آموزش و تولید بیشترین نقش را در رشد اقتصاد این شهر ایفا کردند.

به گفته موسسه آمار و داده‌های دبی در روز‌های اخیر موتور اقتصادی این شهر با قدرت در حال فعالیت است که در این راستا باید به اظهارات برخی از مقامات برجسته این شهر اشاره کرد. تحلیلگران بیان کردند که این ایالت که به‌طور گسترده به عنوان قطب تجاری و گردشگری منطقه خلیج فارس شناخته می‌شود، در ژانویه سال گذشته یک برنامه اقتصادی ۱۰ ساله به نام D ۳۳ را با هدف دو برابر کردن اندازه اقتصاد و تبدیل دبی به یکی از چهار شهر برتر مالی جهانی راه‌اندازی کرد.

مدیر‌کل اداره اقتصاد و گردشگری دبی پس از انتشار گزارش رشد تولید ناخالص داخلی در زمان مذکور تاکید کرد: «رشد قابل توجه اقتصاد دبی ناشی از سیاست‌های قوی و ابتکارات تجاری است که از جمله استراتژی‌های توسعه بلندمدت آن به شمار می‌رود. از دیگر عواملی که در شتاب اقتصاد این شهر موثر واقع شده باید به اقدامات و همکاری بخش خصوصی و دولتی اشاره کرد. گفتنی است که تمرکز ما بر شتاب اقتصاد در کوتاه‌مدت نیست، بلکه تمرکز ما بر تقویت محیطی است که کسب‌و‌کار‌ها می‌توانند در آن پیشرفت و اقتصاد این منطقه را بیش از پیش تقویت کنند.»

در ادامه سخنان او، مدیر شرکت توسعه اقتصادی دبی نیز اعلام کرد: «در برنامه‌های بلندمدت خود در نظر داریم تا موقعیت دبی را به عنوان یک اولویت استراتژیک برای تصمیم‌گیرندگان تجاری جهانی در سال ۲۰۲۴ مستحکم کنیم. اولویت اصلی ما این است که اطمینان حاصل کنیم دبی می‌تواند مرکزی به عنوان سرمایه‌گذاری بین‌المللی باقی بماند و از موقعیت خود به نحو احسن بهره ببرد.»

کارشناسان با استناد به سخنان مذکور تصمیم گرفتند تا رشد این شهر را در ۹‌ماه اول سال ۲۰۲۳ در بخش‌های مختلف اقتصادی مورد بررسی قرار دهند.

مسکن و غذا: فعالیت‌های اقامتی و غذایی در مدت زمان مذکور با رشد ۱۱.۱ درصدی رو‌به‌رو شد که از قدرت گردشگری این منطقه حکایت دارد. ارزش افزوده این فعالیت‌ها در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲، معادل ۱۰ میلیارد درهم بود که در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به ۱۱.۱ میلیارد درهم افزایش یافت.

حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی: سهم فعالیت‌های حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی در تولید ناخالص داخلی از ۱۲.۲ درصد در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ به ۱۳.۱ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. این رشد نشان‌دهنده توسعه بخش لجستیک است که توسط زیرساخت‌های پیشرفته و فعالیت‌های اقتصادی با عملکرد بالا هدایت می‌شود.

فعالیت‌های اطلاعات و ارتباطات: در حالی که ارزش این فعالیت در ۹ ماهه سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴.۳ میلیارد درهم بود، در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ به ۱۵ میلیارد درهم افزایش یافت و رشد ۴.۴ درصدی را به دست آورد.

املاک: بازار املاک و مستغلات با رشد ۴ درصدی در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ همچنان در مسیر صعودی قرار دارد که نشان‌دهنده جذابیت دبی به عنوان مقصد جهانی املاک و مستغلات است.

بخش مالی و بیمه: بخش مالی و بیمه که سهم قابل توجهی در اقتصاد دارد، رشدی ۲.۷ درصدی را ثبت کرد که در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ به ۳۷.۳ میلیارد درهم رسید.

آموزش: ارزش افزوده بخش آموزش دبی در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ به ۵.۷ میلیارد درهم رسید که در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ به ۵.۸ میلیارد درهم افزایش یافت که رشد ۲.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

تولید: بخش تولید نیز با رشد ۲.۲ درصدی مواجه شد و سبب شد تا ارزش آن به ۲۷.۴ میلیارد درهم در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ برسد.

سایر فعالیت‌ها: طبق این گزارش فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی ۱.۹ درصد، فعالیت‌های ساختمانی ۱.۶درصد و فعالیت‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی ۱.۵ درصد افزایش یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...